Hej,

Jag studerar för närvarande till att bli bygglovshandläggare och skulle verkligen uppskatta din tid och insikt för att bidra till mitt forskningsprojekt.

Denna enkät fokuserar på att förstå olika perspektiv gällande digitaliseringen av bygglovsprocessen och jag är angelägen om att samla in synpunkter från privatpersoner som har genomgått egna byggprojekt eller planerar/vill ansöka om bygglov.

Tack så mycket för ditt värdefulla bidrag!

Länk till enkät - https://www.webbenkater.com/s/a94wx9t
 
F
Åh spännande med en blivande bygglovshandläggare!
Jag driver tillsammans med ett par olika kommuner ett projekt där vi implementerar och tränar upp AI på att behandla bygglovsansökningar automatiskt.
Vill inte göra dig besviken men resultatet är otroligt bra redan på ett par månader och inom några år tror jag att många bygglovshandläggare får lära sig andra arbetsuppgifter än att tolka PBL.
 
  • Gilla
  • Haha
MetteKson och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
F fixarmicke skrev:
Åh spännande med en blivande bygglovshandläggare!
Jag driver tillsammans med ett par olika kommuner ett projekt där vi implementerar och tränar upp AI på att behandla bygglovsansökningar automatiskt.
Vill inte göra dig besviken men resultatet är otroligt bra redan på ett par månader och inom några år tror jag att många bygglovshandläggare får lära sig andra arbetsuppgifter än att tolka PBL.
Den triviala delen, d v s om ett byggnadsverk uppfyller kraven i detaljplan borde ju vara framkomligt att lösa med en digital tjänst. Borde ju vara en onlinetjänst på kommunens hemsida där enskilda snabbt kan testa sina projekt på några sekunder utan att belasta bygglovsavdelningens medarbetare. När man sedan har OKat de delen så kan de subjektiva delarna i bedömningen lämnas till medarbetarna. Hur det valda taktäckningsmaterialet harmoniserar med stadsbyggnadsmiljön och vad det nu kan tänkas vara man får tycka om enligt PBL.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.