A
Rkub är inte godkänd mer vad jag vet. Jag är ganska säker på att det måste vara halogenfritt nuförtiden i bostäder och hus.

Boverket har ju grunddkravet Dca, s2, d2. Ser att rkub har gamla märkningen F2 som är lägre.

Dock osäker på var man får förlägga dessa äldre kablar. Jag går mer på autopilot och använder helt enkelt inte sånt mer. Det är väl knappt någon som säljer dem heller.
 
É
Det sket sig med att sätta drivdonet i takdosan då det blir för trångt. Det enklaste nu är att jag sätter drivdonet bakom strömbrytaren, sen drar jag orange+röd FQ upp till takdosan och där går jag över till RQUB (med öppningsbar wago) vidare till spottarna i fönstret. Vid takdosans koppling sätter jag isolerslang över RQUB.

Låter det ok?
Då blir det godkänd isolering (FQ) mellan strömbrytare-tak i en udda färg där det även går annan 230V, och från tak till spot där det är eget rör blir det en lätthanterligare kabel (RQUB) i rätt area (2x0,75) att koppla i spot.
Enda är att jag byter kabeltyp och area på vägen mellan drivdon och spot men det är ju lågspänning så är väl ok?
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Det kan vara ett problem att bytet till klenspänningskabel sker i dosan där det även finns 230V. man kan ev. förbättra med en stump PVC slang över RQUB kabeln och en bit in i röret/slangen.
 
É
H hempularen skrev:
Det kan vara ett problem att bytet till klenspänningskabel sker i dosan där det även finns 230V. man kan ev. förbättra med en stump PVC slang över RQUB kabeln och en bit in i röret/slangen.
Ja men det skrev jag ju att jag ska göra. Men kanske var otydlig…
Men annars kommer du inte på några problem eller bättre lösningar?
 
Jag läste slarvigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.