Termostatgivaren ska ligga ovanpå slangen på det grundaste stället. givare till en elektroniks termostat ka skarvas upp till nästa hundra meter, så där är inga problem. Den får inte sitta i himlen, då går V-kabeln 24/7.
 
Ja det är givetvis rätt och det är precis så man ska göra. MEN. Jag har varit med om mer än ett ställe där givare och frostvakt och värmekabel fungerat, och varit installerade enligt manual men det har ändå frusit för att förhållandena varit så olika längs med slangens sträckning.. Vilket har lett mig att tänka att det kan vara en idé på vissa ställen att ha en termostat som aktiveras vid t.ex -10, -15 istället, och bara gå på utetemperaturen, och då förlita sig på historik "det har alltid fungerat, till köldknäppen när det var -29 i tre dagar".

Men tänker jag helt galet så tar jag givetvis emot skäll.
 
T Tsdoesds skrev:
Ja det är givetvis rätt och det är precis så man ska göra. MEN. Jag har varit med om mer än ett ställe där givare och frostvakt och värmekabel fungerat, och varit installerade enligt manual men det har ändå frusit för att förhållandena varit så olika längs med slangens sträckning.. Vilket har lett mig att tänka att det kan vara en idé på vissa ställen att ha en termostat som aktiveras vid t.ex -10, -15 istället, och bara gå på utetemperaturen, och då förlita sig på historik "det har alltid fungerat, till köldknäppen när det var -29 i tre dagar".

Men tänker jag helt galet så tar jag givetvis emot skäll.
Förstår din tanke, det är högst sannolikt kallare på vissa punkter än andra och det är ju lite svårt att veta.
 
J jonaserik skrev:
Termostatgivaren ska ligga ovanpå slangen på det grundaste stället. givare till en elektroniks termostat ka skarvas upp till nästa hundra meter, så där är inga problem. Den får inte sitta i himlen, då går V-kabeln 24/7.
Men det är väl kallare undertill slangen där det drar kyla? 🤔
 
Manualsida för frostskyddstermostat, installationsguide, instruktioner, och icke-rekommenderade användningssätt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här ser du en tillverkares anvisningar. Värmekabeln ligger underst. Du vill inte ha givaren vid värmekabeln.
 
T Tsdoesds skrev:
[bild]

Här ser du en tillverkares anvisningar. Värmekabeln ligger underst. Du vill inte ha givaren vid värmekabeln.
Ok, jag förstår.

Så om jag kör rör-i-rör, går det att peta ner både givaren och värmekabeln då i det utvändiga röret? Jag behöver inte tejpa eller något så de lätt kan bytas?

Vadå betyder de två slå bilderna längst ner? Varför är de ett rött kryss för dom? Får man inte ansluta direkt i vägguttag utan de måste vara fast installation eller vad betyder det
 
Hah! Bra fråga. Det kan handla om orienteringen på själva enheten.. Har man den så att uttaget för frostskyddskabeln pekar nedåt så minskar antagligen risken för inträngande vatten. Det finns andra fabrikat och det finns dinmonterade varianter också.

En värmekabel för frostskydd är relativt svag värmemässigt, så ju mer du lägger emellan desto sämre kommer den fungera.
 
mrmatroy mrmatroy skrev:
Men det är väl kallare undertill slangen där det drar kyla? 🤔
Värme stiger uppåt, givaren ska ligga på ovansidan slangen, kallast där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.