Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Vad står det i din bok då? I min står det så här:

[bild]

"Säkerhetsbrytare" är något man hittat på för att uppfylla detta krav i offentliga byggnader och industrier mm. Se SEK HB 453 och även den gamla 418.

I bostäder är man fri att välja enklare lösningar som uppfyller dessa krav.

Här kan man även beakta ifall LVP öht kommer att servas av en tredje part när man inte är hemma. Och är man hemma så kan man bedöma risken för att någon ovetande sluter strömmen till pumpen under arbetet.

Men det är trots allt brukligt att sätta en lastfrånskiljare i närheten av pumpen i bostäder, men kanske mest av funktionella skäl.

Stickpropp är en godkänd frånskiljare, men ändå olämplig för en VP
 
  • Skärmfoto av elektrisk produktbeskrivning, förmodligen från en webbshop eller katalog.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har hämtat urklipp på elektŕoskandia
 
D Dilato skrev:
Säg som det är, skyll inte på hustrun, det är du som trots att du vet ändå inte sett till att köket är säkrat korrekt.

I mitt kök körs både spis,ugn,micro,brödrost, kaffekokare, kyl,frys, elvisp, hushållsassistent, och en massa annat samtidigt utan att nån propp går.

Detta trots att jag bara har 16A huvudsäkringar.

Om man hela tiden blåser säkringar bör man fixa problemet.
Okej jag tar till mig av din ķritik.
Ķunde varit vem som helst som visade. Upp säkringen.
Har också en säkringen som löser ut. Borde ta itu med det också
 
  • Älska
Dilato
  • Laddar…
S stugan_i_skogen skrev:
LVP, PSA och JFB kan jag klura ut.

Vad är en:
UEC
LB
SRF
EC ?
Oj förlåt om jag har varit otydlig ☹

UEC=Under central (säkringd skåp)
LB=Last brytare (Huvudbrytare i säkrings skåpet)
SRF=Säkerhetsbrytare/arbetsbrytare
EC=Elcentra
 
V villvetanuju skrev:
Hmmm jag menar om man ska göra som ”det står i boken” så skall det finnas en godkänd säkerhetsbrytare för att ha möjlighet till att bryta strömmen.
Max armlängds avstånd från det aktuella aggregatet. Alltså jag förespråkar detta faktum.
Men luft-luft värmepump , LLVP anses dock av många som okej att ansluta till ett jordat eluttag och till separat säkring som är anpassad till aggregatets säkringsbeh se uppgifter typ-märkskylt på aggregat.
Men jag tycker att det kommer i konflikt med kraven som ställs på en fast elinstallation. Jag personligen skulle aldrig acceptera stickproppen som ett alternativ, möjligtvis som en tillfällig lösning…..men sånt vet väl alla hur det blir med det…..eller, tänker på eluttag som sitter strax över golvlisten , sedan hamnar snart ett grenuttag där någon annan använder det till andra el-apparater osv, slitaget gör att det kan/kommer att hända något förr eller senare..
Nej nu ska jag sluta med MIN syn på detta, men jag har sett hur illa det kan bli…..godnatt..
Jo jag håller med dina åsikter, men jag kommer att ha en fast inställning.

Frågan är om arbetsbrytaren måste finnas och vara låsbar om en lastbrytare finns i direkt närhet till LVP,n?

Om pumpen är inkopplad med stickkontakt i ytterdelens direkta närhet så har åtminstone inte jag sett att man sätter upp ett låsbart vägguttag.

"Lämpliga åtgärder ska vidtas för att förhindra att en elektriskt matad utrustning oavsiktligt kopplas in
eller startas under pågående underhållsarbete, såvida inte frånkopplingsanordningen är under direkt
uppsikt av den som utför arbetet."

Hittade nog svaret själv 😎, överväger att ta matningen från mätarskåpet med lastbrytare och en personskyddsautomat så slipper man vara orolig för att JFB löser ut pga fel på kylskåpet tex.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
V villvetanuju skrev:
Har hämtat urklipp på elektŕoskandia
Vad vill du säga med den bilden??? Att Elektroskandia säljer säkerhetsbrytare innebär väl inte att alla måste ha en sån?

De säljer även dörrlås. Betyder det att det är ett obligatoriskt tillbehör om man installerar en värmepump?


