Tjena!
Vår ytterdörr har ett sjutillhållarlås. Det går utmärkt att låsa/låsa upp utifrån. Men inifrån är det stopp, med samma nyckel.
Finns det nåt tips på hur man kan lösa detta?

Med vänlig hälsning,
Mattias
 
B Baggström skrev:
Tjena!
Vår ytterdörr har ett sjutillhållarlås. Det går utmärkt att låsa/låsa upp utifrån. Men inifrån är det stopp, med samma nyckel.
Finns det nåt tips på hur man kan lösa detta?

Med vänlig hälsning,
Mattias
Det brukar bero på en förskjutning av nyckeln är det möjligtvis en kopierad nyckel du har.
En annan orsak är att nyckeln skadats den blivit lite böjd vilket framförallt är vanligt för de som kastar ner nycklar genom fönstret på kvällen men det kan även ske om man tappat nycklar på golvet.
 
Claes Sörmland
Jag höll på och strulade med det där under ett par år, plockade t o m isär låset och rengjorde et c. Men en dag kom jag knappt ut genom dörren. Mycket stressigt. Rekommenderar att snabbt köpa ett nytt lås. Inga stora pengar nu för tiden och lite vardagsbekvämlighet och man slipper drama.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag höll på och strulade med det där under ett par år, plockade t o m isär låset och rengjorde et c. Men en dag kom jag knappt ut genom dörren. Mycket stressigt. Rekommenderar att snabbt köpa ett nytt lås. Inga stora pengar nu för tiden och lite vardagsbekvämlighet och man slipper drama.
Om någon smort låset eller om det beror på smuts så brukar det vara problem från båda sidor.
Istället för att köpa nytt kan man lägga om låset, då byter man tillhållare samt får nya nycklar.
 
Claes Sörmland
1 123abc skrev:
Om någon smort låset eller om det beror på smuts så brukar det vara problem från båda sidor.
Istället för att köpa nytt kan man lägga om låset, då byter man tillhållare samt får nya nycklar.
Lönar det sig verkligen med tanke på vad arbete av en låssmed kostar jämfört med ett nytt fräscht lås direkt från nätbutiken?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Lönar det sig verkligen med tanke på vad arbete av en låssmed kostar jämfört med ett nytt fräscht lås direkt från nätbutiken?
Tillhållarlås har blivit dyra så att ta med låset till en låssmed för omläggning ska löna sig.
Det går även att köpa omläggnings satser (tillhållar pkt) och lägga om själv men då måste man veta exakt vad det är för lås samt mäta längden på nycklarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.