Hej!
Har tänkt sätta ekplank till en egenkonstruerad trappa med stålstomme. Var igår och tittade på en "hemmasågare" som hade plank i dimensionen 77x520x2000. Sågad för ett halvår sedan, målade i ändar och underst i en hög med strö i en lada. Fukthalt 20-25%.
Tanken var att klyva 2 plank till 37x520x2000, dvs totalt 4 plank i denna dimension.
Frågan är vad som är vettigast att göra gällande torkning. Bör man såga ut trappstegen och torka dem eller torka hela planken innan sågning av stegen?
De sneda stegen har jag fått rekommendation att såga i 2 delar och limma för att förhindra sprickning/skevning. Korrekt?
Har möjlighet att lagra inomhus i temperatur runt 15C.
 
Inte svar på din fråga, men har du övervägt att köpa stavlimmad ek, tex bänkskiva , och använda till stegen? Dessa är ju redan limmade och rör sig inte på samma sätt.
 
G Gabbe1 skrev:
Inte svar på din fråga, men har du övervägt att köpa stavlimmad ek, tex bänkskiva , och använda till stegen? Dessa är ju redan limmade och rör sig inte på samma sätt.
Naturligtis är det möjligt. 2st 38x3020x625mm räcker för alla trappsteg och jag slipper allt vad gäller sprickrisk etc.. Tycker dock det skulle kännas lite mer rustikt med massiva plank. Blir även halva priset för de massiva planken jämfört med bänkskivor
 
K
Du bör nog vänta så plankorna blir möbeltorra, och det brukar man säga är nere runt 8-10%
 
Jag har fört någon tumregel på ett års torktid per tum. Det skulle medföra tre år om de är som de är.
 
R
K kniv skrev:
Du bör nog vänta så plankorna blir möbeltorra, och det brukar man säga är nere runt 8-10%
Då krävs det mer eller mindre att dom ligger inomhus sista tiden..
 
S
20-25 % är i princip otorkat. Så grov ek tar lång tid att torka.

Hur har du tänkt klyva planken?

Om du riktar och planhyvlar så breda plank som är torra kommer du behöva hyvla bort 10 mm på tjockleken.

Om du vill använda ekplankor till trappan så se åtminstone till att de är möbeltorra. De måste då vara torkade i en virkestork.
 
K
R Rejäl skrev:
Då krävs det mer eller mindre att dom ligger inomhus sista tiden..
Ja..?
 
K
Lär ju knappast förvara dom ute i en lada fram tills dess att man hyvlar och sågar upp dom. Skall tas in och acklimatiseras också innan bearbetning
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Har ringt runt till sågverk i närområdet men dåligt med torkar för ek där man tydligen kör med lägre temperaturer. Ett av sågverken tipsade om att stoppa in planken i tät plast och efter någon månad byta plast. Fukten kondenserar på plasten. Vet ej om detta är en etablerad metod, hittar inget när jag googlar.

Frågan är hur mycket det kan slå sig alt spricka? Om jag lägger allt i press med spännband, samt tätar ändträ och stoppar det i plast enligt tipset. Dessutom, om man nu vill ha det lite rustikt är kanske inte sprickor så jobbigt. Värre om de skevar sig så att det blir obekvämt att gå i den.
Planken kostar bara runt 3000:- så funderar om jag ska chansa. Kan ju se det som ett experiment som kan komma andra till gagn :)
 
Plastar du inte kan jag garantera att den inte torkar.
 
D Daniel 109 skrev:
Plastar du inte kan jag garantera att den inte torkar.
Som jag förstod det skulle detta vara ett sätt att torka på ett kontrollerat långsamt sätt. Delar av fukten kondensera på plasten, man byter plast och kör igen. Tycker det låter lite rimligt. Är det helt slutet kommer inte fukten försvinna ur träet för snabbt förutom det som kondenserar på plasten, dvs någon form av kontrollerad fuktagång vid varje plastbyte.
Gubben som berättade var av äldre stammen och jobbade professionellt med sågning/torkning av bok (därav att jag inte kunde få in mina ekbitar i hans tork).
Dock, med tanke på att det inte verkar finnas någon info på nätet är det kanske ett långskott.
 
Ja, det är ett sätt att bromsa torkningen så att den går långsammare. Men blasten binder inte fukt, så om man bara byter plast med långa mellanrum lär det ta evigheter. Däremot om man har en miljö som är för torr så kan man plasta in den för att stoppa uttorkningen och låta fukten i trät jämna ut sig i träbiten.
 
D Daniel 109 skrev:
Ja, det är ett sätt att bromsa torkningen så att den går långsammare. Men blasten binder inte fukt, så om man bara byter plast med långa mellanrum lär det ta evigheter. Däremot om man har en miljö som är för torr så kan man plasta in den för att stoppa uttorkningen och låta fukten i trät jämna ut sig i träbiten.
Så det är ett "etablerat" sätt?
Känns ju som en möjlig lösning om jag tar in dem inomhus i källaren, där de senare ska vara.
Håller på en del med hemautomation/elektronik så man skulle kunna sätta några fuktmätare till en logger för att hålla koll på processen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.