Hej,

Vi har gammal renoverad dansk järnspis (ca 150cm hög) som ska återinstalleras på en plats i hallen där det en gång tidigare stått en mindre järnkamin.

Kaminen är ju i många delar/segment som staplas på varandra. Hur ska en korrekt montering ske? Ska alla dessa delar muras ihop på något sätt eller ska de stå "löst" på varandra? Känns som att det varken blir tätt samt risk för att man välter omkull allt. Vad är korrekt tillvägagångssätt?

Typen av kamin är alltså något i den här stilen:

https://www.byggahus.se/forum/threads/nagon-kunnig-om-gamla-kaminer.180038/
 
en packning (snöre) av ej brännbart material kan man använda som tätning mellan delarna. Vi hade en 1.3m hög av 3 delar som stod stabilt bara av sin tyngd och rökrör stabilt monterat bakåt. Danska kaminer av den typen brukar ha bra passform och balans. Man fick inte mycket plats till packning emellan delarna ;). Om jag minns rätt så var det 2 långa pinnar med mutter som man fäste i rökgångar på båda sidor. Vet ej om det sätet är korrekt men det funkade och ingen rök inomhus.
 
  • Gilla
Hoffster
  • Laddar…
Gjujärnsdelar bör väl kunna röra sig litet mot varandra p g a temperaturvidgning. Annars är risken att det spricker.
Så jag skulle nog lägga ett värmetåligt snöre eller band emellan, om det behövs.
 
Tack för tankarna!

Men om jag förstår det rätt så kommer ju då ett snöre eller liknande hjälpa till att täta, men kaminen kommer ju fortfarande vara monterad som ett plockepin - dvs. kan teoretiskt ramla isär om man springer in i den. Men delarna väger ju en del, så det kanske inte är ett problem i praktiken.

Såg ett avsnitt av "det sitter i väggarna", där en gammal järnkamin installerades och där användes typ denna mellan varje segment:

https://www.bauhaus.se/brandtatningsmassa
 
Har ett fritidshus byggt 1904 som vi håller på att renovera sen 10 år.

Originaleldstaden i vardagsrummet var borta, en 80-talskamin stod där.

Så jag köpte en gammal dansk gjutjärns kamin på 180 cm.

Köpte rökrök så jag kunde leda ut röken till det befintliga rökuttaget (eller vad det heter). Det ryker inte in eller osar när vi eldar.

Det enda jag gjorde var att klä ”eldstadsröret” med eldfast tegel.

Men ingen tätning av kamin eller rökrör. Fick med patron pannkitt när jag köpte kaminen men använde inte det. Jag visste inte om jag monterat kamin och rökrör rätt så jag vågade inte ”försegla” det.

Inget rykte in eller osade när jag testa den.Har låtit det vara så. Och så har det varit i flera år utan problem.

Så du kanske kan testa och montera ihop utan pannkitt eller drev och elda lite så du märker du om du behöver täta nånstans.

Kanske ska tilläggas att jag köpte en sektion rökrör med spjäll. Men har alltid helöppet spjäll. Kanske skulle det ryka in om jag minskade spjällöppningen.
 
S sveaman skrev:
Har ett fritidshus byggt 1904 som vi håller på att renovera sen 10 år.

Originaleldstaden i vardagsrummet var borta, en 80-talskamin stod där.

Så jag köpte en gammal dansk gjutjärns kamin på 180 cm.

Köpte rökrök så jag kunde leda ut röken till det befintliga rökuttaget (eller vad det heter). Det ryker inte in eller osar när vi eldar.

Det enda jag gjorde var att klä ”eldstadsröret” med eldfast tegel.

Men ingen tätning av kamin eller rökrör. Fick med patron pannkitt när jag köpte kaminen men använde inte det. Jag visste inte om jag monterat kamin och rökrör rätt så jag vågade inte ”försegla” det.

Inget rykte in eller osade när jag testa den.Har låtit det vara så. Och så har det varit i flera år utan problem.

Så du kanske kan testa och montera ihop utan pannkitt eller drev och elda lite så du märker du om du behöver täta nånstans.

Kanske ska tilläggas att jag köpte en sektion rökrör med spjäll. Men har alltid helöppet spjäll. Kanske skulle det ryka in om jag minskade spjällöppningen.
Om du har bra drag lär det inte ryka in även om det läcker.
Får du sotbrand i skorstenen är det lämpligt att kunna stänga spjället på kaminen och att du inte får tjuvdrag från läckor.
Det kan bli sådant sug att tätningssnören sugs in om sotet och tjäran tar fyr.

