Hej!
Kan man ha golvvärme på väggarna i badrummet, under kaklet?
 
Varför? värmen stiger ju uppåt så golvet ar ju att föredra.
 
Har förstått att i finland är det ganska vanligt att man drar upp golvvärmeslang (vattenburen) i hela innerväggar samt under fönster. Inget vi är vana vid här men det bör ju rent teoretiskt fungera tycker jag. Hur detta fungerar ihop med ett tätskikt i ett våtutrymme bör väl eventuellt beaktas.
 
Tror att det är rätt vanligt på kontinenten också enligt det jag snubblat över under lite surfande på utländska forum. Bra? Dåligt? Varför? Ingen aning!

Hmmm, jag undrar vad det här inlägget gav egentligen....:cool:
 
Hur luftar man slingorna i väggen?
 
Visst kan man det. Har sett det på ett par ställen där man dragit upp några slingor där handdukarna ska hänga, som en sorts handdukstork. Hur bra det funkar vet jag inte.

Dock måste man se till att få ett bra täckskikt, helst ska det nog spacklas eller putsas in.

Ehrngren, har man elslingor så behöver man inte lufta.. :) Vattenburen kan ju bli problem om man inte har en avluftning längst upp.
 
  • Gilla
erze
  • Laddar…
t_ehrngren skrev:
Hur luftar man slingorna i väggen?
Precis som vanligt, med slang till en tappvattenkran. Det är en myt att man behöver lufta gv på högsta punkt. Jämför hur mycket luft det är kvar i en upprullad trädgårdsslang när vattnet spolat en stund...
 
Jag undrar en sak: Ska man använda flexfix till de kakelplattor som kommer sitta där golvvärmen är applicerad? Jag antar att svaret är "ja".
 
Ja, det bör man göra.
 
Ja du Mats, å jämför också vilket tryck du har i trädgårdsslangen mot vad cirkpumpen ger...
Att det är en "myt" får stå för dig, men jag VET att en cirkpump inte är gjort för att trycka luft.
Jobbar du som säljare eller?? ;o)

OTE=Matss;560668]
Precis som vanligt, med slang till en tappvattenkran. Det är en myt att man behöver lufta gv på högsta punkt. Jämför hur mycket luft det är kvar i en upprullad trädgårdsslang när vattnet spolat en stund...[/QUOTE]
 
Om du läser vad Mats skriver så kommer du upptäcka att han inte heller menar att man ska lufta med hjälp av cirkulationspumpen, utan just med hjälp av till exempel en trädgårdsslang.
 
t_ehrngren skrev:
Ja du Mats, å jämför också vilket tryck du har i trädgårdsslangen mot vad cirkpumpen ger...
Att det är en "myt" får stå för dig, men jag VET att en cirkpump inte är gjort för att trycka luft.
Jobbar du som säljare eller?? ;o)
Jo det vet jag också, och även Wirsbo mfl, och det är därför som man använder tappvatten när man luftar. Och att det är en myt VET jag efter ett antal drifttagningar. Hemma tex har jag anslutningarna för avluftning i källaren och gv på övervåningen vilket går utmärkt.

Sen finns det en del anläggningar där man byggt fel så att luft letar sig till slingorna och ställer till problem men det är en annan sak och beror inte på avsaknad av luftning på högsta punkt.
 
Vad inressant diskussion det blev! Anledningen till att jag vill ha golvvärme på väggarna också är för at t jag är så frusen av mig och då räcker inte golvvärmen till :( Jag hade faktiskt funderat på vattenburen värme, men inte insett att det kan förorsaka tätskiktsproblem. Det tätskikt man använder på väggen är väl samma tätskikt som man använder på golvet (!_ - vad är skillnaden för att tätskiktet och vattenvärmerör sitter på väggen istället för golv?
 
Vad kan det bli för problem med tätskiktet om man har vatten buren golvvärme?
Något jag har missat
 
fef skrev:
Har förstått att i finland är det ganska vanligt att man drar upp golvvärmeslang (vattenburen) i hela innerväggar samt under fönster. Inget vi är vana vid här men det bör ju rent teoretiskt fungera tycker jag. Hur detta fungerar ihop med ett tätskikt i ett våtutrymme bör väl eventuellt beaktas.

Vad jag vet så ska det inte vara något problem med vattenburen golvvärme ihop med tätskikt på golvet, men av sista meningen i citatet ovan så blev jag lite osäker om det kan bli problem med samma vattenburna värme på väggen.

Jag har haft vattenburen handdukstork i mitt tidigare badrum och då fanns det en ventil högst upp så man kunde lufta om man behövde. Det behövdes aldrig under de år jag bodde där, men nu blir jag lite fundersam med vattenburen värme i väggarna, för jag vill ju att slangarna ska finnas inne i väggen och inte synas utanpå. Och avlufta med tappvatten vet jag inte hur det skulle gå till. Är inte golvvärme ett slutet system?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.