Hej!

När vi köpte vårt hus för 3 år sedan var det en hel del att ta tag i så vi orkade inte åtgärda att plastmattan släppt runt golvbrunnen samt lyft sig / veckat sig något vid duschen i groventren. Vi hade fackmän på plats som konstaterade att det inte var fuktigt i govlet så vi lät det bero.

Då vi inte hade behov av en dusch o tanken var att göra en rejäl renovering längre fram så byggde vi om ytan till förråd och satta upp några hyllor på väggarna. Duschen har inte används överhuvudtaget under denna tiden.

Nu har vi snöat in på att basta och barnen duschar numera lite väl mycket så en till dusch behövs.
Tyvärr så har jag inte snubblat på de 2-300 kkr som behövs för att lyfta hela groventren, tvättstuga och dusch och tänkte därför göra en quick fix, men utöver att byta duschblandare är jag helt grön gällande badrum o vvs så tänkte kolla med er :)

Min plan (och frågor) just nu:

1. Slipa ner och spackla (våtrumsspackel) samtliga skruvhål i våtrumstapeten.

2. Måla spacklade ytor

3. Ställa in en duschkabin och koppla in mot de befintliga rören där blandaren sitter idag. Jag tror väl inte att höjden för blandaren idag är samma som ingångarna för en duschkabin, använder man någon form av förlängare i sådana fall?

4. Duschkabinen kommer använda befintligt avlopp och frågan här är vad jag behöver som minimum? Törs man leda ner en slang utan att täta mattan? Om det blir stopp av någon anledning och vattnet går uppåt så lär man väl få en vattenskada. Kan man (läs fackman) spänna om befintlig matta? Eller behöver mattan i duschutrymmet lossas och ny läggas in? Mattan fortsätter utanför utrymmet, kan man lägga om en del av mattan bara?

Alternativet är väl att vattensäkra hela området och sätta in en glasdörr och använda befintlig blandare, då behövs ju ingen duschkabin, men svårt att förstå kostnad mot min "quick-fix"?

Tacksam för tankar och förslag kring ovan!
 
  • Sliten diskho propp i ett grått handfat, smuts runt kanterna, behöver rengöring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tomt duschutrymme med handdusch, slitet svart golv, vita väggar, avloppshål, utan monterad duschdraperistång.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett litet utrymme med en dusch, träddörr, och en brandsläckare till vänster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
F FreddeBo skrev:
1. Slipa ner och spackla (våtrumsspackel) samtliga skruvhål i våtrumstapeten.
2. Måla spacklade ytor
Ska man få det tätt så fyller man hål med våtrumssilikon. Silikon finns i olika färger så välj en som matchar så pass bra att det inte behöver målas för det går inte att måla silikon.
F FreddeBo skrev:
3. Ställa in en duschkabin och koppla in mot de befintliga rören där blandaren sitter idag. Jag tror väl inte att höjden för blandaren idag är samma som ingångarna för en duschkabin, använder man någon form av förlängare i sådana fall?
De duschkabiner jag har sett har haft slangar mellan väggen och kabinen.
F FreddeBo skrev:
4. Duschkabinen kommer använda befintligt avlopp och frågan här är vad jag behöver som minimum? Törs man leda ner en slang utan att täta mattan? Om det blir stopp av någon anledning och vattnet går uppåt så lär man väl få en vattenskada. Kan man (läs fackman) spänna om befintlig matta? Eller behöver mattan i duschutrymmet lossas och ny läggas in? Mattan fortsätter utanför utrymmet, kan man lägga om en del av mattan bara?
Allt annat än ett totalt utbyte av golvbrunn och våtrumsmatta är en chansning. Det är bara frågan om vilka risker ni vill ta.

Vad finns under duschen, dvs. vad händer om golvbrunnen läcker?
 
  • Gilla
FreddeBo och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Ska man få det tätt så fyller man hål med våtrumssilikon. Silikon finns i olika färger så välj en som matchar så pass bra att det inte behöver målas för det går inte att måla silikon.

