Hej,

Vi renoverar vårt badrum och ska i samband med detta sätta i golvvärme, två nya eluttag, 4 spotar och en spegel med belysning.

När jag räknar på det kommer vi upp i knappt 800watt på golvvärme och lampor vilket är ok.

Problemet blir sedan när tonårsdottern (blivande om några år) ska föna håret och dona samtidigt som mamman i huset ska börja dammsuga i hallen. Då är vi helt plötsligt uppe i chockerande 3500watt på samma säkring.

Vilket ju då utlöser säkringen så klart.

Huset är byggt 82 och hade endast ett uttag för rakapparater och dylikt, ett lysrör och en taklampa.

Hur brukar en elektriker ta sig an en sådan här renovering? Ökar han säkringen till 16A? Drar han in el ifrån intilliggande säkring så att det delar bördan?

Tack för hjälp och reflektioner!
 
Är hallen och badrummet verkligen på samma grupp?
 
Det enklaste torde ju vara att separera verksamheterna, eller att sätta dammsugaren i köket?
 
Fotografen Fotografen skrev:
Det enklaste torde ju vara att separera verksamheterna, eller att sätta dammsugaren i köket?
Ja precis. Men hur gör jag det på rätt sätt? Måste jag pilla i centralen då så klart? Det vågar jag mig inte på.

Det är alltså badrum, hall plus ett sovrum på samma säkring.
 
K Kane skrev:
Är hallen och badrummet verkligen på samma grupp?
Det är t.o.m. så att det är badrum, hall samt ett sovrum på samma.
 

Bästa svaret

F Frassenyfiken skrev:
Hur brukar en elektriker ta sig an en sådan här renovering? Ökar han säkringen till 16A? Drar han in el ifrån intilliggande säkring så att det delar bördan?
Jag som elektriker skulle ha frågat dig om ni vill kunna köra hårfön och dammsugare samtidigt, eller mer allmänt, vad uttagena ska användas till och då tänker jag på t.ex tillskottsvärme på vintern. Du ser uppenbarligen detta framför dig.

Svaret på din önskan kommer i form av ett kostnadsförslag. Då kanske ni ändrar er.

Saker som just hårfön, dammsugare och värmefläktar är ju svåra att planera för då det är tunga förbrukare som man kanske vill kunna plugga in var som helst. Det är fall då man kan tillåta sig att säkringen löser, och att man tar lärdom av det.

För att dimensionera upp ert gamla hus så beror kostnaden på hur enkelt det kan göras. Har du infällda rör från elcentral till hall och badrum kan det vara enkelt o billig att dra i en fasledare till och göra en tvåfasgrupp. Är det utanpåliggande kablar blir det mer arbete. Då kan även uppsäkring till 13 eller 16 A övervägas.
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
F Frassenyfiken skrev:
Ja precis. Men hur gör jag det på rätt sätt? Måste jag pilla i centralen då så klart? Det vågar jag mig inte på.

Det är alltså badrum, hall plus ett sovrum på samma säkring.
Man fönar hår och dammsuger vid olika tidpunkter, eller sätter dammsugaren i ett uttag på en annan grupp.
 
Redigerat:
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag som elektriker skulle ha frågat dig om ni vill kunna köra hårfön och dammsugare samtidigt, eller mer allmänt, vad uttagena ska användas till och då tänker jag på t.ex tillskottsvärme på vintern. Du ser uppenbarligen detta framför dig.

Svaret på din önskan kommer i form av ett kostnadsförslag. Då kanske ni ändrar er.

Saker som just hårfön, dammsugare och värmefläktar är ju svåra att planera för då det är tunga förbrukare som man kanske vill kunna plugga in var som helst. Det är fall då man kan tillåta sig att säkringen löser, och att man tar lärdom av det.

För att dimensionera upp ert gamla hus så beror kostnaden på hur enkelt det kan göras. Har du infällda rör från elcentral till hall och badrum kan det vara enkelt o billig att dra i en fasledare till och göra en tvåfasgrupp. Är det utanpåliggande kablar blir det mer arbete. Då kan även uppsäkring till 13 eller 16 A övervägas.
Det här låter bra. Göra det rätt och riktigt när man ändå är igång. Bifogar en bild på elcentralen samt spec för grupper.
Jag har en elektriker som ska hjälpa mig att installera JFV samt mordenisera centralen. Då ska man ju helt klart beskriva detta dimensioneringsproblem och låta dem dra in en till fas.

Tack för bra feedback!
Elsäkerhetspanel med säkringar och schemalappar på vägg med bladmönstrade kakelplattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
El-schema för hushållsapparater upphängd på vägg, inkluderar grupper, ampere och områden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.