Hej,

Jag ska måla om ett par rum och ska ha vitt på väggar och i tak. Jag hade tänkt mig obtuten vit i taket och någon svagt bruten vit på väggarna, tex Nordsjö Mandel eller Nordsjövit.

Kvar att bestämma är nu färgen på snickerierna. Jag har två frågor angående detta:

1. Vilken vit färg bör man välja till golvlister och dörrfoder? Funkar det tex att köra med obruten vit snickerifärg på dem eller ska man ha samma färgnyans som på väggen?

2. Jag har en del dörrar och fönster som är i annan vit nyans, tex NCS 0502-Y. Måste alla dessa bytas ut eller målas om också (skulle helst vilja undvika det) för att det inte ska bryta sig mot färgen på väggen och på listerna?

Tack!
 
Jag har kört med obruten vit snickerifärg (blank). Jag tycker det ser bra ut både mot S-0502-Y och S-0500-N.

Mvh Johan
 
Hej
Jag hade oxå valt en obruten vit för att få lite kontrast.
Anders
 
Tack för era svar!

Om man då väljer att måla golvlister och dörrfoder i obruten vit som ni föreslår, måste man då också måla om samtliga dörrar och fönster i samma färg (obruten vit)? Om man inte gör det, ser det inte "brokigt" ut med tex Nordsjövit på väggen, obruten vit på golvlister och dörrfoder, samt NCS 0502-Y (eller likande) på dörrar och fönster?
 
Det var värst vad det blev tyst... ;)

Finns det ingen som målat golvlister och dörrfoder i obruten vit? I så fall, vad har ni valt för färg på dörrar och fönster? Dörrar och fönster kommer ju som standard målade i 0502-Y vad jag har förstått, så har ni målat om dessa i obruten vit också?
 
Väntar med spänning på åsikter i frågan då vi står inför samma val själva....;-)
Taket blir obrutet, fönstrenta och vissa möbler har nog 0502-Y. Men jag är sugen på S-0500-N på väggen så då vet jag inte riktigt hur det ser ut mot möbler och eventuella snickerier... Jättesvårt.
 
S 0502-Y på allt vitt, även i taket så ser man inte skillnaden mellan de olika vita tonerna. Ögat och syncentrat i hjärnan motjusterar ändå.

Diskussionen om detta är ständigt pågående i ett otal trådar. S 0502-Y är antingen fult och hemskt nikotingult eller vackert klassiskt stockholmsvitt/kalkvitt beroende på vem som tycker till. Jag tillhör de senare och avvecklade allt neutralvitt i nya huset. Allt neutralt har nu XX02-Y. Både inne och ute, med undantag för insidan av skåpstommar.

Ingen ser om man inte visar om en neutralvit yta som referens. Den ser ljusblå ut. Hänger du med?
 
Om man nu vill ha 0502-Y på väggarna så är ju ditt förslag att måla rubbet i samma färg utmärkt.

Saken är dock den att det finns trots allt finns ganska många som vill ha en annan nyans (tex 0500-N, Nordsjövit, eller Nordsjö Mandel) på väggen men som Kika kanske har en del dörrar och fönster målade i 0502-Y. Frågan är då hur man löser detta på bästa sätt?
 
NyfikenVit skrev:
...Saken är dock den att det finns trots allt finns ganska många som vill ha en annan nyans (tex 0500-N, Nordsjövit, eller Nordsjö Mandel) på väggen men som Kika kanske har en del dörrar och fönster målade i 0502-Y. Frågan är då hur man löser detta på bästa sätt?
Naturligtvis! Jag skulle personligen ansträngt mig och målat om allt som är S 0502-Y till annan kulör
 
  • Gilla
jonhed69
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.