Hej,
Har byggt mitt Atterfall själv och dax att dra elen i installationsskiktet (utan att koppla givetvis).
En elektriker har gått igenom jobbet i stort och låter mig dra fördragen flexkabel.
Allt är placerat i detalj på ritning.
Vill börja snarast, men han är väldigt upptagen. Därför ställer jag lite frågor här.
Vilken "standard" flexkabel ska jag köpa?
Keramikugnen kräver 3:fas förstås, men jag tror det är det enda som kräver mer...
Vanliga vägguttag, lamputtag, kökspentry med portabel induktionshäll , halvkyl, micro, kaffekokare.
Luftvärmepump??Kapacitet värme 5,2 kW & kyla 4,9 kW
Någon som har tid att bistå med lite grundläggande elskola:)))
 
Det är lika "olagligt" att dra trådarna som att koppla så kan du dra trådarna så kan du koppla. Har du allt på en ritning så ska du inte behöva nått mer för där ser du hur rören/slangen ska dras och hur många trådar det ska vara mellan dosorna. Köper du 5 ledare så borde det klara det mesta och du får rycka ur dom trådar du inte behöver. Kan du inte be elektrikern ställa dit lite olika sorter som du får plocka från och sedan betala för det du förbrukat.
Ps
För att dra slang/rör måste man veta i detalj hur allt sedan ska kopplas, det fungerar inte att dra lite slang på gissning.
 
R
C Cattis Steffensen skrev:
Hej,
Har byggt mitt Atterfall själv och dax att dra elen i installationsskiktet (utan att koppla givetvis).
En elektriker har gått igenom jobbet i stort och låter mig dra fördragen flexkabel.
Allt är placerat i detalj på ritning.
Vill börja snarast, men han är väldigt upptagen. Därför ställer jag lite frågor här.
Vilken "standard" flexkabel ska jag köpa?
Keramikugnen kräver 3:fas förstås, men jag tror det är det enda som kräver mer...
Vanliga vägguttag, lamputtag, kökspentry med portabel induktionshäll , halvkyl, micro, kaffekokare.
Luftvärmepump??Kapacitet värme 5,2 kW & kyla 4,9 kW
Någon som har tid att bistå med lite grundläggande elskola:)))
Det är många som drar sina rör med en elektrikers vägledning som sedan ansluter centralen..
Men gör det inte om du inte har en elektriker som kollar till innan du sätter igen väggar mm..
Men det som @elmont säger stämmer..
 
Redigerat:
Japp, mina förutsättningar är precis som Rejäl skrev. Jag drar rören helt synligt och elektrikern kollar allt innan väggar sätts. Han ansluter till centralen och tar ansvaret.
Vi har t.o.m delat dragningen i två steg för att jag ska få vägledning emellan.
Det var en het potatis det här;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.