Vi är en bostadsrättsförening som planerar att byta befintligt fjärrvärmesystem mot bergvärme för att minska kostnaderna. Efter att en bekant spontant reagerat på att det låter som ett dåligt beslut tänkte jag se vad forumets experter har för synpunkter. Jag är inte tekniskt kunnig inom området, återkom med vad ni behöver veta för att kunna ge svar på om det är vettigt ur ett ekonomiskt perspektiv. Föreningen består av 13 hus med 4 lägenheter i varje plus ett fristående hus med tvättstuga mm. Vi kommer att behöva borra 14 hål eftersom det sitter en panna (heter det så?) i varje huskropp. Avståndet mellan hålen blir ca 20 meter. Befintlig fjärrvärme levereras av Göteborg Energi.
 
Hej
Jag har en granne i sommarstugan som drivit frågan i deras bostadsrättsförening i Stockholm. Har fått höra ett och annat i deras fall ;-)
Först måste man veta hur mycket kostar en kWh av fjärrvärme.
Sen är frågan, vad kostar en kWh el. (Hur långt är ett snöre. Man kan sedan räkna med att en bergvärmeanläggning har ett COP på runt 4, dvs 1 kWh in ger 4 kWh värme ut.
Så långt ganska straight forward.

Vad kostar det att installera EN bergvärmeanläggning ?
Vi ponerar att en vanlig villaanläggning kostar ca 250 000 inkl allt. Med 4 lägenheter per anläggning behöver ni säkerligen lite större och ett antal meter djupare hål. Ska vi säga 400 000 kr per styck. Ni kan nog få 50 000 i rabatt om ni beställer 14...
350' * 14 anl = 4,9 miljoner.
Ni behöver tjäna ganska många kWh innan det är intjänat. Men allt handlar om vilket elpris resp fjärrvärmepris ni kan förhandla fram.
Men jag tror inte ens det är värt att räkna på.
Mvh Janne
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
En annan aspekt är tillgången till el. Troligen har ni inte tillräckligt med el - effekt - för att driva alla dessa pumpar. Vill ni dessutom installera billaddare så blir frågan om effektbehov ännu större.
Ta reda på hur stor effekt in ni har innan ni ens börjar fundera att ta kontakt med någon leverantör. Ta kontakt med nätbolaget.
 
  • Gilla
Gunnar Johansson69
  • Laddar…
Vi kan väl fortsätta räkneexemplet. Har man inte 4,9 miljoner på banken måste man låna de pengarna. En BRF kanske kan förhandla sig till 2% ränta på nytt lån idag, vilket ger en räntekostnad på ca 100 000:- per år. Till det kommer amortering på ca 50 000:- (1%) per år också, kanske lägre om föreningen är lågt belånad.

Plocka sedan fram fjärrvärmefakturorna för 2022. Där borde det framgå hur många kWh (eller MWh) värme föreningen förbrukat under året. Dela det på 4 (uppskattad COP för bvp enligt ovan) för att få en storleksordning på ökad elförbrukning. Multiplicera sedan det med vad man tror elen kostar i framtiden, rimligt antagande är väl ca 2 kr / kWh eller strax under det (fastpris 3 år i Göteborg för privatperson enligt elskling.se, en BRF kan kanske förhandla sig till lägre pris). Ta också i beaktande att elabonnemang kanske behöver säkras upp pga den ökade elförbrukningen, det kostar både i ombyggnation och ökad nätavgift.
Jämför sedan summan med föreningens fjärrvärmekostnader idag (står i årsredovisningen om inte annat).

Jag gissar att ni får mer pang för pengarna genom att se över och justera in befintligt värmesystem, kanske i kombination med översyn och justering av ventilation. Se också över elabonnemgangen, ni kanske kan säkra ner och på så vis minska utgifterna litegrann även om det kostar att säkra ner.

Jag håller med Janne, det är nog inte värt det.

Mvh f.d. ordförande i en BRF med 100+ lgh i 10 hus.
 
C
Renoverings-Pettson Renoverings-Pettson skrev:
Till det kommer amortering på ca 50 000:- (1%) per år också, kanske lägre om föreningen är lågt belånad.
1% amortering!? Bergvärmeanläggningen har väl knappast en livslängd på 100 år?
 
