N
Det blötsnöar en hel del idag och har precis börjat höra hur det droppar i kaminen. C:a 1-2 droppar per minut som slår i någon metall som hörs i kaminen. Installerad kamin förra året i ett nybyggt hus. Kaminen har rak skorsten utan böjar.

Jag har inspekterat takanslutningen till skorstenen och allt ser bra ut, utan läckage. Så dropparna verkar komma in via skorstenen. Jag har en skorstenshuv.

Normalt? Eller något man behöver kolla upp?
 
  • Gilla
HabanLaban
  • Laddar…
R
N nergal skrev:
Det blötsnöar en hel del idag och har precis börjat höra hur det droppar i kaminen. C:a 1-2 droppar per minut som slår i någon metall som hörs i kaminen. Installerad kamin förra året i ett nybyggt hus. Kaminen har rak skorsten utan böjar.

Jag har inspekterat takanslutningen till skorstenen och allt ser bra ut, utan läckage. Så dropparna verkar komma in via skorstenen. Jag har en skorstenshuv.

Normalt? Eller något man behöver kolla upp?
Det måste vara driv snö/vatten som driver in och droppar ned, har du en topp på skorstenen?
 
N
R Rejäl skrev:
Det måste vara driv snö/vatten som driver in och droppar ned, har du en topp på skorstenen?
Ja, om du menar en huv?
 
R
N nergal skrev:
Ja, om du menar en huv?
Ja regnskydd..
 
N
R Rejäl skrev:
Ja regnskydd..
Ja precis, men jag killgissar på att det kommer in ändå när snön yr och det till slut droppar ner. Men det kanske är helt normalt?
 
R
Ja det är nog ingen fara, men vid bättre väder så gå upp o kolla för själva stålröret/skorstensröret ska gå förbi plåten som ligger på huven..
 
  • Gilla
nergal
  • Laddar…
Min droppar från huven ner på plåten runt skorstenen, antar jag iaf. Hörs jätteväl inne i ett rum men det är torrt både i och runt skorstenen.
 
N nergal skrev:
Det blötsnöar en hel del idag och har precis börjat höra hur det droppar i kaminen. C:a 1-2 droppar per minut som slår i någon metall som hörs i kaminen. Installerad kamin förra året i ett nybyggt hus. Kaminen har rak skorsten utan böjar.

Jag har inspekterat takanslutningen till skorstenen och allt ser bra ut, utan läckage. Så dropparna verkar komma in via skorstenen. Jag har en skorstenshuv.

Normalt? Eller något man behöver kolla upp?
Om det är för låg rökgastemperatur kanske det kan bildas kondensvatten i skorstensröret iaf långt upp
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.