F
Förra året satte vi en kanalfläkt där FLVP tidigare satt och ventilerade. Söderman 125 EC som vi har, verkar dock inte vara någon höjdare då den har ett rosslande högfrekvent ljud som går igenom väggar till närliggande rum som kök och vardagsrum. Det driver oss smått till vansinne, man får ont i huvudet av det:


För att bli kvitt med ljudet helt skulle man väl flyttat upp fläkten på vinden, men det kräver ganska stor åverkan på ventilationen och jobbigare att återställa om man vill gå till FLVP i framtiden.

En annan lösning kan ju vara att bygga in fläkten i nån slags isolerad låda. Jag har dock redan testat vira in den i ljuddämpade filtar men det hjälpte inte nämnvärt.

Så mitt tredje alternativ, och därmed anledningen till denna tråden, är att se om det finns en tystare fläkt? Tyvärr är det jättesvårt att veta hur fläktar låter innan köp. En decibel siffra säger ju ingenting om karaktären på ljudet. Har letat på nätet, tänkte kanske om man hittade folk som spelat in ljud från sina fläktar men jag har ej funnit något. Så jag tänkte kolla om folk har nån erfarenhet? Har läst att AC fläktar kanske är lite tystare än EC, drar lite mer el men kanske värt det. Fläkten bör kunna köra ut 50l/s från ett kanalsystem, jag har fattat det som att man räknar med drygt 150 Pa mottryck då?

Har någon erfarenhet av dessa?

Lutar lite åt Systemair då de verkar mycket seriösa med bra diagram där man kan räkna på flöde osv. Men deras AC fläkt är nästan i klenaste laget. Dyra är de också men kanske värt det? På EC versionen vid t ex 140 Pa och 50L/s utlovas det 22dB vid 3m avstånd. Låter ganska lågt? Mätte nuvarande fläkt i samma rum som den står, ca 2m bort och då har jag 52 Decibel.
Skärmdump av tekniska specifikationer med diagram och tabeller på svenska, relaterar förmodligen till ventilation eller fläkt system.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
F Fideliox skrev:
Förra året satte vi en kanalfläkt där FLVP tidigare satt och ventilerade. Söderman 125 EC som vi har, verkar dock inte vara någon höjdare då den har ett rosslande högfrekvent ljud som går igenom väggar till närliggande rum som kök och vardagsrum. Det driver oss smått till vansinne, man får ont i huvudet av det:

[video]
För att bli kvitt med ljudet helt skulle man väl flyttat upp fläkten på vinden, men det kräver ganska stor åverkan på ventilationen och jobbigare att återställa om man vill gå till FLVP i framtiden.

En annan lösning kan ju vara att bygga in fläkten i nån slags isolerad låda. Jag har dock redan testat vira in den i ljuddämpade filtar men det hjälpte inte nämnvärt.

Så mitt tredje alternativ, och därmed anledningen till denna tråden, är att se om det finns en tystare fläkt? Tyvärr är det jättesvårt att veta hur fläktar låter innan köp. En decibel siffra säger ju ingenting om karaktären på ljudet. Har letat på nätet, tänkte kanske om man hittade folk som spelat in ljud från sina fläktar men jag har ej funnit något. Så jag tänkte kolla om folk har nån erfarenhet? Har läst att AC fläktar kanske är lite tystare än EC, drar lite mer el men kanske värt det. Fläkten bör kunna köra ut 50l/s från ett kanalsystem, jag har fattat det som att man räknar med drygt 150 Pa mottryck då?

Har någon erfarenhet av dessa?

  • Fresh DF D125 (AC)
  • Östberg 125 CK A1 (AC)
  • Östberg 125 CK C1 EC
  • Systemair EC 125
  • Systemair AC 125
Lutar lite åt Systemair då de verkar mycket seriösa med bra diagram där man kan räkna på flöde osv. Men deras AC fläkt är nästan i klenaste laget. Dyra är de också men kanske värt det? På EC versionen vid t ex 140 Pa och 50L/s utlovas det 22dB vid 3m avstånd. Låter ganska lågt? Mätte nuvarande fläkt i samma rum som den står, ca 2m bort och då har jag 52 Decibel.
[bild]
systemair KVK, fläkt i låda
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Jag har en systemair AC 125 sileo. Jag hör den knappt när jag står bredvid den. Den är ganska lågt nedreglerad iof. Men har ändå fullgott luftflöde på 2x80 kvm. Har bara spirorör och 2 ljuddämpare. Allt sitter på vinden.

Som köksfläkt har vi en KVK 160. Tror det är ac den också.
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
Jag har en systemair AC 125 sileo. Jag hör den knappt när jag står bredvid den. Den är ganska lågt nedreglerad iof. Men har ändå fullgott luftflöde på 2x80 kvm. Har bara spirorör och 2 ljuddämpare. Allt sitter på vinden.

Som köksfläkt har vi en KVK 160. Tror det är ac den också.
°
Vikror J, så bör det vara. Ljudet som trådskaparen har tyder på lagerfel eller att hjulet skaver mot fläktkåpan.
Det kan bli så om man pressat på kanaler som inte är helt i linje med varandra och därför bänner i fläktkåpan.
°
 
F
J Jochi skrev:
systemair KVK, fläkt i låda
Ja dessa är nog vettiga. Bara lite svårplacerad i tvättstugan.
Viktor.J Viktor.J skrev:
Jag har en systemair AC 125 sileo. Jag hör den knappt när jag står bredvid den. Den är ganska lågt nedreglerad iof. Men har ändå fullgott luftflöde på 2x80 kvm. Har bara spirorör och 2 ljuddämpare. Allt sitter på vinden.

