Kan detta rör verkligen vara från 2000-talet? Verkar vara markrör i betong för avlopp och inkommande vatten i gjutjärn, men kanske har fel? Huset byggdes på 1940 talet men säljaren säger att rören mellan huset och kommunala ledningarna byttes (till vad jag förstod plaströr) i början på 2000

Bonus bild på härligheten inomhus - skulle vara bytt till plast i enlighet med säljare men dom kom bara halvvägs i verkligheten...
 
  • Grävd grop i betonggolv avslöjar vattenledningar och kablar, möjlig vattenläcka eller rörarbete pågår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En grävd grop visar rörledningar med vatten och lerig jord; en person i arbetskläder gräver.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arg
cpalm
  • Laddar…
Nä inte f-n lade man betongrör på 2000-talet, kan tom vara svårt att få tag på i små dimensioner.
 
Claes Sörmland
Nej det där ser äldre ut. Minst 60-tal skulle jag säga.
 
  • Gilla
Nyatag
  • Laddar…
C
...och inte heller hade man struntat i att byta ut vattenledningen där om man hade haft det uppgrävt, tänker jag.
 
  • Gilla
paralun och 1 till
  • Laddar…
Avloppet är ju i gjutjärn en bit dessutom.

Om det är ju nackskott att inte byta vattenservisem av gjutjärn. Den slutade man med på 60-talet enligt min besiktningsman och han förstod inte varför vi inte fick pem.
 
N Nyatag skrev:
Kan detta rör verkligen vara från 2000-talet? Verkar vara markrör i betong för avlopp och inkommande vatten i gjutjärn, men kanske har fel? Huset byggdes på 1940 talet men säljaren säger att rören mellan huset och kommunala ledningarna byttes (till vad jag förstod plaströr) i början på 2000

Bonus bild på härligheten inomhus - skulle vara bytt till plast i enlighet med säljare men dom kom bara halvvägs i verkligheten...
Jo rena bluffen av säljaren, det hade legat ett plaströr för avloppet och en slang för vattnet.
Sen är det enbart muntligt så är det nog bara att bita i suräpplet.
 
Fotografen Fotografen skrev:
Nä inte f-n lade man betongrör på 2000-talet, kan tom vara svårt att få tag på i små dimensioner.
Tänkte också det var lite väl udda - för inte har man väl plaströr som ser ut så har haha
 
C cpalm skrev:
...och inte heller hade man struntat i att byta ut vattenledningen där om man hade haft det uppgrävt, tänker jag.
Min tanke med, är ju svindyrt att hålla på med detta (hjälper inte heller att det delvis är berg, avloppet går inte i en rak linje utan svänger in en bit under en utbyggnad, etc.) Förstår verkligen inte då det är rejält rostangripet
 
C
P.s. ni har j-kligt snöfritt och fint hos er 🙂
Håller också på och gräver ute och här är det inte alls lika roligt.

Stålrören kan se bra murkna ut på utsidan, men kan ändå vara i rätt bra skick.
Men PEM-slang kostar en spottstyver så det finns ingen som helst logik med att låta ett gammalt rör ligga kvar om det är uppgrävt.
 
Yngsta betongrören jag sett till villor är mitten 70-tal. Plaströr dök upp mitten 60-tal. 70-talet erbjuder en blandning betong-plast-gjutjärn, i lite olika kombinationer. 80-talet och framåt endast plast. Undantag större byggnader där man måste ta hänsyn till brandceller osv, där används gjutjärn idag.
Ovanstående baserat på observationer, har aldrig jobbat med rörmokeri.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo rena bluffen av säljaren, det hade legat ett plaströr för avloppet och en slang för vattnet.
Sen är det enbart muntligt så är det nog bara att bita i suräpplet.
Säljaren sa samma sak till besiktningsmannen och det framgår av protokollet - känns oerhört frustrerande att sitta i denna sits
 
Bara en fundering? Kan dom dragit in det nya på annan plats och låtit det gamla ligga kvar??
 
  • Gilla
Du och 19till och 2 till
  • Laddar…
N Nyatag skrev:
Säljaren sa samma sak till besiktningsmannen och det framgår av protokollet - känns oerhört frustrerande att sitta i denna sits
Jo men är det protokollfört så är det ett dolt fel! imho.
 
C cpalm skrev:
P.s. ni har j-kligt snöfritt och fint hos er 🙂
Håller också på och gräver ute och här är det inte alls lika roligt.

Stålrören kan se bra murkna ut på utsidan, men kan ändå vara i rätt bra skick.
Men PEM-slang kostar en spottstyver så det finns ingen som helst logik med att låta ett gammalt rör ligga kvar om det är uppgrävt.
Haha bara i bilderna du ser (första är inomhus tro det eller ej och andra har dom varit och pysslat hela dagen). Vi hade minus 18 förra veckan, sen blev det ett par plus grader och nu runt nollstreket - så riktigt härlig blandning is, vatten, sörja och sten haha. Hjälper inte att det blev lite sådär akut dränering av hela huset mitt i vintern
 
Zixten Zixten skrev:
Bara en fundering? Kan dom dragit in det nya på annan plats och låtit det gamla ligga kvar??
Denna bild är från att vi följer ledningen från huset och gräver - blir nya "roliga" upptäckter varje dag av information som inte stämmer och spännande lösningar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.