En elektrisk låsenhet, troligen för säkerhets- eller passersystem, presenteras på en webbsida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Säkerhetsbrytare är ett bra och praktisk sätt att göra anläggningen säkrare och enklare att jobba med.
Och den ökar kostnaden för anläggningen med endast ca 1 %.
Ps
En PSA har räcker oftast som frånskiljare så du behöver ingen mer brytare.
 
Redigerat:
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
V villvetanuju skrev:
Hmmm jag menar om man ska göra som ”det står i boken” så skall det finnas en godkänd säkerhetsbrytare för att ha möjlighet till att bryta strömmen.
Max armlängds avstånd från det aktuella aggregatet. Alltså jag förespråkar detta faktum.
Välkommen till forumet. Det är inget fel i det du skriver. I praktiken köper man en "säkerhetsbrytare" på Jula och monterar bredvid pumpen. Det är ett bra sätt att uppfylla kravet i boken. Jag har bara med tiden blivit mer försiktig med ordet ska. Forumet har utvecklats till att bli mer exakt med vad som är krav och inte, vad man ska göra och vad man kan eller bör göra.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Eftersom man oftast ändå behöver någon form av kopplingsutrymme för att ansluta värmepumpens gummikabel till elnätet så gissar jag att många installatörer tycker det är enkelt att skruva upp en brytare där?
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Välkommen till forumet. Det är inget fel i det du skriver. I praktiken köper man en "säkerhetsbrytare" på Jula och monterar bredvid pumpen. Det är ett bra sätt att uppfylla kravet i boken. Jag har bara med tiden blivit mer försiktig med ordet ska. Forumet har utvecklats till att bli mer exakt med vad som är krav och inte, vad man ska göra och vad man kan eller bör göra.
Bra Jag anar att vi vill förmedla samma sak, men på olika sätt . (Säker-El) för tex. service tekniker som är ute i alla väder året runt, även jour-uppdrag på röda helgdagar, jag vet för det har varit min verklighet i mitt yrke som Kyltekniker. Det kändes alltid bra att det fanns en "säkerhetsbrytare" inom räckhåll, just benämningen "säkerhets brytare" är ju just vad det är, och rent visuellt så tittar man alltid var den är placerad. I synnerhet när man står där i rådande väder kanske regnar och med täckplåten borta för att komma åt elanslutning/inkoppling på K-kretsen för felsökning etc.. Åskoväder som ibland dyker upp från ingenstans ,händer ju på sommaren.. då är det bara att snabbt flippa ner brytarspaken och söka skydd, tryggt att veta att strömmen är bruten.. Ska försöka att korta ner inläggen framöver.....
tror att jag får medhåll där
 
Glömde att tacka för <Välkomnad hälsningen.Forum..
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vad är det för pump, en LLVP? Vilken modell? Ofta ansluts då innedelen till el, och därifrån utedelens el via samma hål som ändå måste tas upp i väggen.
 
useless useless skrev:
Eftersom man oftast ändå behöver någon form av kopplingsutrymme för att ansluta värmepumpens gummikabel till elnätet så gissar jag att många installatörer tycker det är enkelt att skruva upp en brytare där?
jo säkert ,men gummikabel använder inte seriösa installatörer, pga. sämre skydd/åldrings egenskaper, uv-känslig .man kan ju välja en så bra placering av brytaren, så att det ger en någorlunda kosmetiskt neutralt intryck. eller vad jag nu menar....behöver ju inte sitta typ 5 meter frän utedelen och mitt på väggen,....
 
V villvetanuju skrev:
jo säkert ,men gummikabel använder inte seriösa installatörer, pga. sämre skydd/åldrings egenskaper, uv-känslig .man kan ju välja en så bra placering av brytaren, så att det ger en någorlunda kosmetiskt neutralt intryck. eller vad jag nu menar....behöver ju inte sitta typ 5 meter frän utedelen och mitt på väggen,....
Om den levereras med gummikabel så ska man ju använda den för att inte bryta mot tillverkarens anvisningar...
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P Pin skrev:
Vad är det för pump, en LLVP? Vilken modell? Ofta ansluts då innedelen till el, och därifrån utedelens el via samma hål som ändå måste tas upp i väggen.
Luft Luft Värme Pump = LVP samma typ utföranden och fabrikat.
Standard montage genomföring via håltagning i vägg med rör och kablage för ström till inne/ute del samt signal ledning mellan ute/inne slang för dränering av kondens vatten ifrån innerdelen när kylning / AC är aktiverat. Finns ju golvmodeller och split versioner typ utedelen försörjer flera innerdelar med värme eller kyla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.