De duschkabiner jag har sett har haft slangar mellan väggen och kabinen.

Allt annat än ett totalt utbyte av golvbrunn och våtrumsmatta är en chansning. Det är bara frågan om vilka risker ni vill ta.

Vad finns under duschen, dvs. vad händer om golvbrunnen läcker?
Tack för dina svar!! Under duschen har vi krypgrund
 
Om man bara är nogrann med att städa golvbrunnen/vattenlåset med regelbundna mellanrum så kommer det att fungera fint.
Det som ställer till det är långa hårtussar och tvål/ shampoo som till slut geggar igen, då kan du få upp vattnet på golvet.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Om man bara är nogrann med att städa golvbrunnen/vattenlåset med regelbundna mellanrum så kommer det att fungera fint.
Det som ställer till det är långa hårtussar och tvål/ shampoo som till slut geggar igen, då kan du få upp vattnet på golvet.
Låter bra! Dock så har det ju hänt att man ”glömt” att rengöra just golvbrunn tidigare…😅🙄
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
BirgitS
  • Gilla
FreddeBo
  • Laddar…
Det kanske kan vara värt att ta in en mattläggare för att byta mattan närmast golvbrunnen även om ni sätter in en duschkabin.
 
  • Gilla
FreddeBo
  • Laddar…
Beroende på hur långt in i framtiden den stora renoveringen är planerad kanske det kan vara värt att kolla vad en mattläggare tar för att fixa duschutrymmet så det blir bra. Det är ju små ytor så priset kanske blir överkomligt, och i så fall slipper ni ju en duschkabin och oro kring en gammal dålig golvbrunn.
 
  • Gilla
FreddeBo
  • Laddar…
Dheri Dheri skrev:
Beroende på hur långt in i framtiden den stora renoveringen är planerad kanske det kan vara värt att kolla vad en mattläggare tar för att fixa duschutrymmet så det blir bra. Det är ju små ytor så priset kanske blir överkomligt, och i så fall slipper ni ju en duschkabin och oro kring en gammal dålig golvbrunn.
Ja, det låter absolut som en bra lösning! Fixa skruvhålen med silikon, fixa liten ny matta och ev golvbrunn. Då räcker det egentligen med ett duschdraperi. Om jag har fall mot golvbrunn vill säga, finns säker någon form av list annars.
 

Bästa svaret

Krypgrund betyder ju med stor sannolikhet träbjälklag. Då skulle jag inte chansa ens med en duschkabin. Kabinen kommer ju att stå ovanför golvbrunnen så ni har ingen koll på den och kan inte rengöra den heller. Om det händer något står ni där utan försäkring.
Hur gammal är golvbrunnen? Äldre än 1992 är utdömd.
Be golvläggaren att fixa ny matta, ny golvbrunn. Täta hålen och montera eduschdraperi och så har ni ett säkert duschutrymme för små pengar. Och slipper en duschkabin. Dessa brukar bli hur äckliga som helst efter bara kort tid för det är mycket svårt att rengöra i skenorna.
 
  • Gilla
FreddeBo
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Krypgrund betyder ju med stor sannolikhet träbjälklag. Då skulle jag inte chansa ens med en duschkabin. Kabinen kommer ju att stå ovanför golvbrunnen så ni har ingen koll på den och kan inte rengöra den heller. Om det händer något står ni där utan försäkring.
Hur gammal är golvbrunnen? Äldre än 1992 är utdömd.
Be golvläggaren att fixa ny matta, ny golvbrunn. Täta hålen och montera eduschdraperi och så har ni ett säkert duschutrymme för små pengar. Och slipper en duschkabin. Dessa brukar bli hur äckliga som helst efter bara kort tid för det är mycket svårt att rengöra i skenorna.
Misstänker att den är från 80-90. Så den ryker! Vi har en plan, tack allesammans!!♥️
 
  • Gilla
Dheri
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.