Jag har rivit en lättbetongsvägg i min lägenhet från 1928 och ska nu laga taket (se bifogade bilder).
Taket är idag ett putsat tak med vass för att hålla putsen, och detta är fäst med spikar kors och tvärs upp i ett träbjälklag. Någonstans ovan det ligger väl betong eller liknande gissar jag men inte kunnat se.

Jag har blivit rekommenderad att laga hålet med gipsputs men hittade även blivit rekommenderad denna produkt: ARDEX A 828. Tror ni att den kan passa för denna åtgärden? Om inte, varför är annan gipsputs bättre?
  • Bör jag smälla upp ett hönsnät eller liknande eller fäster det ändå?
  • Behövs några fler produkter såsom primer eller annat, eller gör man Ardex A 828 direkt på träbjälklaget enligt bilderna?
  • Skulle ni lägga på vanligt spackel på slutet sen eller målar man direkt på Ardex eller annan gipsputs?
Renovering pågår med öppna vägg- och takytor som avslöjar elinstallationer och murverk. Arbetsmaterial synligt i rummet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadad innertak med synliga träbjälkar och sprucket puts, behöver reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nedbrottat tak visar träbjälkar och rörledningar. Behov av reparation synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Dåligt med svar här, var jag otydlig eller var det svårt? :)

Jag pratade med Ardex på telefon och som jag förstod det är det bra att ha lite koll på vad befintligt tak är gjort av och anpassa produkt efter detta.
Har ni tips på hur jag tar redo på om befintligt tak är gips, puts, cementblandning? Ser man skillnad med blotta ögat?
 
Det är puts på reviterad gles, du lär ju få upp nåt nät för armering och knacka rent kanterna på det gamla och hoppas att det är samma tjocklek på putsen så det inte skiljer i höjd.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Det är puts på reviterad gles, du lär ju få upp nåt nät för armering och knacka rent kanterna på det gamla och hoppas att det är samma tjocklek på putsen så det inte skiljer i höjd.
Tack! Håller med!

Jag fick dock tips idag att börja med att skruva upp gipsskivor för att fylla ut det värsta, samt för att träet kommer röra sig mycket och göra att putsen spricker.

Därefter gå på med någon massa och där blev jag rekommenderad Ardex F5 som även ska tåla vissa rörelser, även om det är stor risk att det spricker ändå.

Låter ovanstående klokt? =)
 
Düsseldorff
S simonnnn skrev:
Tack! Håller med!

Jag fick dock tips idag att börja med att skruva upp gipsskivor för att fylla ut det värsta, samt för att träet kommer röra sig mycket och göra att putsen spricker.

Därefter gå på med någon massa och där blev jag rekommenderad Ardex F5 som även ska tåla vissa rörelser, även om det är stor risk att det spricker ändå.

Låter ovanstående klokt? =)
Nej, vad ska du upp med världens smalaste gipsskiva för? Knacka bort kanterna, armera mellanrummet och kör.
 
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Nej, vad ska du upp med världens smalaste gipsskiva för? Knacka bort kanterna, armera mellanrummet och kör.
Han jag pratade med menade att ju mindre puts/massa/bruk desto bättre då det är risk att det inte sitter fast, samt att eftersom bjälklaget av trä kommer röra på sig så är det bättre att puts/massa/bruk inte ligger direkt mot det utan att gipset är bra att ha mellan. Jag lyssnar gärna på dina tankar om ovanstående resonemang :)

Har du förslag på hur jag armerar enligt hur du skriver? Jag har inte riktigt klart för mig hur jag gör detta samt lämplig produkt. Tack på förhand!
 
Uppdatering: det hela är nu klart och det slutade med att jag skruvade upp smala gipsskivor för att fylla det värsta hålet. Därefter Ardex primer (tror det hade gått bra utan denna), och sedan totalt två stora säckar Ardex A828 (med citrondoft). Denna produkten rekommenderas varmt, så enkel att blanda och jobba med och gav ett riktigt bra slutresultat! Jag använde ingen armering, glasfiberväv eller liknande. Nu är det även slutspacklat med vanligt väggspackel samt målat.

Jag är medveten om att det kan komma sprickor och det får jag hantera i så fall, men än så länge mycket nöjd! =)

Tack för all hjälp!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.