Hej

håller just nu på med en grov skiss för växthuset vi ska bygga inom några månader.
tanken är att det blir ungefär 3x2.5 meter och en del glas men också fasta väggpartier.

Grunden kommer bestå av en gjuten sula därefter lecablock som blir putsad och en träkonstruktion för både väggar och tak.
MEN, min fråga som jag försökt hitta svar på här men inte riktigt lyckats:

hur får jag in snedsträvor i växthuset utan att det blir fult, kan så klart sätta den där väggpartierna är men dessa är inte större än ca 100 cm vardera.
Hur har man löst det när det ex. är prefab och bara glasväggar runt om?
 
T
B bergquist skrev:
Hej

håller just nu på med en grov skiss för växthuset vi ska bygga inom några månader.
tanken är att det blir ungefär 3x2.5 meter och en del glas men också fasta väggpartier.

Grunden kommer bestå av en gjuten sula därefter lecablock som blir putsad och en träkonstruktion för både väggar och tak.
MEN, min fråga som jag försökt hitta svar på här men inte riktigt lyckats:

hur får jag in snedsträvor i växthuset utan att det blir fult, kan så klart sätta den där väggpartierna är men dessa är inte större än ca 100 cm vardera.
Hur har man löst det när det ex. är prefab och bara glasväggar runt om?
Det är väl lite olika, men på enklare växthus med stålställning(aluminium?) så har jag sett wire som sitter från hörnen och ner mot golvet och sen är ju glasen/plasten skivor som tar en del av den belastningen.
I något träväxthus som jag sett på bild i någon tidning så hade de satt snedsträvor i trä innanför stolparna fogade med "halvt i halvt" - det såg bra ut då de hade kvadratiska glas och följde måtten för dessa.

Om dina väggpartier finns på alla sidor och håller lite höjd så kanske det räcker att sätta skivmaterial där som styvar upp, givet att det inte är ett utsatt läge?
 
Tack för svar, det är ett ganska utsatt läge då vi bor med öppna ängar i söderläge men ingen bäst från varken öster, väster eller norr.

På långsidorna kommer det vara 2 st 50 cm väggar på vardera sida som är fullängd med innerpanel, kan även sätta osb om det hjälper till.

På kortsidorna finns inte jätte mycket yta att sätta någon vägg,.däremot så kommer triangeln som bli över fönsterna upp till nock vara klädd med panel och inget glas.
 
T
Då kanske du ska försöka designa stommen så att du får in någon form av snedsträvor i hörnen. Åtminstone på gavlarna verkar det behövas, men möjligen även på långsidorna.
 
Aj då, hur brett måste en tvärslå vara?
Skulle det räcka om man ex gör följande

Långsida:
50 cm vägg, fönster, 50 cm vägg, fönster, 50 cm vägg, fönster, 50 cm vägg = varje vägg har en tvärslå

Korttsida:
50 cm vägg, fönster, 50 cm vägg
 
T
Det är svårt att säga, det kan räcka med de väggar du har på långsidorna om du har en OSB eller liknande i den som stagar upp i sidled men jag gissar att det skulle behövas något mer på kortsidorna.
Om du sätter en kort bit vägg i varje hörn så så borde det räcka, kanske inte ens behöver vara 50 cm utan räcker med 40. Det handlar ju om att få tillräckligt motstånd för att inte det ska kalva.
 
Hmm värt att testa, får dra ihop en vägg lika stor som gaveln och se hur mycket styrka det är i den, tack för tipsen!

Osb och panel blir det på insidan och sen bara panel på utsidan, då kan jag sätta hyllor på väggarna utan att bry mig om det finns något att fästa i bakom, förutom den klena panelen.

Bästa investeringen när vi totalrenoverade huset, osb på alla innerväggar....
 
T
Ja, OSB under gips/panel är bra grejjer - både för att kunna skruva upp saker där man vill och att bidra till stabilitet.

Ang att bygga en testvägg så glöm inte att den kan verka stabil till en början men att vikt högt upp (tak och snö) samt vindlaster påverkar mer än man tror på stabilitet. När det sedan stått ett tag och har "gungat" lite fram och tillbaka så kan det uppstå lite "glapp" i förband som ytterligare påverkar. (annars är jag för att göra tester :) )
 
  • Gilla
bergquist
  • Laddar…
T Testarn skrev:
Ja, OSB under gips/panel är bra grejjer - både för att kunna skruva upp saker där man vill och att bidra till stabilitet.

Ang att bygga en testvägg så glöm inte att den kan verka stabil till en början men att vikt högt upp (tak och snö) samt vindlaster påverkar mer än man tror på stabilitet. När det sedan stått ett tag och har "gungat" lite fram och tillbaka så kan det uppstå lite "glapp" i förband som ytterligare påverkar. (annars är jag för att göra tester :) )
Tack för all hjälp "Testarn" men som du såg i en annan tråd så har kommunen stoppat vårat växthus för de satt strandskydd på den Damm som vi låtit naturvårdsverket anlägga på byns åkermarker, dammen är till för att främja fågellivet.
 
  • Ledsen
Testarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.