Jag har en billig vattenkokare som jag verkligen gillar. Kan inte hitta någon annan med samma smarta finesser.
När jag satt på strömbrytaren så blinkade lampan till o den slutade fungera. Luktade lite smått bränt. Kortslutning. Troligen kortslutning kring strömbrytaren som sitter på handtaget.

I själva ström-plattan finns inga säkringar. Jag tror inte det går att öppna handtaget, men ifall, finns det säkringar där tro? Ifall, är den väl inte utbytbar, eller?
 
Hittade säkringen, satt under bottenstycket. Kvadratiskt formad porselinsskäring, rätt stor.
 
  • Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
Applåderande uppdatering att någon ger sig på att leta fel i enklare apparater också. Mycket bra!
 
  • Gilla
Hybro och 1 till
  • Laddar…
Dracula Dracula skrev:
Hittade säkringen, satt under bottenstycket. Kvadratiskt formad porselinsskäring, rätt stor.
Gick det att köpa en ny säkring?
 
  • Gilla
Dracula
  • Laddar…
Z ZipLock skrev:
Gick det att köpa en ny säkring?
När jag googlar på komponentens nummer så får jag träffar på samma komponent men som nämns som "motstånd" - och mig veterligen är motstånd inte samma sak som säkring så jag blir lite osäker. Det går at beställa komponenten från Kina mm, men inte från någon svenskt klingande sida vad jag kan se. Kanske Elfa har sådant(?).

Hur som helst så kan jag inte veta om det är denna komponent som faktiskt är källan till fel. Jag öppnade även upp strömbrytaren för att där leta efter ev fel. I detta arbete så råkade jag ha sönder en plastdetalj till strömbrytarten varför kokaren nu inte kommer kunna användas - tyvärr.

Jag köpte en ny kokare :) Samma modell men efterföljande design - inte lika bra men OK :)
 
Dessa säkringar som det kallas är av engångsbruk och sitter i dom flesta kaffebryggare och andra sakar. Finns i ett flertal temperaturer, blir avbrott i dom och får i de flesta fall inte bytas ut, då dom sagt upp sig av att något genererat för hög värme. Tex kortis i ett par varv på en värmeplatta. Går att läsa om här
https://se.heater-technology.com/te...al-fuse-cut-off/thermal-fuse-for-blender.html
 
  • Gilla
Dracula
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.