Mkt som krånglar hos mig så dags för nästa grej. Denna kompressor ska väl stänga av sig vid 10 bar. Den går upptill 11 sen har jag själv stängt av den manuellt. Ingen tryckventil utlöste men det kanske kommer först på 12 bar på denna modell? Denna följde med husköpet i somras så ingen erfarenhet av denna förut.
 
  • Kompressor för verktyg med svart tank, motor, tryckmätare och röd slang, placerad i ett hörn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart kompressor med gult märke "NUAIR", modellinformation, tryckmätare i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Etikett på svart yta, "NUAIR" kompressor, modell, tillverkningsinformation, "Made in Italy", 2013.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kompressor med mätare, skyddsgaller, reglagenhet. Tryck inställningar syns i bar och psi. Industriellt verktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Samma problem hade jag på min 3hp. Säkerhetsventilen löste vid 11 bar som den skall göra. Åkte till Swedol fram-och tillbaka 3 ggr under garantiden utan åtgärd. De kunde aldrig återskapa problemet. Sedan fungerade den helt normalt och har gjort så i 10 år. Mekaniken i tryckströmbrytaren såg helt OK ut vid den tiden, men om något kärvar den minsta kan ju detta hända. Kanske smörja den fjäderbelastade axeln till brytaren? Kolla även funktionen på säkerhetsventilen.
 
Satte ned avstänging på 6 bar. Knackade en del på den då stannade den. Skruvade säkert 2 varv motsols på muttern sen fungerade den och stannar numera vid 6.3 bar. Kan höja sen vid behov. Bild 2 varför har dom anslutit en slang där o vad skulle den vara till för?
 
  • Industrimaskindel, säkerhetsbrytare, rör, ledningar, röd knapp, metallstruktur, informationsetikett, svart plast, patenterad komponent.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kompressor med många sladdar och mätare i ett rörigt hörn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A apanq skrev:
Satte ned avstänging på 6 bar. Knackade en del på den då stannade den. Skruvade säkert 2 varv motsols på muttern sen fungerade den och stannar numera vid 6.3 bar. Kan höja sen vid behov. Bild 2 varför har dom anslutit en slang där o vad skulle den vara till för?
Skönt att det löste sig. Hade samma problem med en begagnad kompressor jag köpte, den slutade aldrig ladda så säkerhetsventilen löste ut vi 12 bar. Troligtvis därför han sålde den så billigt, men jag skruvade också ner den så nu funkar den perfekt.

Ang bild två så är det för att slippa ev. strypningar i luftflödet, raka rör så att säga.
 
  • Gilla
apanq
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.