Jag håller på och projekterar ett FTX-system till vårt hus från 50-talet, och trodde att jag hade kolla på det mesta efter att ha läst regler och många bra trådari detta forum. Men när jag sen började med ritningen och luftflöde per rum kändes det plötsligt lite konstigt.

I Boverkets regler står det att man ska ha minst 0.35 liter tilluft (uteluft) per sekund och kvadratmeter golvyta. Det står också att luftvolymen ska omsättas på två timmar, vilket stämmer med 0.35 l/s om takhöjden är 2.52 meter. Här antar jag att med "luftvolymen" menar man hela huset, dvs i mitt fall (enplans med källare) 110+110 = 220 kvm. Det skulle bli ca 80 l/s tilluft.

Men när jag pytsar ut tilluft enligt 0.35 l/s och kvadrat per rum, då blir ju summan mycket lägre, eftersom det bara är vissa rum som har tilluft. Dvs jag har tilluft i alla sovrum, i vardagsrummet och i gillestugan (som totalt motsvarar ca 110 kvm, dvs 40 l/s). Frånluft i toa, tvätt, kök samt förråden i källaren (också totalt 110 kvm).

Hur ska man tänka här? Om hela husets luftvolym faktiskt ska bytas på två timmar, då måste jag alltså räkna på 0.70 l/s och kvadrat för de rummen som har tilluft? Och samma sak för frånluften då?

Eller ska man bara räkna 0.35 l/s tilluft för de ytor där man faktiskt uppehåller sig längre stunder? Men köket har ju ingen tilluft alls, bara frånluft, trots att man är där väldigt mycket?

Kikar jag på serösa sajter, t.ex. https://ventilation.se/sv/page/allmant-om-ventilation, så står det "Luftflödet till ett hus på 150 m² blir: 0,35 l/s x150m²= 52,5 l/s". Dvs man verkar räkna tilluften på hela huset, oavsett om kök+toa+tvätt skulle vara 100 av dessa 150 kvadrat.

/Lätt förvirrad... 🤔
 
BirgitS
Ja, man räknar på hela huset eftersom det är hela huset som behöver en viss luftomsättning för att må bra. Det skiljer sig inte åt för att sovrummen är små medan köket är jättestort eller tvärtom.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Ja, man räknar på hela huset eftersom det är hela huset som behöver en viss luftomsättning för att må bra. Det skiljer sig inte åt för att sovrummen är små medan köket är jättestort eller tvärtom.
Det man ser är ju bara att man ska sätta frånluft i köket. Men jag antar att de på nåt sätt har tänkt att ett kök är ett relativt litet rum. Dvs om man har 15 kvm sovrum, 5 kvm toa, och 130 kvm kök, då blir det väldigt konstigt att köra 50 l/s tilluft i sovrummet?

Så om köket är "stort" så kanske man bara ska köra frånluft i den delen av köket som är närmast spis/disk osv? Och några tilluftsdon i resten av köket (som i praktiken lika gärna kunde ha kallats "vardagsrum med kokvrå")?
 
BirgitS
Ja, har man öppet mellan matlagning, matplats och soffgrupp så brukar det nog rekommenderas att man har tilluft längst bort från själva matlagningsstället, och om det är 130 kvm även på några fler ställen ;)
 
E eplgh skrev:
Jag håller på och projekterar ett FTX-system till vårt hus från 50-talet, och trodde att jag hade kolla på det mesta efter att ha läst regler och många bra trådari detta forum. Men när jag sen började med ritningen och luftflöde per rum kändes det plötsligt lite konstigt.

I Boverkets regler står det att man ska ha minst 0.35 liter tilluft (uteluft) per sekund och kvadratmeter golvyta. Det står också att luftvolymen ska omsättas på två timmar, vilket stämmer med 0.35 l/s om takhöjden är 2.52 meter. Här antar jag att med "luftvolymen" menar man hela huset, dvs i mitt fall (enplans med källare) 110+110 = 220 kvm. Det skulle bli ca 80 l/s tilluft.

Men när jag pytsar ut tilluft enligt 0.35 l/s och kvadrat per rum, då blir ju summan mycket lägre, eftersom det bara är vissa rum som har tilluft. Dvs jag har tilluft i alla sovrum, i vardagsrummet och i gillestugan (som totalt motsvarar ca 110 kvm, dvs 40 l/s). Frånluft i toa, tvätt, kök samt förråden i källaren (också totalt 110 kvm).

