275 + garage så nog inte orimligt. Acktankar på 2 kubik som den värmer också. Tänkte fixa en tråd om det.
 
Med så stor värmeförbrukning är kombinationen ved och värmepump närmast idealisk. På vintern eldar du med ved och när det blir varmare kör du på värmepump. Bättre än så kan det inte bli.

Att "tröttna på vedeldning" är i min värld en omskrivning för död och begravning. Förr eller senare hamnar man dit men hellre senare än förr. Så nu skall vi fundera på veden.

Med så stor vedförbrukning borde du helst kunna kasta in ett traktorlass i gången. Antingen bygger du till huset med ett simpelt vedlider på låt oss säga 4x4 meter utanför och över källatrappan så du kan gå ut med vedkonten och lasta den och bära in en laddning i gången till pannan eller så tar du hål i källarväggen och bygger en tratt på utsidan så du kan kasta in. Om du inte bygger en fyrhjulig vedkärra som går på järnväg från marknivå in genom dörren och ända in i källaren och dras upp och firas ned med hjälp av en rejäl vinsch med spärrhake.
Att kärra in sådana mängder ved längs en trappa är ett trälgöra som bara sliter ut kroppen i onödan.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Det lät vettigt . Ja själva jobbet med veden är helt ok för mig gillar att röra på mig. Men som du säger trappan är jobbig.
 
Har du möjlighet att till en annan eldningssäsong schakta rent på utsidan och hårdgöra ytan så du kan ta in veden utan att passera nån trapp?
Om du kunde ställa in en lastpall med ved brevid pannan med handtruck eller köra rätt in med skottkärra eller pirra tror jag mycket vore vunnet.
 
T
F fribygg skrev:
Har du möjlighet att till en annan eldningssäsong schakta rent på utsidan och hårdgöra ytan så du kan ta in veden utan att passera nån trapp?
Om du kunde ställa in en lastpall med ved brevid pannan med handtruck eller köra rätt in med skottkärra eller pirra tror jag mycket vore vunnet.
Med tanke på trådstarten som säger "2m ner, 10-12 trappsteg" så tror jag det blir svårt att köra handtruck...
 
T Testarn skrev:
Med tanke på trådstarten som säger "2m ner, 10-12 trappsteg" så tror jag det blir svårt att köra handtruck...
Jag tror jag skrev nått om möjlighet till att schakta rent finns... Sen fodras det nog betong eller asfalt med låg lutning för att det ska vara lättkört med pallgrodan.
Har du @ Testarn inga lösningsförslag åt TS ?
 
Ha en liten bockkran. Jag tänker mig ett block på löpvagn. Lyft upp en säck eller lämplig pall, dra över hålet och sänk ner. Bygg om dörren till inåtgående eller Lyft av den.

Transportband eller om man får tillräckligt låg friktion på en ramp, typ bänkskiva med sarger.

Jag Får lyfta in veden genom fönster men travar på sån gallervagn så jag kan köra veden till pannan. Eller kommer du till pannan direkt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.