/Höghus
 
Höghus Höghus skrev:
Om du har bra drag lär det inte ryka in även om det läcker.
Får du sotbrand i skorstenen är det lämpligt att kunna stänga spjället på kaminen och att du inte får tjuvdrag från läckor.
Det kan bli sådant sug att tätningssnören sugs in om sotet och tjäran tar fyr.

/Höghus
Jag är född och uppvuxen i lägenhet. Jag kan inget om att elda korrekt för att få ut maximal värme utan risk.

Med risk menar jag den snåleldning som förr ledde till kolomonoxid och dödsfall. Det är vad jag läst om eldning förr i Stockholm.

Eftersom jag inte kan vågar jag inte stänga spjället och riskera kolmonoxid. Så det det blir fullt blås. Oekonomiskt, javisst.
 
S sveaman skrev:
Har ett fritidshus byggt 1904 som vi håller på att renovera sen 10 år.

Originaleldstaden i vardagsrummet var borta, en 80-talskamin stod där.

Så jag köpte en gammal dansk gjutjärns kamin på 180 cm.

Köpte rökrök så jag kunde leda ut röken till det befintliga rökuttaget (eller vad det heter). Det ryker inte in eller osar när vi eldar.

Det enda jag gjorde var att klä ”eldstadsröret” med eldfast tegel.

Men ingen tätning av kamin eller rökrör. Fick med patron pannkitt när jag köpte kaminen men använde inte det. Jag visste inte om jag monterat kamin och rökrör rätt så jag vågade inte ”försegla” det.

Inget rykte in eller osade när jag testa den.Har låtit det vara så. Och så har det varit i flera år utan problem.

Så du kanske kan testa och montera ihop utan pannkitt eller drev och elda lite så du märker du om du behöver täta nånstans.

Kanske ska tilläggas att jag köpte en sektion rökrör med spjäll. Men har alltid helöppet spjäll. Kanske skulle det ryka in om jag minskade spjällöppningen.
S sveaman skrev:
Har ett fritidshus byggt 1904 som vi håller på att renovera sen 10 år.

Originaleldstaden i vardagsrummet var borta, en 80-talskamin stod där.

Så jag köpte en gammal dansk gjutjärns kamin på 180 cm.

Köpte rökrök så jag kunde leda ut röken till det befintliga rökuttaget (eller vad det heter). Det ryker inte in eller osar när vi eldar.

Det enda jag gjorde var att klä ”eldstadsröret” med eldfast tegel.

Men ingen tätning av kamin eller rökrör. Fick med patron pannkitt när jag köpte kaminen men använde inte det. Jag visste inte om jag monterat kamin och rökrör rätt så jag vågade inte ”försegla” det.

Inget rykte in eller osade när jag testa den.Har låtit det vara så. Och så har det varit i flera år utan problem.

Så du kanske kan testa och montera ihop utan pannkitt eller drev och elda lite så du märker du om du behöver täta nånstans.

Kanske ska tilläggas att jag köpte en sektion rökrör med spjäll. Men har alltid helöppet spjäll. Kanske skulle det ryka in om jag minskade spjällöppningen.
Svarar mig själv eftersom jag inte kunde editera.

Med ”eldstadsrör” menade jag den sektionen av kaminen med ved-/kokslucka. Där eldhärden är.
 
Sett flera kakelugnar som haft ett spjäll monterat i kanalen (motsvarande rökrör) för det var ett spjäll med ett mindre uttag i själva spjället. Detta för att det aldrig ska gå att stänga helt.

När jag fick min stora täljstensugn monterad så gjorde jag på samma sätt. Alltså kapade ur en liten bit av spjället.

Normalt används inte spjäll i rökkanalen, då original- monteringen är sådan att stänga luckorna på framsidan, den ena med tilluftsspjäll, så blir ugnen helt tät. D v s ingen värme försvinner ut genom skorstenen.

Nu blev det en variant vid monteringen av min stora ugn.
En tilluftskanal, 125mm spiro, drogs in från stenfoten, rakt in under rostret och asklåda.
Alla luckor med tilluftsspjället är alltid stängda.
Detta skulle innebära att ugnen kyls ned sedan elden falnat om jag inte stänger spjället mellan ugn och skorsten.
Funkar perfekt i mer än 20 år.
Enda värmekällan i kåken.
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.