Jag håller på att riva ner två gamla goa innertak från sekelskiftet, putsade på vassmatta.

Men vad kallas såna tak egentligen? Jag har alltid sagt "klyssong" (var jag har lärt mig det vet jag inte) men nu kom en kollega och började prata om "kleasong".

Inte för att det spelar så stor roll egentligen - men det hade varit kul att veta...
 
Du menar kanske revetering? Reveterade tak, alltså.
 
Njae, revetera är väl mer tekniken att putsa på vass eller nät.

Jag är nog mer ute efter materialet. "Klyssong/kleasong" är kanske bara typen av vass/vassmatta...
 
  • Gilla
Roberth H
  • Laddar…
Jag håller på att riva ner två gamla goa innertak från sekelskiftet, putsade på vassmatta
Njae, revetera är väl mer tekniken att putsa på vass eller nät.
Ja? Det låter väldigt mycket som ett reveterat tak. Hade sådana i min gamla lägenhet.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Revetering
 
Du har helt rätt , det heter ngt liknande det du skriver "Klyssong/kleasong".
Jag har sökt i mitt minne, har inte riktigt hittat rätt än.

Det kanske kommer....

Tekniken är alltså en underavdelning till revetering.
(Revetering betyder eg att man "klär" in ngt, i detta fall med puts)
 
K
Kloasong eller cloison är kanske ordet du söker?
Putsning på plank.
 
Där satt den!
 
Tack - julen är räddad!!!

Och nu hittade man Nordisk Familjebok från 1924:

"Kloasongvägg (fr. cloison],
lätt och tunn mellanvägg i stenhus, vanligen utförd med en kärna af 7,5 cm. tjocka stående plank med 2,5 cm. bräd-panel på ömse sidor, hvarpå "röras", d. v. s. spikas vassrör, och putsas. Kloasongväggar utföras äfven af monier- eller rabitskonstruktion eller af på högkant ställda plattor, hvilka förekomma i handeln under en mängd olika benämningar. De bestå hufvudsakligen af gips uppblandad med sågspån, koksaska o. d. Det karakteristiska för en kloäsongvägg är emellertid, att den icke ingår som något konstruktivt led i själfva byggnadsstommen, utan tjänstgör endast som skiljevägg. Den hvilar ej på grundmur och bär inga golfbjälkar."
 
Och kl 16 dök den här tråden upp i Byggnadsvård:)
 
Kunde inte släppa det. Alldeles för många hantverkare kallade det reveterat i min lägenhet. Inklusive kompisen byggnadsvårdsantikvarien.

"Beklädnad med puts på väggar av trä. Vanligt vid 1800-talets mitt. För att putsen skall fästa kan man exempelvis använda på trästommen fastspikade ståltrådsnät med invävda vasstrån eller s k reveteringstegel. Reveterade innerväggar brukar kallas kloasongväggar.
Källa: "Begrepp vid bygg och fastighetsutveckling. B.H, S.O 2004"!

Reveterat inomhus kallas kloasong! Begreppsförvirring, alltså. :)
 
Att kalla det reveterat är också rätt, men ett vidare begrepp.
För att det ska bli en kloasongvägg krävs att det är vass i som armering.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.