Idag fick jag ett litet sammanbrott när jag försökte para ihop min nyinköpta Qlima-värmepump med min iPhone.
Har någon här lyckats med det?
Tycker instruktionsboken var usel.
 
ullet
Jag har en som är några år, men jag har inte lyckats med den, har gett upp...
 
M mkljons skrev:
Idag fick jag ett litet sammanbrott när jag försökte para ihop min nyinköpta Qlima-värmepump med min iPhone.
Har någon här lyckats med det?
Tycker instruktionsboken var usel.
Jag har gjort det, så det går. Tyvärr minns jag inte hur, men det var inte knepigt. Jag har dock android. Apple är ju antingen skitlätt eller helt jävla omöjligt om Steve Jobs inte tyckte man skulle göra så. Jag tror man som iPhoneanvändare ska vara grymt envis eller ge upp efter två sekunder. Ett mellanting ger totalt sammanbrott.
 
Om ni ger upp så är jag spekulant på wifi dongeln.. :)

Steg ett är såklart att se till att dongeln sitter imonterad i pumpen.
 
Lägger till, jag hade en sticka och det är qliman som har en tuya smart, man laddade bara hem appen.
Vis av erfarenhet sen min gräsklippare så vill vissa enklare prylar bara ha ett "vanligt" wifi och inte någon snabbare variant. Alstå en 2.4GHz variant.
 
A
Okay en clima kan aldrig bli en vitvara inte ens en värmepump...
Med det vill jag säga att det är fel forum som detta är postat i av 4st!!!
 
Tyvärr verkar det vara pga att jag har 5G-modem i stugan. Så det är kört.
 
A
M mkljons skrev:
Tyvärr verkar det vara pga att jag har 5G-modem i stugan. Så det är kört.
skall ju inte ha någon som helst betydelse det viktiga är vilken frekvens du har på ditt trådlösa netverk.
2,4 fnkar men inte 5
 
M mkljons skrev:
Tyvärr verkar det vara pga att jag har 5G-modem i stugan. Så det är kört.
5G-modem och 5ghz-wifinät är inte samma sak.

- 5G syftar på 5e generationen mobilnät och handlar om mobila kommunikationen mellan routern och utanför stugan.
- 5Ghz (resp 2.4Ghz) syftar på vilken frekvens din wifi-utrustning kommunicerar med routern inom stugan.

Ofta har man både 2.4 och 5Ghz nät aktiverat i routern. WiFi-stickan kräver att man kopplar upp sig mot sitt 2.4Ghz wifi-nät.
 
it-snubben it-snubben skrev:
5G-modem och 5ghz-wifinät är inte samma sak.

- 5G syftar på 5e generationen mobilnät och handlar om mobila kommunikationen mellan routern och utanför stugan.
- 5Ghz (resp 2.4Ghz) syftar på vilken frekvens din wifi-utrustning kommunicerar med routern inom stugan.

Ofta har man både 2.4 och 5Ghz nät aktiverat i routern. WiFi-stickan kräver att man kopplar upp sig mot sitt 2.4Ghz wifi-nät.
Men man ser ju bara ett Wi-fi nät? Hur gör man om det till 2,4?
 
M mkljons skrev:
Men man ser ju bara ett Wi-fi nät? Hur gör man om det till 2,4?
Det gör du i routerns inställningar.

Ibland kan det vara så att det är satt samma namn (ssid) på både 2.4 och 5 vilket gör det svårt att styra utrustning till ett specifikt av dem.

Ge de de två näten olika namn så är det lättare att välja 2.4-nätet i luftvärmepumpen.
 
Ibland kan det gå att tillfälligt stänga av 5GHz-radion i routern och installera enheten och därefter slå på radion igen. Annars får man köra med 2 wifinät med separata SSID.
 
it-snubben it-snubben skrev:
Det gör du i routerns inställningar.

Ibland kan det vara så att det är satt samma namn (ssid) på både 2.4 och 5 vilket gör det svårt att styra utrustning till ett specifikt av dem.

Ge de de två näten olika namn så är det lättare att välja 2.4-nätet i luftvärmepumpen.
Man kopplar upp sig mot routern via webbläsaren va? Har för
Mig jag gjort det förut.
 
Minns inte exakt hur kan fick igång min men enkelt var det absolut inte.
Och även nu när den är installerad så är det inte direkt något precision i vad appen rapporterar och vad pumpen säger....
 
A
A Alexn72 skrev:
Minns inte exakt hur kan fick igång min men enkelt var det absolut inte.
Och även nu när den är installerad så är det inte direkt något precision i vad appen rapporterar och vad pumpen säger....
nä appen kan ju inte vara bättre än pumpen
 
  • Haha
useless
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.