Hur ska man tänka här? Om hela husets luftvolym faktiskt ska bytas på två timmar, då måste jag alltså räkna på 0.70 l/s och kvadrat för de rummen som har tilluft? Och samma sak för frånluften då?

Eller ska man bara räkna 0.35 l/s tilluft för de ytor där man faktiskt uppehåller sig längre stunder? Men köket har ju ingen tilluft alls, bara frånluft, trots att man är där väldigt mycket?

Kikar jag på serösa sajter, t.ex. [länk], så står det "Luftflödet till ett hus på 150 m² blir: 0,35 l/s x150m²= 52,5 l/s". Dvs man verkar räkna tilluften på hela huset, oavsett om kök+toa+tvätt skulle vara 100 av dessa 150 kvadrat.

/Lätt förvirrad... 🤔
Går lite emot strömmen i tråden möjligtvis. Du är lite inne på vad som rekommenderas och man summerar flödet i rum är man vistas typ sovrum, vardagsrum, allrum som tilluft där 0.35 l/s per m2 är lägsta flödet som gäller men då enbart att lufta bort emissioner från material i golv, färg, etc elektronik m.m. i huset och ej vad är optimalt för människor så man lägger på 4 l/s per person. Sen har man då frånluften dvs badrum dvs fukt o lukt från wc, kök, tvättstuga där är minsta flöde 10l/s per rum. Luften som då flödar emellan tilluftsrum och frånluft rum är då överluft ex hall etc den arean ingår ej i beräkning. Är summan på frånluften högre än summan på tilluften så sitter man den som dimensionerade flöde annars tvärtom. Frånluften skall vara något mer än tilluft speciellt vid ftx.
 
Det står så här:"Uteluftsflödet bör enligt FoHMFS 2014:18 vara minst 0,35 liter per sekund och kvadratmeter golvarea (l/s kvadratmeter) i bostäder. Det totala uteluftsflödet bör dock inte understiga 4 liter per sekund och person (l/s person). I de fall som 0,35 l/s kvadratmeter inte räcker till för antalet människor används istället 4 l/s och person som riktvärde."

Dvs man räknar på 0.35 för tilluft, och kollar sen om resultatet uppnår minst 4 l/s per person (i det rummet antar jag). Det är bara om det inte gör det som man höjer flödet till 4 l/person. Så man "lägger inte på" 4 l/person till det ursprungliga värdet. Om jag förstått det rätt?

Har inte sett att arean för t.ex. hall inte ska ingå i beräkningen för tilluft, men jag hade inte tänkt ha nåt don där. Överhuvudtaget är det lite gråzon över hur man ska betrakta ytor där man normalt sett aldrig vistas (annat än korta stunder).

Det står t.ex. i reglerna att "Luftflödet kan reduceras när rum och lokaler inte används. Kravet är att luftflödet ska vara minst 0.1 l/s och kvadratmeter för bostäder med reducerad ventilation."

Då kan man ju fundera på om man egentligen behöver ha 0.35 l/s för förråd, källare och andra ytor som egentligen aldrig "används"", eller om det räcker med 0.1 l/s där? Eller om det räcker med 0.35 l/s frånluft (dvs ingen tilluft)?

Jo, för toa, tvätt och andra "krävande ytor" lägger man på rejält med frånluft. Men det var inte frånluften jag var ute efter, utan hur reglerna för "minst 0.35 l/s tilluft" ska tolkas. Och kanske särskilt om man har stora ytor där det i praktiken aldrig vistas några personer (och där jag satt enbart frånluft).
 
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Ja, man räknar på hela huset eftersom det är hela huset som behöver en viss luftomsättning för att må bra. Det skiljer sig inte åt för att sovrummen är små medan köket är jättestort eller tvärtom.
Samtidigt verkar det som om man sällan (aldrig?) inkluderar garaget i ytan? I mitt fall skulle det då bli ytterligare 50 kvm, dvs 270 kvm totalt. Om man ska räkna hela husets yta "för att huset ska må bra", då borde man ju vilja att även garaget ska må bra? Dessutom borde det väl vara extra bra med frånluft där, eftersom det kan bli lite avgaser i luften som skulle behöva vädras bort?

Att man inte räknar garaget, och att man kan ha enbart 0.1 l/s "om lokalen inte används" antyder på nåt sätt att det egentligen är "bostadsytan" som är den intressanta? Faktiskt står det på https://ventilation.se/sv/page/allmant-om-ventilation att "Minimikravet i Boverkets Byggregler är 0,35 liter/s x bostadsytan utryckt i m²."

