A AndersS skrev:
Har också funderat på hur långt ett snöre är😉
Det är jubb vi inte självklart vad som är en årsförbrukning. Årets vinter har ju dragit mycket mera ved än förra.
 
Man borde alltid ha minst två års helst 3 års ved på tork hemma. Det händer så lätt att dåligt väder eller sjukdom hindrar vedarbetet ett år.

Sedan vår vedförbrukning mer än fördubblades till bortåt 7-8 traktorlass i året har jag väldigt svårt att komma ikapp och bygga upp vedfdörrådet så stort som det borde vara.
 
  • Gilla
Norrtull och 1 till
  • Laddar…
En årsförbrukning är ett rimligt ungefärligt mått att använda. Det är väl klart att det inte alltid går åt precis så mycket.

På landet har jag en vedbod med en handskriven nivåmarkering vid dörren: 22 kbm. Jag ser den som en hälsning från förr, där en tidigare fastboende ägare visste att hade han klyvt och hivat in 22 kbm i vedboden så hade han så han klarade sig över vintern ett normalår, eller kanske värre. Stjälpt mått.

Jag gillar den exakta siffran. Här ska ingen lat jävel sluta klyva efter 20 kubik, utan 22 ska in! Det ger en bra kontrast till ens egna WIFI-styrda LLVP-uppvärmda fritidsnyttjande av samma fastighet.
 
  • Haha
  • Gilla
cpalm och 3 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
En årsförbrukning är ett rimligt ungefärligt mått att använda. Det är väl klart att det inte alltid går åt precis så mycket.

På landet har jag en vedbod med en handskriven nivåmarkering vid dörren: 22 kbm. Jag ser den som en hälsning från förr, där en tidigare fastboende ägare visste att hade han klyvt och hivat in 22 kbm i vedboden så hade han så han klarade sig över vintern ett normalår, eller kanske värre. Stjälpt mått.

Jag gillar den exakta siffran. Här ska ingen lat jävel sluta klyva efter 20 kubik, utan 22 ska in! Det ger en bra kontrast till ens egna WIFI-styrda LLVP-uppvärmda fritidsnyttjande av samma fastighet.
Finns en del roliga berättelser om den som bodde länge i vårat förra hus. Vi köpte det av en som hade köpt det av hans barn när han dog men svärfar hade varit bekant med honom.
Han var av det lite sparsammare slaget. Han sågade alltid sin ved med bågsåg. Men då när motorsågar blev tillgängliga för vanligt folk så köpte han en för att det skulle gå snabbare o lättare att såga veden. Men han gick snart tillbaka till sin bågsåg för motorsågen gjorde så stora spån så det for för mycket ved till spån.
 
  • Haha
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Och mängden ny ved kan man inte alltid styra över, vind/snö, borrar och annat som behöver göras i skogen påverkar också.
 
  • Gilla
jeppe42
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Man borde alltid ha minst två års helst 3 års ved på tork hemma. Det händer så lätt att dåligt väder eller sjukdom hindrar vedarbetet ett år.

Sedan vår vedförbrukning mer än fördubblades till bortåt 7-8 traktorlass i året har jag väldigt svårt att komma ikapp och bygga upp vedfdörrådet så stort som det borde vara.
3 torra årsveder den 1 maj som jag tidigare föreslog kan även ses som ett tydligt gubbtecken. Ungdomen kan ju fara till skogs en sådan här härligt solig dag och hämta hem ett lass barkfallen torrgran för inblandning i bränslemixen resten av vintern om de tycker att det börjar vara tomt i vedboden, så har ofta gjorts i mina trakter om vintern verkar bli lång eller den huggna och kluvna torrveden i boden visar sig vara odryd och mindre energirik än vanligt.
 
  • Gilla
Henningelvis och 2 till
  • Laddar…
galento
F fribygg skrev:
3 torra årsveder den 1 maj som jag tidigare föreslog kan även ses som ett tydligt gubbtecken.
Man är ju pensionär och gubbe så det är bra att ha lite ved på lager. Man kan ju
vara i skogen och greja lite ändå i solen. En äggmacka och lite kaffe sittande på
traktorns framhjul och njuta av vädret och fågelsången på våren är livskvalité 😉

Vi tycker det är värt att betala lite för elen också för att ha varmt i huset.
 
  • Gilla
  • Älska
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
När vi eldar i kaminen står LLVP endast i fläktläge. Behövs bara lite vifta runt på varma luften.

Va ute och högg 1kubik björk i eftermiddags. Solen lyste, fåglarna kvittrade och barnen satt med sina skärmar inne. Frun tog en springrunda medans.
Vilken dag som vädret bjöd på idag. Kanske va -1 ute.
 
  • Gilla
galento och 1 till
  • Laddar…
Den där björken jag trixar med är ihålig, i håligheten är det svarta trät helt stenhårt, va har hänt med denna björk? Ser nästan ut som att det brunnit i den. Blixten skulle det kunna vara, barken är skadad, vriden och skapat en lång spricka i trädet skulle jag gissa. Men det som talar emot är att det står 5-6st mycket högre granar väldigt nära.
Någon som har idéer om det är vanligt med ihåliga björkar?
 
Norrtull Norrtull skrev:
Någon som har idéer om det är vanligt med ihåliga björkar?
I skog blir sällan björken så gammal, men röta förekommer ändå och då duger ju inte stocken till sågtimmer. Det bästa man kan göra om björken är skadad/ rutten är ju att ta ikull den och göra hemved av den innan nån ihålighet hinner utvecklas.

Klöv du 'metern' för hand?
 
Märkte det när jag kubba upp den förra helgen. Den är knepig att klyva med min ringa yxvana
 
Redigerat:
C
Norrtull Norrtull skrev:
Någon som har idéer om det är vanligt med ihåliga björkar?
Någon större gren blåser av och så blir det röta i kärnveden. Typiskt björk skulle jag säga.
 
C cpalm skrev:
Någon större gren blåser av och så blir det röta i kärnveden. Typiskt björk skulle jag säga.
Är det så enkelt, hm. Ska kolla på en kubbar imorgon, ta en bild.
 
Hur går det med eldandet i spisarna?
Här eldas det för fullt.
 
  • En eldstad med brinnande ved, lågor, och glödande kol syns genom en smutsig glaslucka.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Nilstyko
  • Laddar…
Norrtull Norrtull skrev:
När vi eldar i kaminen står LLVP endast i fläktläge. Behövs bara lite vifta runt på varma luften.

Va ute och högg 1kubik björk i eftermiddags. Solen lyste, fåglarna kvittrade och barnen satt med sina skärmar inne. Frun tog en springrunda medans.
Vilken dag som vädret bjöd på idag. Kanske va -1 ute.
Går inte llvp automatiskt i fläktläge när det är varmt i rummet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.