Finns det någon som kan reda ut för mig vad som gäller kring isoleringen av imkanalen?

Det gäller ett nybygge där jag isolerat med 50mm armerad matta från yttertaksgenomföringen ner till diffussionsplasten nere mot innertaket och så långt är allt väl.

Sedan har jag tätat plasten mot spiroröret. Under plasten har jag ännu inte isolerat något runt röret utan det ser ut som följer: diffussionsplast, 28mm luftspalt, innertakspanel.

Vad gäller under plasten? Såga ut 30mm runt spiro för att få plats med nätmatta? Nätmatta + luftspalt? Hur långt ner skall isoleringen i sådana fall räcka?

Desto mer jag googlar på vilka regler som gäller desto mer förvirrad blir jag...
 
Om man har ett gipstak, så skall röret vara brandisolerat änd ned till gipsskivan. MEN observera, det är OK med fri luft runt röret också, tror att det räcker med 30mm (osäker), bara dte inte finns en chans att något brännbart kommer för nära röret.

Vad som gäller vid paneltak, det vet jag inte. Reglerna finns för att säkra att en brand på spisen i köket inte sprider sig via kanalen till andra delar av huset. Kanalen skall vara brandskyddad fram till där den kommer in i köket (i köket brinner det ju då redan enl. förutsättningarna).
 
En imkanal får vara oisolerad så länge röret är i samma rum som fläktkåpan. Så fort kanalen passerar genom vägg/tak så ska den isoleras med brandklassad isolering, minst EI30 (om jag kommer ihåg rätt).
 
Detta innebär alltså att jag borde såga ur paneltaket för att få plats med en 30mm stenullsmatta runt röret den lilla biten från plasten och ner till undersidan av panelen?
 
Demmpa Demmpa skrev:
En imkanal får vara oisolerad så länge röret är i samma rum som fläktkåpan. Så fort kanalen passerar genom vägg/tak så ska den isoleras med brandklassad isolering, minst EI30 (om jag kommer ihåg rätt).
Hej! Det har nu gått tio år. Gäller detta forfarande?
 
  • Gilla
Henrik Sim och 1 till
  • Laddar…
Richard_F
Jag gjorde samma tolkning när jag renoverade köket förra året.
Valde dock både hängslen och livrem, (minst) EI30-klass på isoleringen av imkanalen på vinden och ett brandspjäll vid genomföringen i innertaket.
 
  • Gilla
Henrik Sim
  • Laddar…
Hemmasnickarn85
Richard_F Richard_F skrev:
Jag gjorde samma tolkning när jag renoverade köket förra året.
Valde dock både hängslen och livrem, (minst) EI30-klass på isoleringen av imkanalen på vinden och ett brandspjäll vid genomföringen i innertaket.
Tja
Vilken EI30 kladdad isolering köpte ni?
 
Richard_F
Hemmasnickarn85
Richard_F Richard_F skrev:
Typ denna:
[länk]

Inte helt lätt att klä in rören men det gick tillslut.
Okej tack
 
  • Gilla
Richard_F
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.