O onkelrolle skrev:
Helt av nyfikenhet, finns det inget krav på mätprotokoll över utfört arbete? Jag bor i Finland och levde i tron att europeiska elföreskrifter är rätt så harmoniserade. Jag är auktoriserad elektriker och har även rätt att fungera som ansvarig ledare för elarbeten i ett företag.

Vid en färdigställd installation bör jag upprätta ett s.k. ibruktagningsprotokoll med mätningar över kortslutningsströmmar, skyddsjordens kontinuitet, utlösningstid och -ström för jordfelsbrytare mm. Varje grupp skall mätas men endast de sämsta/ogynnsammaste värdena bokförs. Jag brukar bifoga alla gruppers mätvärden.
Det beror på vad man menar med krav. Föreskrifter ger ingen presumtion till del 6 i elinstallationsreglerna och kan då inte heller ställa krav på kontrollens utförande eller dess protokoll. Men i verkligheten så följer du alla tillämpliga delar av dessa regler, men måste inte per automatik lämna ut något protokoll.

Och som jag skrev kan man även diskutera värdet. Några mätningar gör ingen kontroll. Om jag endast fick ett mätprotokoll i handen så skulle jag kalla in dem igen för att göra en riktig kontroll. Det är så mycket mer än bara att mäta isolation och kortslutningsström.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
B Buick-50 skrev:
Dra rör är ”behörighetskrävande” vad jag vet.
Ah t.o.m. så. Det känns väl rimligt men så länge dom inte är inbyggda så man kan följa dem så borde det inte vara ett problem iofs.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
T ToT15 skrev:
Jo det är klart att en elfirma kan ta på sig det byggaren gjort. Men då får det stå för den elfirman. Men då ska dom ha gjort en noggrann kontroll.
Det är ingalunda klart. Det AGA skrev är fel. Försök hitta en elfirma som vill ta på sig formellt ansvar för att den är korrekt. Det kommer i så fall att bli en riktigt omfattande och dyr kontroll, inklusive kostnaden för saker de kanske vill göra om.

En kontroll som ger nöjaktig trygghet i att anläggningen inte är farlig kostar mindre.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Tyvärr inget ovanligt med dagens kan allt hantverkare, men i slutändan kommer det vara du som är ansvarig för din anläggning. Ta in en egen behörig elektriker så tror jag inte det kommer vara några större bekymmer att fixa till. Till besiktningen av vårat hus så fanns ett elsäkerhetsintyg (från behörig firma) som intygar att elinstallationen uppfyller lagar och regler och även mätvärden fanns att tillgå.
 
  • Gilla
ToT15
  • Laddar…
T ToT15 skrev:
Hej
Tack för ditt svar.

Nej det stämmer, den frågan har jag inte sett något svar på, och det är något jag är känner är viktigt att få klarhet i.

”Den enda dokumentation du i efterhand kan kräva är en gruppförteckning. Elfirman bör dock även ha gjort en kontroll som är dokumenterad, men troligen ganska värdelös om det inte är en visuell kontroll med avbockade kontrollpunkter. "Elsäkerhetsintyg" är ett fjantpapper helt utan värde, glöm det.”

Här tänker vi att vi vill ha en ”besiktning” med punkter dom går igenom för att se att allt är i sin ordning. Vi skulle vilja att dom testar och kontrollerar allt, om någon sådan kontroll finns?

”Det "behövs" inget kvitto på att elinstallationen är korrekt utförd eftersom en elfirma är skyldig att utföra den korrekt! Felaktigt utfört arbete av en elfirma "finns inte" 🙄
Så det bottnar i att du anlitar en elfirma som du litar på.”

Det är detta som är det svåra. Byggaren har ju börjat göra eljobbet själv har det visat sig. Dom anser att eftersom dom har utbildning i elarbete i Albanien som är deras hemland, så har dom ju kunskapen och gör de här jobben själva. Detta trots att dom lagligt sett inte får göra jobbet. Vi blev lovade att dom skulle ta in folk där behörighet inte fanns. Men det har inte gjorts. Så nu har dom sagt att en släktings elfirma kommer att göra jobbet klart. (Den firman är registrerade). Men vi vet ärligt talat inte om den firman faktiskt kommer göra jobbet eller om vår byggare kommer fortsätta göra klart resten av elarbetet och använda släktingen som en fasad för att det kostar massor för byggaren om elfirman ska göra jobbet. Därav lite anledning till mitt inlägg.