  • Gilla
Muhrman och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
1% amortering!? Bergvärmeanläggningen har väl knappast en livslängd på 100 år?
Jag tog en ”standardamortering” på 1% för att ha något att gå på. Ska man amortera hela lånet för installationskostnaden på installationens livslängd blir det förstås större utgift varje år. Samtidigt kanske brfen har en slant de kan lägga in själva för att minska lånet.

Fast hur länge lever en bvp och ett hål? 20 år för bvp och 50 år för hålet? Det är väl rent allmänt en osäkerhetsfaktor i ekvationen tänker jag, som ytterligare väger över till fördel för befintlig fjärrvärme. Nä, jag tycker styrelsen ska lägga energin på annat (pardon the pun).
 
Renoverings-Pettson Renoverings-Pettson skrev:
En BRF kanske kan förhandla sig till 2% ränta på nytt lån idag
Under styrräntan. Då lär de vara väldigt bra förhandlare!
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
Renoverings-Pettson Renoverings-Pettson skrev:
Jag tog en ”standardamortering” på 1% för att ha något att gå på. Ska man amortera hela lånet för installationskostnaden på installationens livslängd blir det förstås större utgift varje år. Samtidigt kanske brfen har en slant de kan lägga in själva för att minska lånet.

Fast hur länge lever en bvp och ett hål? 20 år för bvp och 50 år för hålet? Det är väl rent allmänt en osäkerhetsfaktor i ekvationen tänker jag, som ytterligare väger över till fördel för befintlig fjärrvärme. Nä, jag tycker styrelsen ska lägga energin på annat (pardon the pun).
Man bör nog räkna med 3-4% ränta och en avskrivning på max 10 år, så kanske 500' i bara kostnad för pumparna per år. Sen, har alla lägenheter hyfsade lågtemp radiatorer? Om en inte, så räkna med scop 3. En del av bv pumparna kommer behöva repareras och en hel del service redan efter några år, andra kommer gå 20år. Ett annat sätt att räkna kan vara att lägga på x (50?) öre per kWh för pumparnas totalkostnad.
Jag skulle inte ens tänka tanken om ni betalar 1 kr eller mindre per kWh för fjärrvärmen.
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Om jag förstått det rätt så är husen från 1970. Då är det ju relevant att titta på hur isolerade husen är, ventilation etc. Båda är samma för BVP och FJV. Men är husen kasst isolerade och man måste ha en högre framtemp än vad BVP säljarna räknar på (det behöver man typ alltid) så kommer ju COP gå ner. Att då räkna på 4 över hela året känns lite väl grovt och högt.

Sedan är det tråkigt att det är GBG Energi. De är väl en av få energibolag som satsat på gas och just nu har väldigt dyr produktion.
 
  • Gilla
jos32
  • Laddar…
E Enannananna skrev:
Vi är en bostadsrättsförening som planerar att byta befintligt fjärrvärmesystem mot bergvärme för att minska kostnaderna. Efter att en bekant spontant reagerat på att det låter som ett dåligt beslut tänkte jag se vad forumets experter har för synpunkter. Jag är inte tekniskt kunnig inom området, återkom med vad ni behöver veta för att kunna ge svar på om det är vettigt ur ett ekonomiskt perspektiv. Föreningen består av 13 hus med 4 lägenheter i varje plus ett fristående hus med tvättstuga mm. Vi kommer att behöva borra 14 hål eftersom det sitter en panna (heter det så?) i varje huskropp. Avståndet mellan hålen blir ca 20 meter. Befintlig fjärrvärme levereras av Göteborg Energi.

Hur ser förutsättningarna ut idag, har ni en värmecentral i varje hus? Är centralen uttjänt? Står ni inför stora investeringar i fjärrvärmen?

Om det är en fråga om att ersätta gamla kulvertsystem så kan det vara den vettigaste lösningen då det är väldigt dyrt med ny kulvert.

Generellt så skulle jag aldrig byta bort fjärrvärmen idag, elmarknaden är för osäker för att göra sig beroende av.

