Vi ska totalrenovera ett hus från 1939 som har gamla vattenradiatorer i hela huset. Huset har fjärrvärme. Planen är gräva ur och isolera källaren ochdra in vattenburen golvvärme där med separat shunt så vi kan ha lägre framledningstemp på golvslingan.

Vi kommer plocka bort några radiator på entreplanet för att också bygga ut huset. I samband med det så minskar ju totalt effekten för huset då vi har färre radiatorer kvar på samma golvyta. Tillbyggnaden kommer värmas med vattenburen golvvärme.

Kurvan på fjärrvärmecentralen står idag på 1 så framledningstemp ca 60 grader vid -10 utetemperatur. Jag har mätt befintliga element och jämfört med nya, vi borde ha ungefär ca 5500W systemeffekt vid 60/40 framledningstemp. Det blir ca 60W / m2. Allt jag läser är att det minst borde vara 75 eller helst 100W / m2?

Går det bara att byta element till större och fortsätta köra med samma kurva på fjärrvärmen, har kollat nya radiatorer från Lenhovda och de nya större radiatorerna skulle isåfall ge ca 8300W vid 60/40. Då kommer vi upp i ca 85W / m2.
 
Med fjärrvärme är höga framledningstemperaturer inget problem annat än att man kan bränna sig lite på radiatorerna när det är som kallast ute. Då behöver man inte byta radiatorer som med värmepump.
 
J Josth skrev:
Med fjärrvärme är höga framledningstemperaturer inget problem annat än att man kan bränna sig lite på radiatorerna när det är som kallast ute. Då behöver man inte byta radiatorer som med värmepump.
Ok, den har ju redan idag 60/40 framledningstemp så jag ska bara sätta större radiatorer, såklart kommer det gå åt mer energi så räkningen blir högre men vi får också kanske varmare i huset...
 
Förr så kunde man ofta dimensionera radiatorerna efter 80°/60°-system vid LUT/DUT/DVUT. Men då kan man riskera att bränna sig.
 
F Fredrik Jacobsson skrev:
Vi ska totalrenovera ett hus från 1939 som har gamla vattenradiatorer i hela huset. Huset har fjärrvärme. Planen är gräva ur och isolera källaren ochdra in vattenburen golvvärme där med separat shunt så vi kan ha lägre framledningstemp på golvslingan.

Vi kommer plocka bort några radiator på entreplanet för att också bygga ut huset. I samband med det så minskar ju totalt effekten för huset då vi har färre radiatorer kvar på samma golvyta. Tillbyggnaden kommer värmas med vattenburen golvvärme.

Kurvan på fjärrvärmecentralen står idag på 1 så framledningstemp ca 60 grader vid -10 utetemperatur. Jag har mätt befintliga element och jämfört med nya, vi borde ha ungefär ca 5500W systemeffekt vid 60/40 framledningstemp. Det blir ca 60W / m2. Allt jag läser är att det minst borde vara 75 eller helst 100W / m2?

Går det bara att byta element till större och fortsätta köra med samma kurva på fjärrvärmen, har kollat nya radiatorer från Lenhovda och de nya större radiatorerna skulle isåfall ge ca 8300W vid 60/40. Då kommer vi upp i ca 85W / m2.
°
Du får gräva ur mycket om du skall ha 30 cm isolering under golvslingor i källaren.
Varmt golv lagrar upp mer fukt som kan bli fuktproblem sommartid utan varma slingor har jag hört sägas.

Värmekurvan är typsik för system 80 / 60 C men med något lägre returtemp. Om du klarat dig med det tyder det på något för stora radiatorer som var vanligt förr. De gavs tillskott för bl. a. oregelbunden drift när fastbränslepanna slocknade på natten.
Varför vill du byta till större radiatorer? Är det kallt med de gamla? Kanske funderar du på vilken vattentemp. nya radiatorer skall beräknas för och det är motiverat.

Om du tar bort radiatorer för gammal yttervägg där du bygger till, så minskas värmebehovet något i gamla delen (därför att en yttervägg blir innervägg) men du får nytt värmebehov i tillbyggnaden. Det kan kanske jämna ut sig helt eller delvis.
Tillbyggnadens radiatorer dimensioneras efter tillbyggnadens behov och för den framtemp som de gamla radiatorerna behöver.

Värmebehovet för tillbyggnaden är kanske 50 - 60 W / kvm, men sannolikt lägre då det är en tillbyggnad utan ytterväggar runt om.
Bäst är att beräkna värmebehovet utifrån nya ytor och dess u-värden. Många tycks undvika numera och det och är beredda till gissningar.

Nedan har du ett diagram där den gröna linjen visar din framtemp. för olika utetemperaturer.
 
  • Graf med linjer och pilar som visar temperaturförändring, möjligtvis kopplat till värmesystem eller radiatorer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja det blir att gräva en hel del, men alla som bygger nytt med källare har väl samma problem? Eller de kanske är helt täta och inte som gamla helt öppna?

Sant inte tänkt på att de element som plockas bort sitter i yttervägg, och där kommer ju ny tillbyggnad anslutas så blir innervägg istället. Ja jag upplever det kallt och tänkte att om jag ändå ska byta radiatorer så kan man gå på större modell för att säkra upp, liten prisskillnad och bättre med för stora än för små tänker jag :)
 
F Fredrik Jacobsson skrev:
Ja det blir att gräva en hel del, men alla som bygger nytt med källare har väl samma problem? Eller de kanske är helt täta och inte som gamla helt öppna?

Sant inte tänkt på att de element som plockas bort sitter i yttervägg, och där kommer ju ny tillbyggnad anslutas så blir innervägg istället. Ja jag upplever det kallt och tänkte att om jag ändå ska byta radiatorer så kan man gå på större modell för att säkra upp, liten prisskillnad och bättre med för stora än för små tänker jag :)
°
Vilken rumstemp har du där du tycker det är kallt? 18 eller 20C?
I ett hus med klen isolering har ytterväggarnas insida vanligen lägre temp än luften i rummet.

Om väggtemp inne är 16 C och lufttemp 20 upplever du det som medelvärdet 18 C. Det kan kompenseras med högre lufttemperatur och större radiatorer för att höja rumstemperaturen vid samma framtemperatur, men också med befintliga radiatorer med några grader högre framtemp ( har funderat på hur folk upplever det i nya hus med fönster mellan golv och tak). Värmekostnaden blir densamma. Om du har fjärrvärme är det inget problem och du slipper kostnad för nya radiatorer. De gamla kan dessutom vara mer tidsenliga med huset än nya men kan behöva nya ventiler.

Antag att max framtemp vid kallaste dag (t. ex. - 20) är 80 C, således 60 grader över rumstemp. Om utetemperaturen varierar mellan 20 och -20 så här skillnaden i utetemperaturen 40 C. Det betyder att för varje grad utetemperaturen sjunker måste framtemp höjas 60/40 = 1,5 grader. Om det är fråga om att höja rumstemp 2 grader får du öka framtemp 3 grader med befintliga radiatorer. Det bör vara möjligt om du har fjärrvärme.
°
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.