Precis. Det viktiga för oss är att jobbet är korrekt utfört så att det inte händer något.
Men skulle det trots allt hända något så vill vi kunna vara säkra på att vi gjort allt enligt regelboken, både för ansvarets skulle mot andra människor, men också ur försäkringssynpunkt.
Ta in en oberoende Elbesiknings man kan kosta lite men då har du det på papper
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
H
T ToT15 skrev:
Dom är duktiga. Men har ingen svensk utbildning och rätt behörighet. Och där är vi mycket noga att det ska vara för de jobben.
Dom har tagit in en elektrikers firma som är registrerad hos elsäkerhetsverket som enligt dom ska göra jobbet. Vi kommer att göra någon typ av besiktning.
Då får de uppge namnet på det företaget så du kan kolla med Elsäkerhetsverket.
Ring dem för att få råd hur du skall agera.
https://www.elsakerhetsverket.se/
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
C
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Och som jag skrev kan man även diskutera värdet.
Det praktiska/tekniska perspektivet är ju en sak. Men ser man det juridiska perspektivet - vad har anläggningsägaren för belägg för att han skött sitt ansvar? - så är svensk praxis lite märklig.

Det finns i princip inget annat område där fastighetsägarens formella ansvar är så stort, ändå är det ett område som helt saknar praxis vad beträffar intyg/dokumentation av anläggningens status.
Det är klart att någon sorts intyg borde ha stort värde för fastighetsägaren vid försäljning eller om någon händelse inträffar.
 
  • Gilla
ToT15 och 1 till
  • Laddar…
Jag vet inte....vad har ett papper för värde? Det är utförandet som styr. En faktura talar bara om vem man ska rikta garantiärenden mot, och ger försäkringbolaget någon att rikta anspråk mot.
 
  • Gilla
Bengt Larsson och 2 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är ingalunda klart. Det AGA skrev är fel. Försök hitta en elfirma som vill ta på sig formellt ansvar för att den är korrekt. Det kommer i så fall att bli en riktigt omfattande och dyr kontroll, inklusive kostnaden för saker de kanske vill göra om.

En kontroll som ger nöjaktig trygghet i att anläggningen inte är farlig kostar mindre.
Vad är det nu som är fel då? Jag vet att det är meningslöst att ge sig in i disskussion med dig, då du aldrig ger dig! Jag vet därför att du kommer fortsätta tjata om jag har fel, och du har rätt.

MEN, jag har ALDRIG påstått att det skulle vara enkelt för TS att hitta em elektriker som godkänner arbeter. Men det var varken min poäng, eller TS fråga!
Jag säger bara att arbetet inte behöver göras om, om FÖRETAGET hittar en behörig elektriker som godkänner arbetet. Det är inte ett dugg mer konstigt eller olagligt, än att en elektriker godkänner sin lärlings arbete.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
T ToT15 skrev:
Hej
Jag behöver lite juridisk hjälp här.
Jag som villaägare tar in en byggfirma för totalrenovering där dom ska göra allt arbete, en helentreprenad, inklusive ny eldragning och byte av elcentral.
Om det under resans gång kommer fram att byggfirman själva utför elarbetet och inte har rätt behörighet att få göra de här elarbetena, är det då jag som har gjort fel eller är det byggfirman?
Vi litar ju på att dom tar in rätt kompetens för de jobb där vissa behörigheter krävs när dom tagit på sig att göra en totalrenovering.
(Dom har dessutom sagt att dom har folk att ta in för de jobben dom inte själva får göra).
Men vi har kollat upp det, och kan inte se att byggfirman har sitt företag registrerat för att få gör elarbetena.
Det är ju olagligt att göra elarbeten utan rätt behörigheter.

Så vem är det som gjort fel här rent juridiskt, vi eller byggfirman?
Om du har kollat företaget som du har anlitat så behöver ju inte dom ha någon egen auktorisation.
Däremot måste dom i sin tur anlita en auktoriserad firma annars har dom problem.
Byggfirman får under inga omständigheter utföra elinstallationer själva om auktorisation saknas.

Ditt ansvar i det hela är att hålla din elanläggning i gott elsäkert skick men har du anlitat och överlåtit ansverat till en byggfirma så är det upp till dom att följa dom bestämmelser som finns.
Fråga därför byggfirman vilken elfirma dom i sin tur har anlitat.

Visar det sig att någon obehörig har gjort jobbet så får du nog rikta dina krav mot den firma du har överlämnat helhetsansvaret till om ni har avtalat att dom ska ta hand om allt.
Du bör, om det visar sig att icke auktoriserad firma utfört elarbetena, anmäla detta till elsäkerhetsverket och det blir sannolikt då också en brottsutredning på detta.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Vad är det nu som är fel då? Jag vet att det är meningslöst att ge sig in i disskussion med dig, då du aldrig ger dig! Jag vet därför att du kommer fortsätta tjata om jag har fel, och du har rätt.

