K Klabbis 3000 skrev:
Jag vill påstå att det där inte är murket för att du har gjort något fel.
Så där kan kärnvirket i en björk se ut ibland.
ok tack för svar!
 
S Söne skrev:
De kan ligga ganska länge om du har det hyfsat torrt. Jag tog hand om björk som legat fälld i skogen i ca ett år och de var lite sisådär såklart. Men är det kubbar så flera år, kanske 5-10 till och med, innan det får uppenbar negativ effekt. Det som är viktigt om du ska elda nästa vinter är att klyva relativt snart, innan påsk sägs det. Annars kan det vänta.
Tar upp den här tråden igen.
Du menar ju att björkkubbar på 30-35 cm kan klara sig bra i flera år utan att klyvas. Gäller det även om de ligger utomhus utan tak?
Flera år lär det väl inte bli men typ ett år kan det ju bli tal om ibland innan man gör färdigt allt. Skulle det gå bra med björkträ även om de är rätt grova, 40 cm och 30-35 cm långa?
 
Jadå.
 
  • Gilla
Klabbis 3000
  • Laddar…
S
K Klabbis 3000 skrev:
Tar upp den här tråden igen.
Du menar ju att björkkubbar på 30-35 cm kan klara sig bra i flera år utan att klyvas. Gäller det även om de ligger utomhus utan tak?
Flera år lär det väl inte bli men typ ett år kan det ju bli tal om ibland innan man gör färdigt allt. Skulle det gå bra med björkträ även om de är rätt grova, 40 cm och 30-35 cm långa?
Det är ingen större fara, hellre helt öppet och luftigt än inlindat i en tät presenning. Helst kanske inte liggandes rakt i matjorden utan på någon lastpall. De kommer ju att suga en del vatten emellanåt i och med att det är ett ändträs uppgift men det torkar också hyfsat i och med att det är kubbat.
 
  • Gilla
Klabbis 3000
  • Laddar…
Här har jag flera årig björk som legat under tak.
Okluvna tunga o värmer gott. Ca 1/3 av all ved.

Gäller att fälla i februari / mars, så inte vårsaven stiger.
 
  • Gilla
Klabbis 3000
  • Laddar…
C
K Klabbis 3000 skrev:
Gäller det även om de ligger utomhus utan tak?
Långtifrån idealiskt, men det kommer att bli varmt när du eldar de kubbarna också.
Kan du spänna en bit takplåt över ger det mycket i relation till arbetsinsatsen.
 
  • Gilla
Klabbis 3000
  • Laddar…
Upp med dom från marken bara, då klarar dom många år. Men i matjorden så blir dom inte gamla. Har själv varit och glömt kubbar i skogen, kanske legat 2år. Då har mina varit dåliga.
 
Norrtull Norrtull skrev:
Upp med dom från marken bara, då klarar dom många år. Men i matjorden så blir dom inte gamla. Har själv varit och glömt kubbar i skogen, kanske legat 2år. Då har mina varit dåliga.
Menar du att de var dåliga från början eller blev de dåliga efter att du avverkat och låtit de ligga kvar två år? Björkved?
 
K Klabbis 3000 skrev:
Menar du att de var dåliga från början eller blev de dåliga efter att du avverkat och låtit de ligga kvar två år? Björkved?
Dom blev dåliga efter ca 2,5år i skogen. Glömde att jag inte hämtat dom kubbarna.
 
  • Gilla
Klabbis 3000
  • Laddar…
Utan tak över kluven och okluven ved gör att den murknar och blir betydligt lättare.
En tät liggande presenning funkar inte, då möglar och ruttnar veden.
Okapad björkved stänger inne fukten/saven, så den ruttnar invändigt.

Nä... Ett enda stort plåttak är enklast och bäst. Ska vara helt öppet runt om. Jag kör med ett golv av vanliga lastpallar liggande på bl a stenar. Dessa som inte har klossar av typ pressad spån. De senare klarar max ett år.

Att det slår in lite regn eller snö gör inget.
 
Redigerat:
  • Gilla
mexitegel och 2 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
En tät liggande presenning funkar inte, då möglar och ruttnar veden.

Nä... Ett enda stort plåttak är enklast och bäst. Ska vara helt öppet runt om. Jag kör med ett golv av vanliga lastpallar.
Presenning eller byggplast eller plastmatta funkar om man lägger den på toppen av torr, huggen,kluven ved på luftigt underlag, kanterna på traven ska isåfall inte täckas alls och beg takplåt är mycket bättre om man kan välja det istället.

Ett stort plåttak typ carport med tex plastpall i botten fungerar alldeles utmärkt till både tork och förvaring och är om man låter bli att trava veden eller bära in den i nån vedbod efter att den torkat förmodligen det minst arbetskrävande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.