Hej!

Vi har nyligen dränerat om huset vilket gör att vi har singel utmed huset runt om.
Snart är det dags att anlägga ny gräsmatta men innan vi öser på massor av jord vill jag få till en vettig rabbatkant/avgränsning mellan singlet och gräsmattan.

Har givetvis googlat men inte riktigt hittat något vettigt alternativ.
I en drömvärld hade kanten varit utformad så att gräsklipparen kan klippa lite över kanten, så klipparen kommer åt allt gräs och man slipper gå efter med trimmern men det verkar bli en dyr historia.

Är det någon som har tips på vettig kant/avgränsning?
Tips, idéer och inspiration tas tacksamt emot! =)
 
K KimNissas skrev:
Hej!

Vi har nyligen dränerat om huset vilket gör att vi har singel utmed huset runt om.
Snart är det dags att anlägga ny gräsmatta men innan vi öser på massor av jord vill jag få till en vettig rabbatkant/avgränsning mellan singlet och gräsmattan.

Har givetvis googlat men inte riktigt hittat något vettigt alternativ.
I en drömvärld hade kanten varit utformad så att gräsklipparen kan klippa lite över kanten, så klipparen kommer åt allt gräs och man slipper gå efter med trimmern men det verkar bli en dyr historia.

Är det någon som har tips på vettig kant/avgränsning?
Tips, idéer och inspiration tas tacksamt emot! =)
Hur gjorde du med din rabattkant?
Lite svårt att veta vad du menar med dyrt också.
En del lösningar är vackra och varar en evighet andra är enbart funktionella.
 
En eller två rad/er plattor/sten/marktegel brukar fungera utmärkt. I nivå med gräsmattan. Beroende på vilken typ av platta/sten etc man väljer kan priset variera stort.

Det dyraste är inte alltid det snyggaste i dessa sammanhang. Ibland är en helt vanlig slät betongplatta det bästa, då den är neutral och fungerar bra till grönska och rabatter utan att dra uppmärksamhet till sig. Vill man lyxa till det ordentligt kan marktegel eller natursten vara ett alternativ. Men skiffer i oregelbunden form (rak mot huset och oregelbunden mot gräsmattan) blir det lite arts and crafts över det hela.

Plattorna bör sättas med dränerande bärlager som packas därefter ett lager stenmjöl eller sättsand. Foga med stenmjöl/sand.

Finns de som väljer markfugtig betong för fogning men jag upplever att det ofta spricker i en sådan här situation där plattraden är smal.

Att aldrig någonsin rensa ogräs är en utopi men med rätt utförande blir det inte betungande. Gräsklipparen tar gräset från gräsmattsidan och hetvatten fungerar utmärkt i fogarna.

Rensa fogar med hetvatten:
Koka upp vatten i vattenkokaren och häll på fogarna. Jag gör det på vår gång en eller två gånger per säsong (ett par kannor per dag, så jag tar lite i taget). Det fungerar utmärkt.

Gasolbrännare är ett annat alternativ men kan vara lite joxigt vid gräsmattan. (Vatten från vattenkokare är lättare att sikta med tycker jag.) För gräsmattans skull bör ogräsättika och liknande undvikas.
 
Person står bredvid utgrävd stig med marksten, hus och träd i bakgrunden, delvis molnig himmel, dagtid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grusgång med kantsten mellan gröna gräsmattor och träd i lugn parkmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd stengång med våghäckad sten, grusunderlag, skottkärra i bakgrunden, träd, gräs, molnig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grusväg med kantstenar, gräs och trädkant, soligt väder, dagtid, utomhus, ledande linjer, ingen människa synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grusgång, stenkanter, grönt gräs, träd, röd ladugård, blå himmel, moln, lantlig miljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Till denna långa entregång använde jag gamla handhuggna patinerade svenska storgatsten med längd på runt 20 cm och bredd på 15 cm.

Fiberduk i botten som fylldes med stenflis och sedan skars fiberduk av mot gräsmattan.

Kostnaden blev några 10-tusen kronor totalt med singeln, stenen och arbetet men så var det ju också 100 löpmeter.
 
  • Gilla
Jiji och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.