Hej,

Måste efter att hållt på både fre/lör/sön insett att jag antingen behöver lite hjälp från expertisen här på Byggahus eller så får det bli att bita i det sura äpplet och kontakta Hörmann för service. Inte riktigt gett upp ännu dock, har ju gått över lite i prestige det här. Nu till bakgrunden till problemet.

2012 installerade vi själva en Hörmann port (500x210 cm) och en Supramatic 2 som har fungerat väl. Den har bara fastnat någon gång, specieltl vid kallt väder. Strax efter nyår brann motorn, kom en liten rökpuff och den gav helt enkelt upp. Kontaktade Hörmann som sade att det inte fanns reservdelar utan att det bara var att hoppa upp till en Suprmatic 4 vilket vi gjorde. Den nya motorn installerades, kalibrerades (visade belastning 4, så i högsta laget men fungerade), fungerade några dagar för att sedan stanna en bit på väg, hoppas tillbaka en decimeter ungefär och visa kod 05 (för tung, något i vägen vid öppning).

Porten var rätt trög att öppna för hand vid frikoppling så vi insåg att fjädrarna behövde spännas. Vi spände fjädrarna 3/4-varv och försökte igen. Porten gick upp bättre och vi fick belastning 2. Nu till vår misstag, vi tänkte spänna ytterligare lite till och satte i sprintarna på sidorna (vid vajjerhjulet) vid stängt läge, spände sedan fjädrarna något och testade igen. Nu gick porten väldigt lätt upp men när porten når öppet läge kan den inte åka till stoppen för öppet (klossen) då vajjrarna är för spända i öppet läge, de "tar i" innan den når klossen.

Vi har nu gjort flera vändor där vi har lossat fjädrarna helt spännt loss vajjrana, satt i sprintar, spännt sidorna separat så de inte slackar, satt ihop på mitten (bred stolpe så två sektioner), spännt fjädrarna på båda sidor, tagit ur sprinten. Om vi drar åt fjädrarna så att porten blir lätt att öppna så upplever vi följande problem:

1. När porten närmar sig öppet läge så är det vajjrarna som blir spända och inte stoppet (som inte flyttats) som ger slutläget för öppet. Bladet gick förut längre och "stack inte ner" alls i öppet läge, nu syns bladet fortfarande någon/några centimeter.
2. Det går inte att stänga porten med motorn, då vajjrarna försöker "öppna" redan i början blir det för tungt för motorn att stänga och det blir felkod 03 (något i vägen, för stor kraft) vid stängning.

Vi blir verkligen inte kloka på vad vi gör för knas här, det enda vi kan tänka oss är att vi antingen gör fel med sprintarna eller att fjädrarna måste spännas för mycket pga ålder (är 12 år ens gammalt?) för att de ska vara slaka när porten har åkt upp. Skall vajjrarna vara hyfsat slapp när porten nått öppet läge så att stoppklossen kan göra sitt jobb och vikten gör att det är lätt att börja en stängning?

Angående fjädrarna, vid installation låg vi ungefär vid drygt 6 synliga gula streck. Nu när vi spänner om får vi gå upp till c:a 8 synliga streck om porten skall vara lätt att lyfta. Vet inte om sprintarna påverkar även detta.

Angående sprintar, förstår inte riktitgt vilket läge de borde vara i vid vilket tidpunkt av injusteringen. Känner jag på fjädrarna så kan jag ju sätta dessa i två olika lägen gällande sprinten/spärren i spolen. Antingen spänner jag jag bara spärren ner och sätter sprinten med fjäderhjulet under, eller så kan jag dra ner spärren och för hand föra upp hjulet från fjädern "ovanpå" spärren och sätta i sprinten. Det här går dock inte av sig själv så funderar alltså på:

3. Vid vilket tillfälle skall sprinten/spärren/hjulet vara på det olika sätten?
4. Skall man behöva röra något för hand förutom spärren eller behöver det hela smörjas?

Bara hojta om jag skall förtydliga något med text och/eller bilder. Hoppas på hjälp eller förtydligande kring vad som kan tänkas strula här eller en tydligare instruktion än manualen kring hur vi skall gå tillväga 😅

Tack på förhand,
Tobias
 
Redigerat:
@Isakare - Du verkar ha stenkoll på Hörmann då jag läser igenom andra trådar om garageportar så gör en liten fuling och pingar dig här, förlåt för besväret 😇
 
tobo tobo skrev:
@Isakare - Du verkar ha stenkoll på Hörmann då jag läser igenom andra trådar om garageportar så gör en liten fuling och pingar dig här, förlåt för besväret 😇
Svarar när jag har tid, jobbar just nu.
 
  • Gilla
tobo
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Svarar när jag har tid, jobbar just nu.
Självklart, stort tack på förhand 👍
 
Det där med sprintar/spärr får du nog ta ett kort på, det förstår jag inte riktigt.

Port med motor ska vara ganska tung, inte balanserad som en manuell.

