Är cirkulationspumpen ovanpå CTC jordvärmepannan trasig när den knäpper så här? Den är varm. Är det något allvarligt..typ explosionsrisk.. eller behöver systemet bara luftas? Det finns Varmvatten i kranen och trycket är 1 bar på mätaren. Kanske kan jag vänta med att ringa service till Måndag.?
 
  • Gilla
Gerkiz
  • Laddar…
Nästan omöjligt att säga något. Det kan vara en flisa som far runt i pumpen eller att impellern sitter lös på axeln. I båda fallen måste det först konstateras något, genom att skruva bort drivsidan. Hoppas att det finns avstängare före och efter pumpen. Varför blinkar dioden, vet du vad orsaken är, brukar stå i manualen för den. Har du den inte, läs av på skylten och leta upp den på nätet med att skriva in Fabrikat och typ
 
Låter ju inte frisk, och blinkar, tror jag skulle byta ut den
 
  • Gilla
Magda J
  • Laddar…
Jag får nog googla upp detta på nätet.
Kul med så snabba svar. Tack. Jag ringer nog någon servicefirma på Måndag. Pumpen har knäppt såhär i en vecka så en dag till håller den nog.
 
DonPablo DonPablo skrev:
Låter ju inte frisk, och blinkar, tror jag skulle byta ut den
Blinka det säger inget, kikar man i manualen är det ett normalt driftläge.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Blinka det säger inget, kikar man i manualen är det ett normalt driftläge.
Ja jag såg just det att det var normalt. Alltid något.
 
J jonaserik skrev:
Nästan omöjligt att säga något. Det kan vara en flisa som far runt i pumpen eller att impellern sitter lös på axeln. I båda fallen måste det först konstateras något, genom att skruva bort drivsidan. Hoppas att det finns avstängare före och efter pumpen. Varför blinkar dioden, vet du vad orsaken är, brukar stå i manualen för den. Har du den inte, läs av på skylten och leta upp den på nätet med att skriva in Fabrikat och typ
Mässingklumparna nörmast pumpen är nog avstängningsventiler
 
ja unionkopplingar med avstängning, som till 99% säkerhet börjar läcka när du vrider i dom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.