Som köksfläkt har vi en KVK 160. Tror det är ac den också.
Såpass, kanske värde att satsa på AC versionen då?
Jag har drygt 120 kvadrat men eventuellt 15 till så jag räknar med att behöva för 140 totalt ungefär.
Räknar jag med 50l/s och 140 i tryck så skulle det enligt systemair inte ens funka med den lilla fläkten, då behövs XL versionen
Graf och parametrar för luftflöde och tryck, prestandadiagram för ventilation eller liknande system.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Prestandadiagram för beräkningsparametrar: luftflöde, tryck, med inställningar och graf i blått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



J Jochi skrev:
Vikror J, så bör det vara. Ljudet som trådskaparen har tyder på lagerfel eller att hjulet skaver mot fläktkåpan.
Det kan bli så om man pressat på kanaler som inte är helt i linje med varandra och därför bänner i fläktkåpan.
Jaha så det kanske är något fel på vår? Jag har testat snurra på den för hand men inte då kunnat märka något missljud eller så. Jag tror dock inte att den lät såhär illa när vi först satte upp den men det är svårt att komma ihåg hur det var.
 
Redigerat:
F
Frågan är om man ska chansa och beställa Systemair EC fläkten för 2700kr eller ringa vent firma och se vad de kan göra.
 
Instämmer med andra, det låter som fläktbladet tar i något, alt. redigt trasiga lager.
Kan du inte skruva lossa fläkten och kolla lite mer?
 
  • Gilla
@ndreas
  • Laddar…
F
E etompau skrev:
Instämmer med andra, det låter som fläktbladet tar i något, alt. redigt trasiga lager.
Kan du inte skruva lossa fläkten och kolla lite mer?
Jo det kan jag väl.
 
F Fideliox skrev:
Jo det kan jag väl.
Låter som lagerfel. Rotorn ska snurra i princip ljudlöst.
Har sett några beskrivning på hur lager byts i EC-fläktar. Lite svårare än jfm med AC-motorer.

Lager ska normalt hålla i 10-20 år. Kanske ska du höra med leverantörer varför fläkten nu låter så här och efter så pass kort drifttid.
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
F
E etompau skrev:
Låter som lagerfel. Rotorn ska snurra i princip ljudlöst.
Har sett några beskrivning på hur lager byts i EC-fläktar. Lite svårare än jfm med AC-motorer.

Lager ska normalt hålla i 10-20 år. Kanske ska du höra med leverantörer varför fläkten nu låter så här och efter så pass kort drifttid.
Jag har 3 års garanti hos ÅF och de har erbjudit mig att lämna tillbaka och köpa en annan fläkt och betala eventuell mellanskillnad. Tyvärr har de inte så mycket att välja på. https://ventilation.se/sv/categories/kanalflakt?filters=dimension_125

Sen får jag ju inte byta själv utan behöver elektriker..även om en ny EC fläkt borde kopplas in exakt likadant. Får också hyra flödesmätare igen och justera in donen.
 
F Fideliox skrev:
Jag har 3 års garanti hos ÅF och de har erbjudit mig att lämna tillbaka och köpa en annan fläkt och betala eventuell mellanskillnad. Tyvärr har de inte så mycket att välja på. [länk]

Sen får jag ju inte byta själv utan behöver elektriker..även om en ny EC fläkt borde kopplas in exakt likadant. Får också hyra flödesmätare igen och justera in donen.
Varför inte be om en lika fläkt som garanti.
 
F
J Jochi skrev:
Varför inte be om en lika fläkt som garanti.
De säljer inte dem längre.
 
F Fideliox skrev:
De säljer inte dem längre.
Då föreslår jag Systemair. Har du plats för en lådfläkt blir det lägre ljud från fläkten utanför kanalerna. Välj gärna en fläkt med få bakåtböjda skovlar som är lätta att rengöra, inte en med massor av små framåtböjda skovlar (siroccohjul).
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
F
J Jochi skrev:
Då föreslår jag Systemair. Har du plats för en lådfläkt blir det lägre ljud från fläkten utanför kanalerna. Välj gärna en fläkt med få bakåtböjda skovlar som är lätta att rengöra, inte en med massor av små framåtböjda skovlar (siroccohjul).
Yes!

Jag vet inte om man kan montera lådfläkt på väggen och sätta två flexslangar (eller vad det heter?) i båda kanalerna?

Förstår ju att fläkten utan låda låter mer men kanske är tillräckligt bra liksom. Ok med ljud i tvättstugan men helst inget utanför.


Står nånting här också att man bör undvika böjar 125x2.5=312mm ifrån fläkten.

Kanske blir trångt med låda
 
  • Illustration av ventilationsinstallation, textinstruktioner på svenska, installationssteg, rörkopplingar och mätningsanvisningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Flexibla ventilationsslangar anslutna till tak och maskinell utrustning, kopparrör, vägguttag och vägg med tapet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Jochi
  • Laddar…
A
Typisk lagerljud enkla att byta
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.