tror mer på att mögel finns mer i hus efter 1980 tidagare med självdrag och glipor här och där är bättre än 300-500mm isolering och ång spärr/broms

samt många gånger vet inte besiktingmannen vad som är vad

vet av en sån när en storstadsfödd person kom ut och granskade ett hus 30min tittande och provtagning "mjo mögel" huset (50tal) rivningklassades

MEN personer som bott där hade förvarat potatis i källaren som förmultnat och avluftning till kallvinden utan genomföring... så klart finns mögelsporrer och underlig arom i huset för statsbon när inte uppväxt med hur potatiskällare luktar

lite rivning och städning. huset är tiptop
 
Köparna är såå oroliga och efter flera samtal så insåg jag att det egentligen handlade om att de ville pruta. Så de fick 100.000 i rabatt och de ska svara senast ikväll. Nu orkar jag snart inte med dem längre.
 
  • Wow
  • Haha
  • Gilla
mikethebik och 5 till
  • Laddar…
Düsseldorff
S Sofffy skrev:
Köparna är såå oroliga och efter flera samtal så insåg jag att det egentligen handlade om att de ville pruta. Så de fick 100.000 i rabatt och de ska svara senast ikväll. Nu orkar jag snart inte med dem längre.
100 kkr för en vitmögelfläck?
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Japp. Helt galet jag vet, men nu krävde omständigheterna att få igenom affären så fort som möjligt.
 
  • Gilla
Düsseldorff och 1 till
  • Laddar…
S Sofffy skrev:
Japp. Helt galet jag vet, men nu krävde omständigheterna att få igenom affären så fort som möjligt.
Sitter ni tajt till så hamnar ju saken i ett annat läge, annars skulle ni säkert kunna få lite bra betalt, eller tom bättre om ni klarar att lägga ut huset igen...men rådgör med mäklaren också om dom nu inte tar erbjudandet.
 
A A.Barman skrev:
Vid köpet av vårt hus, byggt 1891 så tog jag in en besiktningsman.
Minns att han klassade i stort sett allt som en riskkonstruktion.
Torpargrund med symligt organiskt material.
Syllar med något högt fuktvärde.
Mikrobiell påväxt runt skorsten på vind.
Mm mm mm.
Men jag tänkte som andra som svarat i tråden, huset har stått i över 120 år, vid köpetillfället, och känns friskt så det kommer säkert att stå minst 100 år till.
Ångrar inte att man köpte ett riktigt rejält hus.
Men vad hände sedan när du väl köpt huset. Lät du allt bara vara?
Mitt hus är från ca 1875, och hade ungefär samma anmärkningar. Nu var inte det något stort problem. Dels tänkte jag som du, men framförallt krävdes det en hel del renoveringar. Nästan alla riskkonstruktioner har endera blivit åtgärdade, eller noggrant undersökta.
Men, om jag inte varit lika kunnig, samt om huset redan var renoverat skulle det ha hamnat i annan dager.
 
A AG A skrev:
Men vad hände sedan när du väl köpt huset. Lät du allt bara vara?
Mitt hus är från ca 1875, och hade ungefär samma anmärkningar. Nu var inte det något stort problem. Dels tänkte jag som du, men framförallt krävdes det en hel del renoveringar. Nästan alla riskkonstruktioner har endera blivit åtgärdade, eller noggrant undersökta.
Men, om jag inte varit lika kunnig, samt om huset redan var renoverat skulle det ha hamnat i annan dager.
Torpargrunden går inte att göra något åt utan att bryta upp golven, finns bara små ventiler i naturstengrunden där jag kollar då och då att inget händer. Huset står på väldigt väldränerad mark, sten o grus, och jag tror som jag skrev innan att om det fortfarande är friskt så ska jag inte göra några direkta ändringar. Påväxten runt murstocken blir inte större, så ingen anledning till panik.
Däremot fick vi ett nytt badrum på övervåningen tack vare besiktningsmannen, så det var väl investerade pengar.
Rörgenomföringar i duschen och felaktig golvbrunn.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Claes Sörmland
S Sofffy skrev:
Köparna är såå oroliga och efter flera samtal så insåg jag att det egentligen handlade om att de ville pruta. Så de fick 100.000 i rabatt och de ska svara senast ikväll. Nu orkar jag snart inte med dem längre.
Hoppas de har pengar till tillträdet. Människor av den här typen som ingår avtal som de sen inte hedrar är ju inte de roligaste att ha att göra med.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.