Vårt ställdon mådde lite dåligt, och hade först en fundering på att "renovera" det efter att ha sett denna video, tänkte det är nog bara att smörja upp lite:

Men detta var ju en amv 15 mot min som är 10, och jag hade inte alls någon metal eg. där kolven rör sig, så det kändes defintivt inte troligt att den hade "fastnat" där. Så jag köpte en ny.

Nu såg jag direkt att det var mycket kondens när jag plockade isär den gamla, och jag kunde hälla ut vatten ur denna! Jag vet ju också från visst radiointresse att det rekommenderas ofta att ha dräneringshål även om din håla ska vara "tät", i nederkant, för det kommer "alltid" komma in kondens. Men denna låda är byggd i en hermetiskt tillsluten nederdel som inte tillåter vatten att rinna ut. Det här känns ju som en inte helt lyckad konstruktion, eller? Nu förstår jag inte riktigt hur det kan ha blivit så fuktigt, vi har ju ett kabinett för fjärrvärme-installationen och det borde ju alltid vara relativt torrt där, då luften har värmts upp jämfört med omkringliggande luft. Jag är dock inte ensam med dessa problem verkar det som:
 
  • Vitt objekt med öppningar och vattendroppar, text och symboler, del av maskin eller apparat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på mekanism med plastkugghjul, rost, och missfärgningar, sannolikt inuti en apparat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Hur ser själva ventilen ut, där donet sitter?
Ventilen kanske läcker?

Hur går kallvattenröret, gör det över ställdonet?
Är det hör luftfuktighet i rummet?
Blir det kondens på kallvattenrören?


Det är typ omöjligt att det blir kondens i ställdonet, vattnet måste komma utifrån.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Hur ser själva ventilen ut, där donet sitter?
Ventilen kanske läcker?

Hur går kallvattenröret, gör det över ställdonet?
Är det hör luftfuktighet i rummet?
Blir det kondens på kallvattenrören?


Det är typ omöjligt att det blir kondens i ställdonet, vattnet måste komma utifrån.
Finns ingen fukt någontstans vad jag kan se. Fjädern som sitter på ventilen är i hur fint skick som helst tex. Inga kallvattenrör med kondens på i närheten.
 
Från en diskussion på FB som jag av ren slump såg nu:

Ett öppet elektriskt kopplingsskåp med ledningar och en ABB strömbrytare, installeras eller repareras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skärmdump av Facebook-kommentarer om dräneringshål och IP56-beteckning för elektronikutrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu är detta inte IP56, utan IP54. Så en betydligt tätare IP-klassning kräver enligt denna person dränering, men en mindre tät kräver det inte? Skumt.
 
S sandos skrev:
Från en diskussion på FB som jag av ren slump såg nu:

[bild]

[bild]

Nu är detta inte IP56, utan IP54. Så en betydligt tätare IP-klassning kräver enligt denna person dränering, men en mindre tät kräver det inte? Skumt.
Har sett den också, kommer inte ihåg vilken fb-grupp.
Någonting i bakhuvudet säger mig att den antingen satt utomhus eller i ett frysrum. Men oberoende vilket så utsatten den kapslingen omväxlande för både värme och kyla.

Men ställdonet i en fjv-central har normalt ganska jämn temperatur runt omkring sig.

Edit:
Hittade inlägget/gruppen, "Inget elfel, men",
https://www.facebook.com/groups/1436187956594787/permalink/3632807193599508/
 
Demmpa Demmpa skrev:
Har sett den också, kommer inte ihåg vilken fb-grupp.
Någonting i bakhuvudet säger mig att den antingen satt utomhus eller i ett frysrum. Men oberoende vilket så utsatten den kapslingen omväxlande för både värme och kyla.

Men ställdonet i en fjv-central har normalt ganska jämn temperatur runt omkring sig.
Den sitter förviss o i vårt "ovärmda" garage, som bara värms av spillvärme = minst 10C på vintern oftast... kanske under vid extremkyla. Men tempen kommer ju pendla helt klart, men mindre än utomhus.
 
Är det "stora" temperatursvängningar så ska det vara dräneringshål i kappslingar, det gäller även att montera kapslingar åt rätt håll.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Är det "stora" temperatursvängningar så ska det vara dräneringshål i kappslingar, det gäller även att montera kapslingar åt rätt håll.
Ja, den får inte monteras upp-och-ner.. Denna sitter korrekt enlig manual. Men ser inget om dräneringshål. Får fundera på detta då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.