MEN, jag har ALDRIG påstått att det skulle vara enkelt för TS att hitta em elektriker som godkänner arbeter. Men det var varken min poäng, eller TS fråga!
Jag säger bara att arbetet inte behöver göras om, om FÖRETAGET hittar en behörig elektriker som godkänner arbetet. Det är inte ett dugg mer konstigt eller olagligt, än att en elektriker godkänner sin lärlings arbete.
Du missar viktiga detaljer, jag förstår din poäng men ska vi börja hårdtolka juridiken så kan ingen elektriker godkänna annans arbete än sitt eget.
Ja, en elektriker kan i praktiken skriva ett intyg men han begår då bedrägeri när han agerar målvakt vilket är orsaken till att din argumentation faller.
Lagen är skriven på så vis att endast dom som ingår i företagets egenkontrollsprogram kan omfattas och tillåtas utföra elarbetet inom ramen lagen föreskriver.
Husägaren kanske klarar sig om inget händer men det kommer bli ett falskt intygande om korrekt utförande om den riktiga utföraren saknar autorisation.

Jag vågar knappt tänka på vilka ekonomiska och juridiska konsekvenser det skulle kunna få för alla inblandade parter om ett sådant bedrägeri skulle upptäckas och försäkringsbolag börjar stämma folk till höger och vänster.
Den elinstallatör som utfördat intyget på falska grunder kommer förlora sin auktorisation om saken uppdagas.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
T ToT15 skrev:
Hej
Jag behöver lite juridisk hjälp här.
Jag som villaägare tar in en byggfirma för totalrenovering där dom ska göra allt arbete, en helentreprenad, inklusive ny eldragning och byte av elcentral.
Om det under resans gång kommer fram att byggfirman själva utför elarbetet och inte har rätt behörighet att få göra de här elarbetena, är det då jag som har gjort fel eller är det byggfirman?
Vi litar ju på att dom tar in rätt kompetens för de jobb där vissa behörigheter krävs när dom tagit på sig att göra en totalrenovering.
(Dom har dessutom sagt att dom har folk att ta in för de jobben dom inte själva får göra).
Men vi har kollat upp det, och kan inte se att byggfirman har sitt företag registrerat för att få gör elarbetena.
Det är ju olagligt att göra elarbeten utan rätt behörigheter.

Så vem är det som gjort fel här rent juridiskt, vi eller byggfirman?
Hur ser offerten/anbudet ut?
 
  • Gilla
ToT15
  • Laddar…
T ToT15 skrev:
Hej
Tack för ditt svar.

Nej det stämmer, den frågan har jag inte sett något svar på, och det är något jag är känner är viktigt att få klarhet i.

”Den enda dokumentation du i efterhand kan kräva är en gruppförteckning. Elfirman bör dock även ha gjort en kontroll som är dokumenterad, men troligen ganska värdelös om det inte är en visuell kontroll med avbockade kontrollpunkter. "Elsäkerhetsintyg" är ett fjantpapper helt utan värde, glöm det.”

Här tänker vi att vi vill ha en ”besiktning” med punkter dom går igenom för att se att allt är i sin ordning. Vi skulle vilja att dom testar och kontrollerar allt, om någon sådan kontroll finns?

”Det "behövs" inget kvitto på att elinstallationen är korrekt utförd eftersom en elfirma är skyldig att utföra den korrekt! Felaktigt utfört arbete av en elfirma "finns inte" 🙄
Så det bottnar i att du anlitar en elfirma som du litar på.”

Det är detta som är det svåra. Byggaren har ju börjat göra eljobbet själv har det visat sig. Dom anser att eftersom dom har utbildning i elarbete i Albanien som är deras hemland, så har dom ju kunskapen och gör de här jobben själva. Detta trots att dom lagligt sett inte får göra jobbet. Vi blev lovade att dom skulle ta in folk där behörighet inte fanns. Men det har inte gjorts. Så nu har dom sagt att en släktings elfirma kommer att göra jobbet klart. (Den firman är registrerade). Men vi vet ärligt talat inte om den firman faktiskt kommer göra jobbet eller om vår byggare kommer fortsätta göra klart resten av elarbetet och använda släktingen som en fasad för att det kostar massor för byggaren om elfirman ska göra jobbet. Därav lite anledning till mitt inlägg.

