Håller på för fullt och spikar upp cederträpanel på fasaden och det blir väldigt väldigt snyggt!
Frågan är om man skall olja eller inte??

Han som sålde panelen sa att antingen så låter jag bli, och då får fasaden "grå:na" med tiden. Vilket kan va snyggt.
Eller så oljar jag den och behåller den ursprungliga färgen lite längre. Nackdelen här är att om jag väl börjar att olja den, så MÅSTE den oljas vidare varje år typ för annars blir den lätt flammig enligt säljare.
Lite små surt att sätta sig i den situationen att man varje sommarsemester måste olja fasaden så att säga. Speciellt när resten av huset i princip är underhållsfritt.

Vad tycker ni?
Vågar man chansa och "skippa" att börja olja. Men risken då är ju att den snygga lätt-röda fasaden blir grå, jätte fort?? Hur lång tid tar de??

//DVE
 
Hej,

Jag har erfarenhet av cederträfasad som jag gärna delar med mig av. Jag är dock inte expert så du får ta det för vad det är. Bodde i ett nybyggt radhus med enbart cederträfasad. Bygget var klart maj-05 och då var fasaden "rödbrun" och mycket snygg. Bilden visar fasaden tidig vår -07. Som du ser har fasaden här blivit betydligt gråare, vilket jag i och för sig tycker var snyggt. Denna fasaden oljades vid bygget, men oljades med en billig olja som gjorde att fasaden blev flammig och även drog åt sig mycket svartmögel på kort tid. Så om du ska olja fasaden så är det vitkigt att du väljer rätt olja, och du kommer att få tvätta och olja ungefär varannat år vilket en granne gjort och då fick fasaden tillbaka "rödheten" igen. Hur ofta du behöver göra detta beror också på om den panel du kommer att sätta upp är utsatt för mycket solljus eller ej. Som du ser på bilden är ytan på höger sida på huset mycket rödare, den har skuggats av grannhuset.

Mitt tips är: Om du sätter ceder på hela huset så tycker jag inte att du ska olja, (om du kan stå ut med att träet blir helt grått, nästan silvergrått..) Om du däremot sätter ceder på vissa delar av fasaden, då skulle jag oljat det, och stått ut med att lägga lite tid på att underhålla det. MEN, var i så fall observant med oljan, ska du olja är det viktigt att det är rätt olja enligt den info jag fått.

Vill du se fler bilder på fasaden så är det ett i samma radhuslänga till salu på nätet: http://www.hemnet.se/beskrivning/hemnet/51402

Hoppas att det ger dig lite på vägen..

Magnus
 
  • framsida uppifrån.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tusen tack.

De bringar lite klarhet i det. Bra och få lite synpunkter av någon som varit med.

Vi skall på huset ha 2st fasader som är i trä. Men dom ligger i nord + västlig riktning. Inte särskilt utsatt och dessutom lite skyddat då huset är byggt med viss utbyggnad som skyddar. Tanken från början var att ha en underhållsfri fasad så de hade ju varit skönast och slippa oljandet. Speciellt när du skriver som du gör med risk för problem om man får tag på en dålig/fel sorts olja.

Jag får helt enkelt bestämma mig för att "silvergrått" är snyggt och de vi vill ha. Och eftersom fasaden är hyffsat skyddad borde de ta minst en 5 år innan den börjar bli påtagligt grå.

Tack för bilderna.

//DVE
 
Lite OT men jag måste säga att radhusen är läckra och väldigt fint planerade med insynsskydd! Vet du vem som ritat dem?
 
W
Wingårdh har ritat dem. De ligger i Bohus norr om GBG, brukar kallas för örnnästet pga deras placering längst upp på en kulle/berg. Själv gillar jag dem inte alls men smaken e ju oftast delad ;)
 
S SEBSMO skrev:
Hej,

Jag har erfarenhet av cederträfasad som jag gärna delar med mig av. Jag är dock inte expert så du får ta det för vad det är. Bodde i ett nybyggt radhus med enbart cederträfasad. Bygget var klart maj-05 och då var fasaden "rödbrun" och mycket snygg. Bilden visar fasaden tidig vår -07. Som du ser har fasaden här blivit betydligt gråare, vilket jag i och för sig tycker var snyggt. Denna fasaden oljades vid bygget, men oljades med en billig olja som gjorde att fasaden blev flammig och även drog åt sig mycket svartmögel på kort tid. Så om du ska olja fasaden så är det vitkigt att du väljer rätt olja, och du kommer att få tvätta och olja ungefär varannat år vilket en granne gjort och då fick fasaden tillbaka "rödheten" igen. Hur ofta du behöver göra detta beror också på om den panel du kommer att sätta upp är utsatt för mycket solljus eller ej. Som du ser på bilden är ytan på höger sida på huset mycket rödare, den har skuggats av grannhuset.

Mitt tips är: Om du sätter ceder på hela huset så tycker jag inte att du ska olja, (om du kan stå ut med att träet blir helt grått, nästan silvergrått..) Om du däremot sätter ceder på vissa delar av fasaden, då skulle jag oljat det, och stått ut med att lägga lite tid på att underhålla det. MEN, var i så fall observant med oljan, ska du olja är det viktigt att det är rätt olja enligt den info jag fått.

Vill du se fler bilder på fasaden så är det ett i samma radhuslänga till salu på nätet: [länk]

Hoppas att det ger dig lite på vägen..

Magnus
Hej Magnus,

På vilken adress finns denna länga? Vore kul att se hur det ser ut idag efter tretton år!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.