Som sagt, det blir lite lätt förvirrat, eller åtminstone inte särskilt intuitivt, hur man har tänkt runt detta...?
 
Räkna 0.35 som minimum
E eplgh skrev:
Jag håller på och projekterar ett FTX-system till vårt hus från 50-talet, och trodde att jag hade kolla på det mesta efter att ha läst regler och många bra trådari detta forum. Men när jag sen började med ritningen och luftflöde per rum kändes det plötsligt lite konstigt.

I Boverkets regler står det att man ska ha minst 0.35 liter tilluft (uteluft) per sekund och kvadratmeter golvyta. Det står också att luftvolymen ska omsättas på två timmar, vilket stämmer med 0.35 l/s om takhöjden är 2.52 meter. Här antar jag att med "luftvolymen" menar man hela huset, dvs i mitt fall (enplans med källare) 110+110 = 220 kvm. Det skulle bli ca 80 l/s tilluft.

Men när jag pytsar ut tilluft enligt 0.35 l/s och kvadrat per rum, då blir ju summan mycket lägre, eftersom det bara är vissa rum som har tilluft. Dvs jag har tilluft i alla sovrum, i vardagsrummet och i gillestugan (som totalt motsvarar ca 110 kvm, dvs 40 l/s). Frånluft i toa, tvätt, kök samt förråden i källaren (också totalt 110 kvm).

Hur ska man tänka här? Om hela husets luftvolym faktiskt ska bytas på två timmar, då måste jag alltså räkna på 0.70 l/s och kvadrat för de rummen som har tilluft? Och samma sak för frånluften då?

Eller ska man bara räkna 0.35 l/s tilluft för de ytor där man faktiskt uppehåller sig längre stunder? Men köket har ju ingen tilluft alls, bara frånluft, trots att man är där väldigt mycket?

Kikar jag på serösa sajter, t.ex. [länk], så står det "Luftflödet till ett hus på 150 m² blir: 0,35 l/s x150m²= 52,5 l/s". Dvs man verkar räkna tilluften på hela huset, oavsett om kök+toa+tvätt skulle vara 100 av dessa 150 kvadrat.

/Lätt förvirrad... 🤔
man räknar hela huset 0.35 lls/ per m2.
Se dock till att ha mer Frånluft än tilluft än när du projekterat klart huset.
I Vilka rum har du tilluftsventiler i dagsläget?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
E eplgh skrev:
Dvs man räknar på 0.35 för tilluft, och kollar sen om resultatet uppnår minst 4 l/s per person (i det rummet antar jag). Det är bara om det inte gör det som man höjer flödet till 4 l/person. Så man "lägger inte på" 4 l/person till det ursprungliga värdet. Om jag förstått det rätt?
Jag har förstått det på samma sätt.
E eplgh skrev:
Har inte sett att arean för t.ex. hall inte ska ingå i beräkningen för tilluft, men jag hade inte tänkt ha nåt don där. Överhuvudtaget är det lite gråzon över hur man ska betrakta ytor där man normalt sett aldrig vistas (annat än korta stunder).
Även sådana ytor ska räknas med i 0,35 l/s och kvm.
E eplgh skrev:
Det står t.ex. i reglerna att "Luftflödet kan reduceras när rum och lokaler inte används. Kravet är att luftflödet ska vara minst 0.1 l/s och kvadratmeter för bostäder med reducerad ventilation."
Det är alltså när ingen vistas i bostaden, t.ex. när alla är på jobb/skola.
E eplgh skrev:
Samtidigt verkar det som om man sällan (aldrig?) inkluderar garaget i ytan? I mitt fall skulle det då bli ytterligare 50 kvm, dvs 270 kvm totalt. Om man ska räkna hela husets yta "för att huset ska må bra", då borde man ju vilja att även garaget ska må bra? Dessutom borde det väl vara extra bra med frånluft där, eftersom det kan bli lite avgaser i luften som skulle behöva vädras bort?
Jag hoppas verkligen inte att det kan gå någon luft mellan bostaden och garaget eftersom garaget ska vara en egen brandcell så ska det vara lufttätt eftersom det annars blir väldigt lätt för en brand att sprida sig från garaget till bostadsdelen. Däremot så bör man ju ha ventilation i garaget och där brukar man nöja sig med t.ex. en otät garagedörr (eller ventil i närheten av den) och en ventil i motsatt ända av garaget, på diagonalen om möjligt och på olika höjd med den lägre på den sida som det mest blåser in på.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jag har förstått det på samma sätt.

