R Rejäl skrev:
Vad har det med diskussionen o göra?
Försöker få dig att se objektivt på detta…
Nej, du resonerar som en hantverkare som inte vill ta ansvar för när utfört jobb inte blivit bra.

"Kunden ville få rännan utbytt. Jag gjorde detta men kollade inte att vattnet rinner korrekt mot den. Kunden sa aldrig att han ville att vattnet skulle rinna ned i rännan, så kunden får skylla sig själv."

Den typen av argumentation ser man överallt här på BH från hantverkare, och än värre, stöter ofta på i verkligheten.
 
R
P Paxman skrev:
Nej, du resonerar som en hantverkare som inte vill ta ansvar för när utfört jobb inte blivit bra.

"Kunden ville få rännan utbytt. Jag gjorde detta men kollade inte att vattnet rinner korrekt mot den. Kunden sa aldrig att han ville att vattnet skulle rinna ned i rännan, så kunden får skylla sig själv."

Den typen av argumentation ser man överallt här på BH från hantverkare, och än värre, stöter ofta på i verkligheten.
Anklagar du mig för att inte ta ansvar?
 
Nu slutar jag diskutera med dig Rejäl. Du anstränger dig för att missförstå och försöker lägga ansvaret på mig som kund. Jag orkar inte förklara varje sak jag skriver för dig.
 
R
Har inte försökt något annat är ett objektivt seende utifrån din beskrivning..
 
Nu har jag kollat lite mer på detta. Jag tejpade fast ett par vinkeljärn på mitt vattenpass och lade det så jag kan se höjdskillnaden mellan garagets tröskel och rännan.
Vattenpass på en trottoar, snöiga och blöta stenplattor, vinter eller tidig vår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gul nivå med libellkontroll, kontrollerar horisontell rätsida, asfaltbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta tydliggör verkligen min poäng. Om jag lyfter passets vänstra ände (den som vilar på garagets tröskel) 4 millimeter så hamnar bubblan i våg, vilket innebär att rännan alltså är högre än garagegolvet. I mitt tycke borde den ligga en rejäl bit lägre för att fallet ska vara tillräckligt så vatten inte riskerar att rinna in i garaget.
 
Det är väl ingen som ifrågasatt huruvida din ränna sitter för högt...?
Frågan är väl om detta är ett problem som funnits eller ett problem som orsakats av ominstallation av rännan.
Om det varit bakfall hela vägen till garageporten sedan tidigare är det inte så konstigt att det fortfarande är det. Om problemet istället orsakas av de stenar som lyfts under installationen så bör entreprenören åtgärda.

Som kund hade jag bett entreprenören åtgärda med samma motivering som du upprepat otaliga gånger (men jag skulle försökt med en något mindre konfrontativ approach än du uppvisat i denna tråd) men jag vet inte om det är juridiskt korrekt eller ej.

/M
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Det är en rimlig förväntan att om man ber en hantverkare att byta rännan så kommer eventuellt vatten att rinna ner i rännan och inte lägga sig brevid.
Det finns inget rimligt senario där det ens kan misstänkas att kunden vill ha resultatet som Paxman fått!?!
Om hantverkaren anser sig inte klara av den uppgiften så får man meddela detta innan man gör ett uppenbart kasst jobb och sedan smiter iväg?
 
  • Gilla
Paxman
  • Laddar…
K Kontoristen7 skrev:
Om hantverkaren anser sig inte klara av den uppgiften så får man meddela detta innan man gör ett uppenbart kasst jobb och sedan smiter iväg?
Just så. Någon i tråden försökte få det till att om gamla rännan satt för högt så är installatören för nya rännan utan skuld. Om så var fallet, vilket det inte var eftersom vatten aldrig kommit in i garaget på det här sättet tidigare, så måste ju hantverkaren flagga för problemet redan vid offereringen. Det är ju bara att göra sitt jobb och kolla förutsättningarna så h*n kan ge ett pris till kund som inkluderar ev. justering av ytorna runt rännan om så skulle krävas. Inget sådant skedde i det här fallet.

Jag som kund ska inte behöva säga till hantverkaren att jag vill att han installerar rännan tillräckligt djupt så vattnet rinner ned i den istället för att rinna in i mitt garage.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.