Precis. Det viktiga för oss är att jobbet är korrekt utfört så att det inte händer något.
Men skulle det trots allt hända något så vill vi kunna vara säkra på att vi gjort allt enligt regelboken, både för ansvarets skulle mot andra människor, men också ur försäkringssynpunkt.
Den som drar/kopplar el har sällan behörighet.
Det är dyrt och besvärligt med behörighet.
Du får inte fler behöriga om du inte anlitar ett företag med bara en behörig elektriker som jobbar.
Om du anlitar ett el företag har alla lysmaskar nödvändig kunskap eller är under utbildning till elektriker men kommer aldrig att få egna behörigheter.
Det finns 1 ansvarig arbetsledare som har behörighet men han/hon besöker inte verkligheten eller kopplar din el.
Om allt kopplas rätt har den som kopplade nödvändig kunskap.
Du ska kräva en ritning av den el firman utfört där du kan följa alla kablar från central till förbrukare mm.
 
  • Gilla
Robin Lindberg och 1 till
  • Laddar…
O onkelrolle skrev:
Helt av nyfikenhet, finns det inget krav på mätprotokoll över utfört arbete? Jag bor i Finland och levde i tron att europeiska elföreskrifter är rätt så harmoniserade. Jag är auktoriserad elektriker och har även rätt att fungera som ansvarig ledare för elarbeten i ett företag.

Vid en färdigställd installation bör jag upprätta ett s.k. ibruktagningsprotokoll med mätningar över kortslutningsströmmar, skyddsjordens kontinuitet, utlösningstid och -ström för jordfelsbrytare mm. Varje grupp skall mätas men endast de sämsta/ogynnsammaste värdena bokförs. Jag brukar bifoga alla gruppers mätvärden.
Kort svar på din fråga, nej det finns inget sådant formelt krav i den svenska lagstiftningen.
Vi har en europeisk standard som harmoniserar väl med nationella standarder men lag och standard är olika saker.
Svensk ellag är väldigt komplex i den här frågan och öppnar för olika tolkningar vad som bör ingå vid testning och hur dokumentation ska ske, därför kan detta skilja sig åt mellan olika företag.
 
  • Gilla
ToT15
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du litar alltså inte på byggfirman, det är förståeligt. Som jag ser det bör du då förbjuda dem helt från att göra elinstallationsarbeten och själv anlita en elfirma. Det finns inga moment som är behörighetsfria här.

Men det har kanske redan gått för långt? Då behöver du i vilket fall ta in en elfirma som inspekterar vad de har gjort. Eller så fotar du en massa och postar här. De kanske vet vad de gör, dvs hur vi gör i Sverige, det vet vi ingenting om.

Det är utförandet som du blir är ansvarig för när det lämnas över. Om det är gjort obehörigt är sekundärt, bara det är rätt utfört.

Tyvärr saknas domar i dylika mål i sådan omfattning att det går att säga hur rätten resonerar. Det finns grader av allting. Men som sagt, punkt A är att känna sig trygg med att anläggningen inte kommer att orsaka några försäkringsärenden eller brottmål.
L lars80 skrev:
Om du har kollat företaget som du har anlitat så behöver ju inte dom ha någon egen auktorisation.
Däremot måste dom i sin tur anlita en auktoriserad firma annars har dom problem.
Byggfirman får under inga omständigheter utföra elinstallationer själva om auktorisation saknas.

Ditt ansvar i det hela är att hålla din elanläggning i gott elsäkert skick men har du anlitat och överlåtit ansverat till en byggfirma så är det upp till dom att följa dom bestämmelser som finns.
Fråga därför byggfirman vilken elfirma dom i sin tur har anlitat.

Visar det sig att någon obehörig har gjort jobbet så får du nog rikta dina krav mot den firma du har överlämnat helhetsansvaret till om ni har avtalat att dom ska ta hand om allt.
Du bör, om det visar sig att icke auktoriserad firma utfört elarbetena, anmäla detta till elsäkerhetsverket och det blir sannolikt då också en brottsutredning på detta.
Men det är ju det som är grejen. Byggaren hade vi kommit överens med om att det skulle tas in en behörig elektriker, men det visade sig nu att byggaren själv stått och utfört arbetet trots att hans firma varken är registrerade hos elsäkerhetsverket eller har någon svensk utbildning.

Därför krävde vi att han skulle avbryta och ta in en behörig firma som är registrerade.
Men det jag var osäker på var hur vi skulle kunna säkerställa att någon sån firma har gjort jobbet eftersom han använder sin släkting till att täcka upp på papper men han gör sen själv jobbet.

Vi vill att det går rätt till. Vi har betalat för att byggaren ska ha helentreprenad och sköta det här korrekt.
Vi har inte råd att anlita massa hantverkare vid sidan om då.

Och jag undrar såklart på vilket sätt vi kan få garantier på att jobbet är utfört av en behörig. Typ något intyg eller liknande.
Skulle det visa sig att han ändå gjort jobbet själv så ska det självklart anmälas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.