Ska koppla in fjärrvärmeväxlaren till minishunt. Jag tänkte stänga av pumpen, stänga på A och sedan skruva upp propparna på B där minishunten ska in.

Inomhus värmesystem med röda rör, cirkulationspumpar och ventiler, avgränsat med röda cirklar märkta A och B.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hur mycket vatten ska jag räkna med att det rinner ut? Kommer hela systemet tömmas eller "bara några liter"? Och bör jag (måste jag?) sänka trycket i systemet innan jag öppnar B eller sänks trycket när pumpen är av?
 
Tryckhållningen är det röda kärlet.
 

Bästa svaret

Krilleman
Efter du stängt av ventilerna A så kan du släppa ut övertrycket via säkerhetsventilen.

Den brukar sitta i närheten av manometern och ha ett skvallerrör...
Lägg upp någon mer bild undertill så ska du se att någon identifierar den!

Då kommer inget vatten alls.
Givetvis fortsätter du din golvvärmeinstallation i lugn och rom med två ventiler direkt i stället för propparna.

Då kan du få igång övriga systemet direkt och du slipper frysa!

Kulkran med röd spak och gängade anslutningar, tillverkad av mässing, vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ptk
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Efter du stängt av ventilerna A så kan du släppa ut övertrycket via säkerhetsventilen.
...
Precis exakt så gjorde jag! Kulventiler på och så igång med värmen direkt. Nu när allt är igång, inklusive den nya golvvärmen, så kommer det droppar fortfarande från det där skvallerröret. Jag skulle säga kanske en droppe varje 10 min - 15 min så inga stora mängder. Är det normalt??
 
Bild på röret och ventilen.
 
  • VVS-installation med rör, mätare och ventiler under handfat, markerat område med rött.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.