Hej,
Vände upp och ner på brödrosten för att skaka ur smulorna. Efter det ville inte brödrosten stanna nere.

Det visade sig att det sitter en solenoid i form av en E-kärna som ska hålla fast brödskivorna nere. Om det kommer brödsmulor ovanpå E-kärnan, orkar solenoiden inte hålla brödskivan nere.
Svart brödrost av märket Electrolux på ett träbord, med synlig sladd och användningsspår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Etikett på en Electrolux-apparat med teknisk information och symboler, tillverkad i Kina.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild, inuti en maskin, troligen elektronisk, med ledningar, komponenter, damm. Otydligt, kräver teknisk kunskap för identifiering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

På sista bilden syns E-kärnan.
 
A
M magnu skrev:
Hej,
Vände upp och ner på brödrosten för att skaka ur smulorna. Efter det ville inte brödrosten stanna nere.

Det visade sig att det sitter en solenoid i form av en E-kärna som ska hålla fast brödskivorna nere. Om det kommer brödsmulor ovanpå E-kärnan, orkar solenoiden inte hålla brödskivan nere.
[bild][bild][bild]
På sista bilden syns E-kärnan.
kinesisk den med vad hade du förväntat dig?
 
Köp en 70/80-tals brödrost på loppis för 50kr så behöver du inte byta igen.
Barnen kan ärva den sedan.

/Höghus
 
  • Gilla
MickeLarsson och 2 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
kinesisk den med vad hade du förväntat dig?
Det som förvånade mig var att Electrolux satte sitt varumärke på apparaten.
 
Höghus Höghus skrev:
Köp en 70/80-tals brödrost på loppis för 50kr så behöver du inte byta igen.
Barnen kan ärva den sedan.

/Höghus
Om man inte vänder upp och ner på apparaten, så är den faktiskt mer tilltalande till mig som användare än 30-40 år gamla reliker.
 
A
M magnu skrev:
Det som förvånade mig var att Electrolux satte sitt varumärke på apparaten.
det är väl inget förvånande med det?
de har ju ett tätt samarbete med midea
 
A
M magnu skrev:
Om man inte vänder upp och ner på apparaten, så är den faktiskt mer tilltalande till mig som användare än 30-40 år gamla reliker.
BRA stöd kina det behöver de,
köp mycket och ofta
 
M magnu skrev:
Det som förvånade mig var att Electrolux satte sitt varumärke på apparaten.
För mig är det inte alls förvånande. Electrolux och dess derivatmärken är livstidsbannade i mitt hem. Kvalitetsnivån matchar inte mina krav överhuvud taget.
 
  • Gilla
Höghus och 1 till
  • Laddar…
Eriksgatan
M magnu skrev:
Hej,
Vände upp och ner på brödrosten för att skaka ur smulorna. Efter det ville inte brödrosten stanna nere.

Det visade sig att det sitter en solenoid i form av en E-kärna som ska hålla fast brödskivorna nere. Om det kommer brödsmulor ovanpå E-kärnan, orkar solenoiden inte hålla brödskivan nere.
På sista bilden syns E-kärnan.
Stora likheter med vår Philips "Made In China". Samma plast på undersidan även om etiketten sitter vid ena sidan och "sladdvindans" peggar skiljer något.
Lyckades du fixa något som skyddar E-kärnan permanent mot smulorna?
 
Jag har sedan tio år tillbaka en Silvercrest brödrost. Ingen aning var den är tillverkad men jag förutsätter att den är kinesisk som alla andra brödrostar. Den fungerar emellertid bra, trots att den kostade 199 kr.

Så när den ger upp så blir det ny 200-kronors brödrost. Finns liksom ingen anledning att betala 500 och uppåt. Finns ju brödrostar för flera tusen och jag tvivlar på att det blir godare mackor med såna.
 
A
Keiller Keiller skrev:
Jag har sedan tio år tillbaka en Silvercrest brödrost. Ingen aning var den är tillverkad men jag förutsätter att den är kinesisk som alla andra brödrostar. Den fungerar emellertid bra, trots att den kostade 199 kr.

Så när den ger upp så blir det ny 200-kronors brödrost. Finns liksom ingen anledning att betala 500 och uppåt. Finns ju brödrostar för flera tusen och jag tvivlar på att det blir godare mackor med såna.
du får nog lägga till lite nu efter 10 år...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.