O
Tja... så vitt jag vet är domar i MÖD binande...
Om du inte vill tro på dessa så är det ditt problem... Men dessa domar gäller fortfarande.
Tyvärr! Men du behöver inte läsa domarna om du vet bättre än MÖD....
 
Så är det.
 
Odjuret skrev:
Läste lite mer på min nya favvo sida.... Jag slänger in tolkningen från Mark och Miljö överdomstolens tolkning av kap 9 31B


Självklart slänger jag in länken till hela domen.
[länk]

Så nu behöver vi inte heller diskutera huruvida en detaljplan blir mer flexibel eller inte...
Stort tack!
Så min bästa chans just nu är att hävda att mina grannar fått dispens i sådan omfattning att mitt garage (enligt skiss) bör betraktas som en liten avvikelse?

Lyckas jag få min handläggare att acceptera detta samt få till en diskussion om hur jag bör anpassa byggnaden för att maximera chanserna så är det värt att ta fram rirning och skicka in bygglovsansökan.

I annat fall är jag rökt och får börja spara till en tomt på landet för att förhoppningsvis få råd att bygga och flytta i framtide.
 
D Dsl skrev:
Jag skulle gärna bygga lite större, 6*6m och framför allt kräver det att jag får bygga 0-0-5m från kommunens mark=gatan. (klarar 4,5m till alla övriga grannar).


Men det är ju märkligt att bygglovshandläggaren jag pratade med inte nämnde detta eftersom jag inte nämnde storlek utan bara garage, för man får ju bygga attefallshus på prickad mark även närmare än 4,5m om grannen (kommunen) godkänner.
Tyvärr lär det finnas prejudikat från Mark o miljööverdomstolen där några rigida jurister bestämt att kommuner aldrig får ge grannmedgivande för kommunal mark.
 
F Farfalle skrev:
Visserligen inte från Göteborg men Mölndal verkar köra mycket på att efterlikna storebror: mina föräldrars garage står på prickad mark. Det hela höll på att falla samman så det var bara att riva (med lov osv men med två väggar kvar som nätt och jämnt håller kvar jordmassor) men nytt bygglov beviljades inte till ett användbart garage dvs köra in en modern bil. Det nya garaget skulle inte hamna närmare gatan utan två små garage skulle bli ett med förråd så enda storleksskillnaden hade varit någon meter inåt tomten och stjäla gräsmatta från mina föräldrar. Nu pågår en massa pappersarbete för att få ändrat detaljplanen och det går som bekant inte särskilt fort, men kommunen har i alla fall varit väldigt hjälpsamma.
Man ska akta sig för att riva dåliga byggnader innan man är alldeles säker på att de inte behövs. Det går visst ofta bättre att få bygglov för att ersätta ett ruckel än för att återuppföra en riven byggnad. Och får man ändå inte bygglovet går det ju oftast att renovera och bygga om rucklet även om det är opraktiskt och blir både dyrare och sämre än att riva och bygga nytt, men det kan ändå vara bättre än att inte få förnya alls.
 
D Dsl skrev:
Stort tack!
Så min bästa chans just nu är att hävda att mina grannar fått dispens i sådan omfattning att mitt garage (enligt skiss) bör betraktas som en liten avvikelse?

Lyckas jag få min handläggare att acceptera detta samt få till en diskussion om hur jag bör anpassa byggnaden för att maximera chanserna så är det värt att ta fram rirning och skicka in bygglovsansökan.

I annat fall är jag rökt och får börja spara till en tomt på landet för att förhoppningsvis få råd att bygga och flytta i framtide.
Hur gick det med detta…?
 
mattias.rask mattias.rask skrev:
Hur gick det med detta…?
Längtar fortfarande efter ett garage..

Har tillkommit en båt och en andrabil....och dessutom 2 barn så behovet har ökat samtidigt som tiden att förverkliga har försvunnit.

Har gett upp försöken att få bygga fristående. Fokus är att bygga till befintliga garaget, men höjdskillnader och närhet till grannen gör att det inte bara är att sätta igång även om jag nöjer mej med 15m2 attefallstillbyggnad.

Återkom om 10år så kanske jag kommit igång :/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.