Jag har erfarenhet av att sälja både bergvärme och fjärrvärme till BRFer och har gjort massor med kundkalkyler, det är inte helt enkelt att räkna på då det är många komponenter.

För ett par år sedan var det inga problem att spara in ganska många procent i driftskostnad men med dagens räntor, elpriser och massiva prisuppgång på energiprodukter skulle jag gissa att det är +-0- affär i bästa fall.

Sen tycker jag det är viktigt att jämföra äpplen med äpplen, fjärrvärme har nästan alltid en hög servicegrad och tillgänglighet. Många tummar på detta gällande bergvärme och nån stackare i föreningen ska ta på sig ansvar som inte behövdes gällande fjärrvärmen, därför anser jag att man bör räkna med någon typ av jour/serviceupplägg med en leverantör...
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
J Jan_G skrev:
Hej
Jag har en granne i sommarstugan som drivit frågan i deras bostadsrättsförening i Stockholm. Har fått höra ett och annat i deras fall ;-)
Först måste man veta hur mycket kostar en kWh av fjärrvärme.
Sen är frågan, vad kostar en kWh el. (Hur långt är ett snöre. Man kan sedan räkna med att en bergvärmeanläggning har ett COP på runt 4, dvs 1 kWh in ger 4 kWh värme ut.
Så långt ganska straight forward.

Vad kostar det att installera EN bergvärmeanläggning ?
Vi ponerar att en vanlig villaanläggning kostar ca 250 000 inkl allt. Med 4 lägenheter per anläggning behöver ni säkerligen lite större och ett antal meter djupare hål. Ska vi säga 400 000 kr per styck. Ni kan nog få 50 000 i rabatt om ni beställer 14...
350' * 14 anl = 4,9 miljoner.
Ni behöver tjäna ganska många kWh innan det är intjänat. Men allt handlar om vilket elpris resp fjärrvärmepris ni kan förhandla fram.
Men jag tror inte ens det är värt att räkna på.
Mvh Janne
Fjärrvärmepris (kWh-priset) är nog inte förhandlingsbart - alla måste betala lika, vad jag förstått.
 
  • Gilla
mehe
  • Laddar…
När våran avisering för höjning av pris kom i höstas skickade de även med alla villkor. Läste igenom mest på skoj. Men där står det att man har rätt till förhandling av priset. Men sannolikhet att man kommer någonstans med det är väl nära 0.
 
Tobias95g Tobias95g skrev:
När våran avisering för höjning av pris kom i höstas skickade de även med alla villkor. Läste igenom mest på skoj. Men där står det att man har rätt till förhandling av priset. Men sannolikhet att man kommer någonstans med det är väl nära 0.
Precis, och alternativet då är att avsluta abonnemanget, och det blir nog inte så kul... I dom fall där någon grupp protesterat mot höjningar så har man t.ex. senarelagt prishöjningen för alla, eller höjt något mindre, men lika för alla.
 
Lite utanför TS typ av område, men samma ämne.
Har en bekant som bor i centrala Stockholm, bara några hundra meter från fjärrvärmeverket.
Deras förening, 1 hyreshus med runt 50 lägenheter, investerade i bergvärme för typ 10 år sen, de började gå i vinst efter 5 år, för de pengarna har de nu investerat i solceller.

Jag var mest förvånad över att man ens fick borra, det är t-bana och många tunnlar under området, och som sagt mycket nära värmeverket, trodde typ fjärrvärme var det enda alternativet, men det var det inte.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Lite utanför TS typ av område, men samma ämne.
Har en bekant som bor i centrala Stockholm, bara några hundra meter från fjärrvärmeverket.
Deras förening, 1 hyreshus med runt 50 lägenheter, investerade i bergvärme för typ 10 år sen, de började gå i vinst efter 5 år, för de pengarna har de nu investerat i solceller.

Jag var mest förvånad över att man ens fick borra, det är t-bana och många tunnlar under området, och som sagt mycket nära värmeverket, trodde typ fjärrvärme var det enda alternativet, men det var det inte.
Skulle vara intressant att se kalkylen, fjärrvärmen prissäts mot det bästa alternativet (bergvärme) och prissätts under. Fjärrvärme ska alltså för de flesta kunder vara lägre än kostnaden för bergvärme.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.