D
Ja Hej,..

Tänkte bygga mig en större komplementbyggnad som i huvudsak blir förråd och en extra bostad för gäster.

Man kan ju bygga groteskt stort, medelgroteskt eller knappt alls groteskt.

Men hur som helst vill man ju gärna att investering till stor del ska återspeglas i värdet på fastigheten efter bygget. Alltså lägger jag in 500 tkr vill jag gärna öka fastighetens värde med ungefär motsvarande.

Hur brukar man göra, ska man snacka med mäklare? Bank?

Vad är rimligt tankesätt.

❤️
 
Det spelar väldigt stor roll om det är mitt ute i skogen i Norrlands inland eller på en ö i Mälaren.

Annars är det väl en mäklare med lokalkännedom du borde vända dig till.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
D
useless useless skrev:
Det spelar väldigt stor roll om det är mitt ute i skogen i Norrlands inland eller på en ö i Mälaren.

Annars är det väl en mäklare med lokalkännedom du borde vända dig till.
Har du nån aning om det brukar vara kostnadsfritt hos mäklaren?

Finns det någon nackdel med det förutom att man öppnar en dialog med en mäklare man kanske aldrig blir av med.
 
Vad jag vet finns det inga mäklare som jobbar ideellt.
Varför skulle du aldrig bli av med mäklaren? Betalal du vederbörande för att göra en marknadsvärdering av några olika alternativ så är uppdraget slutfört när värderingen är gjord och du betalat för arbetet.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Claes Sörmland
Problemet med mäklare är att vad de säljer är förmedlingstjänster. De vill således sälja ditt hus så att de kan få in pengar. Och de vet att de framstår som framåt, drivande och framgångsrika om de ger en hög värdering av din fastighet. Så det kommer att ge en sådan falsk hög värdering. Med reservationen "rätt köpare". Fråga vad fastigheten är värd med "fel köpare", d v s vanliga köpare på en marknad.
 
D din granne skrev:
Ja Hej,..

Tänkte bygga mig en större komplementbyggnad som i huvudsak blir förråd och en extra bostad för gäster.

Man kan ju bygga groteskt stort, medelgroteskt eller knappt alls groteskt.

Men hur som helst vill man ju gärna att investering till stor del ska återspeglas i värdet på fastigheten efter bygget. Alltså lägger jag in 500 tkr vill jag gärna öka fastighetens värde med ungefär motsvarande.

Hur brukar man göra, ska man snacka med mäklare? Bank?

Vad är rimligt tankesätt.

❤️
Vad säljs ett nybyggt hus för på bögda? För en tillbaka penningarna?
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Problemet med mäklare är att vad de säljer är förmedlingstjänster. De vill således sälja ditt hus så att de kan få in pengar. Och de vet att de framstår som framåt, drivande och framgångsrika om de ger en hög värdering av din fastighet. Så det kommer att ge en sådan falsk hög värdering. Med reservationen "rätt köpare". Fråga vad fastigheten är värd med "fel köpare", d v s vanliga köpare på en marknad.
Jag har anlitat mäklare enbart för värdering vid ett par tillfällen. De har varken velat sälja eller gjort någon orimligt hög värdering.
De flesta mäklare vet nog vad uppdraget går ut på om man beställer en värdering.
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Problemet med mäklare är att vad de säljer är förmedlingstjänster. De vill således sälja ditt hus så att de kan få in pengar. Och de vet att de framstår som framåt, drivande och framgångsrika om de ger en hög värdering av din fastighet. Så det kommer att ge en sådan falsk hög värdering. Med reservationen "rätt köpare". Fråga vad fastigheten är värd med "fel köpare", d v s vanliga köpare på en marknad.
När jag var med och sålde en lägenhet i våras så skulle jag snarast säga att alla tre mäklarna gjorde allt för att dämpa förväntningarna genom att tala om ett värde i undre kanten av vad andra liknande lägenheter gått för.
 
Claes Sörmland
BirgitS BirgitS skrev:
När jag var med och sålde en lägenhet i våras så skulle jag snarast säga att alla tre mäklarna gjorde allt för att dämpa förväntningarna genom att tala om ett värde i undre kanten av vad andra liknande lägenheter gått för.
Kanske är mina erfarenheter från en marknad som var lite gladare än dagens situation. Men det misstag som väldigt många ägare av lägenheter och hus gör nu är ju att de tittar på de galna pandemipriserna för några år sedan och jämför sina objekts värde med dessa. Men priserna ska mer jämföras med försäljning strax före pandemin eller nu efter (ungefär samma på många marknader).

Hur mäklarna hanterar konkurrensen sinsemellan och tugget varierar ju beroende på vad de behöver säga för att få uppdraget och för att minimera friktion senare när väl uppdraget ska genomföras. Mäklaren gynnas ju av en så snabb affär som möjligt, d v s så fort man har fått uppdraget så brukar tonläget ändras och alla problem med försäljningen betonas. Det gäller ju då att bearbeta säljaren psykologiskt så att denne släpper objektet så snabbt som möjligt, alltså till så lågt pris som möjligt.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.