Även sådana ytor ska räknas med i 0,35 l/s och kvm.

Det är alltså när ingen vistas i bostaden, t.ex. när alla är på jobb/skola.

Jag hoppas verkligen inte att det kan gå någon luft mellan bostaden och garaget eftersom garaget ska vara en egen brandcell så ska det vara lufttätt eftersom det annars blir väldigt lätt för en brand att sprida sig från garaget till bostadsdelen. Däremot så bör man ju ha ventilation i garaget och där brukar man nöja sig med t.ex. en otät garagedörr (eller ventil i närheten av den) och en ventil i motsatt ända av garaget, på diagonalen om möjligt och på olika höjd med den lägre på den sida som det mest blåser in på.
Verkar rimligt att garaget borde vara en egen brandcell. Men huset är från 50-talet, med vidbyggt garage tillbyggt på 60-talet, och idag finns det bara en otät vanlig innerdörr av trä (och utan tröskel) mellan hus och garage. Samtidigt vill man ju gärna ha bra luft i garaget utan att det blir för dyrt. Vi har alltid minst 20 grader varmt där eftersom det alltid är en massa projekt som ska göras. Bor i Norrbotten, och när det är -40 grader ute vill man inte ha otäta garagedörrar.

Sen inser jag kanske inte riktigt varför det skulle vara större risk för brand i garaget än i huset. Väldigt ovanligt att bilar börjar brinna när de bara står still (även om det säkert finns sådana fall). Mycket troligare att man får brand i huset för att man glömt släcka stearinljusen, eller att julgransbelysningen har för het glödlampa och tänder eld på en fnösketorr gren i början av januari. Dock, med nya elbilar som står och laddas i garaget, då kanske det finns en ökad brandrisk?

Kikade på Boverket, och de säger "6:251 Ventilationsflöde Ventilationssystem ska utformas för ett lägsta uteluftsflöde motsvarande 0,35 l/s per m2 golvarea. Rum ska kunna ha kontinuerlig luftväxling när de används."

Inte tydligt för mig att golvarean ska begränsas till enbart husets yta (utan garaget)? Och om det egentligen menas bostadsyta (som de. tex. skriver på https://ventilation.se/sv/page/allmant-om-ventilation) så ingår ju inte källare överhuvudtaget (då bostadsyta måste ligga ovanför mark)?

Tolka inte detta som att jag tycker att du har fel, jag är väldigt tacksam över bra synpunkter! Men som ärke-tekniker som jobbat bland annat med standardisering blir jag lite bekymrad när regler skrivits på ett sätt som är otydligt (för mig i alla fall).

Med din tolkning (som säkert är rätt enligt reglerna) så räknas hela källaren in (oavsett om den bara består av förråd). Dock, om ett av rummen i källaren råkar ha så stora dörrar att man kan köra in en bil, då ska det rummet plötsligt inte räknas in...
 
Redigerat:
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
BirgitS
Frånsett brandcellsuppdelningen så skulle ju jag inte vilja riskera att avgaser sugs in bostadsutrymmena av en fläkt i badrum eller kök. Innerdörrar kan vara mer eller mindre täta och kan bli mer täta genom lämpliga lister..
 
E eplgh skrev:
Det man ser är ju bara att man ska sätta frånluft i köket.
Frånluft i köket? Då blir det ju slagsmål mellan köksfläkten och frånluftsdonet🤔
 
BirgitS
Manganbangan Manganbangan skrev:
Frånluft i köket? Då blir det ju slagsmål mellan köksfläkten och frånluftsdonet🤔
Har man tillräckligt med tilluft så räcker den ju till båda. Men annars löser man det ofta genom att välja en köksfläkt som går på lågvarv när fläkten inte används.
 
  • Gilla
Manganbangan
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Har man tillräckligt med tilluft så räcker den ju till båda. Men annars löser man det ofta genom att välja en köksfläkt som går på lågvarv när fläkten inte används.
Jo, funderade en del på just köksfläkten och frånluften. Men som jag förstått så är det så man gör nuförtiden, dvs man har separat köksfläkt, plus frånluft för att plocka bort annat som kan dofta från ett kök. Tydligen ska en köksfläkt ändå kunna dra såpass mycket att den hanterar FTX-frånluften...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.