Hade du 6 varv förut, ska det fortfarande vara det, på sin höjd ett kvarts varv till, men det är väldigt sällsynt att fjädrarna tappar kraften.

Jag pysslar mest med industriportar, när det gälle garageportar finns det så många olika utföranden.
 
  • Gilla
långtjock och 1 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Det där med sprintar/spärr får du nog ta ett kort på, det förstår jag inte riktigt.

Port med motor ska vara ganska tung, inte balanserad som en manuell.

Hade du 6 varv förut, ska det fortfarande vara det, på sin höjd ett kvarts varv till, men det är väldigt sällsynt att fjädrarna tappar kraften.

Jag pysslar mest med industriportar, när det gälle garageportar finns det så många olika utföranden.
Ok, ska ge mig ut och fota vid tillfälle, kan även visa utdrag ur manualen för att visa. Trodde att den skulle vara fjäderlätt även vid motordrift för att underlätta, där ser man. Får göra ett nytt test med ungefär gamla spänningen när jag ger mig ut näst gång, blir imorgon kväll skulle jag säga.
 
Var ute både måndag och tisdag kväll och fortsatte labba. Verkar ha nått ett läge som fungerar hjälpligt. Har spännt fjädrarna mer än tidigare, drygt sju synliga streck istället för dryga sex. Porten går hyfsat lätt att putta upp själv och motorn ger den en 3'a efter inkörd vända, dvs precis godkänt på höga sidan av belastning.

Känns fortfarande som att fjädrarna är något för spända vid öppet läge vilket gör att den snarare tycker att det är bökigt att stänga porten, har fått något felmeddelande 03 (hinder/kraft vid stängning). Däremot blir det inte så hela tiden vilket nästan gör mig mer frustrerad.

Jag blir inte riktigt klok på det här och börjar undra om det är andra saker som spelar in här, ojämnheter, något som behöver smörjas etc. Vi har försökt kolla på alla fästen, hjul, etc och gjort det som varit uppenbart. Får nog labba vidare vid tillfälle men nu går den att öppna och stänga men känns som sagt inte som att den går optimalt.
 
Jag har fått igång många portar genom att smörja de omsorgsfullt.
Olja på sprayburk till gångjärn rullhållarna och kullagerna i hjulen, inte 5.56, WD40 el liknande. Fett i böjarna i skenorna. Ofta finns et litet hål i gångjärn och till hållare, sätt sprayburkens munstycke mot det så oljan kommer in, man ser att det kommer ut svart damm på sidorna och sen oljan, då är det smart på riktigt. Många sprutar olja lite på måfå utanpå, det hjälper inte.
Sen, stäng porten, tryck på den med kroppen och känn på hjulen, när du trycker porten lite utåt mot tätningslisten ska du kunna snurra på hjulen med ett finger.
 
  • Gilla
tobo
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Jag har fått igång många portar genom att smörja de omsorgsfullt.
Olja på sprayburk till gångjärn rullhållarna och kullagerna i hjulen, inte 5.56, WD40 el liknande. Fett i böjarna i skenorna. Ofta finns et litet hål i gångjärn och till hållare, sätt sprayburkens munstycke mot det så oljan kommer in, man ser att det kommer ut svart damm på sidorna och sen oljan, då är det smart på riktigt. Många sprutar olja lite på måfå utanpå, det hjälper inte.
Sen, stäng porten, tryck på den med kroppen och känn på hjulen, när du trycker porten lite utåt mot tätningslisten ska du kunna snurra på hjulen med ett finger.
Tack för det, får bli en till session denna vecka med lite annat fokus då, dvs smörjning och injustering! Har silikonspray och fett hemma men då skall jag alltså använda olja istället för silikonsprayen?
 
Tack och bock gänget, återkommer när jag inhandlat och meckat lite mer med detta.
 
tobo tobo skrev:
Tack och bock gänget, återkommer när jag inhandlat och meckat lite mer med detta.
Hade valt den sista av de @breakman länkar till.
Jag har märkt att torrfett likt litium inte funkar i längden, det ska vara olja, kan bli lite kladdigt på portbladet, det får man tvätta bort efter nån vecka.
 
  • Gilla
breakman och 1 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Hade valt den sista av de @breakman länkar till.
Jag har märkt att torrfett likt litium inte funkar i längden, det ska vara olja, kan bli lite kladdigt på portbladet, det får man tvätta bort efter nån vecka.
Kanon, alla finns i lager hos närmsta 👍 tack!
 
B
Isakare Isakare skrev:
Hade valt den sista av de @breakman länkar till.
Jag har märkt att torrfett likt litium inte funkar i längden, det ska vara olja, kan bli lite kladdigt på portbladet, det får man tvätta bort efter nån vecka.
"Inte funkar i längden" som i att man bör hålla sig till underhållsschemat som jag läste i manualen till min port igår, ska tydligen smörjas var 6:e månad... Tror jag gjort det en gång efter installationen för 8år sen 🤔😁
 
  • Gilla
tobo och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.