Behöver råd och vägledning.

Vi har flyttat in en 80tals lägenhet och ska tapetsera vårt sovrum. Det är gammal tapet i flera lager (typ sju, plus ett lager bredspackel någonstans mellan alla lager).



Vi började med att riva ner det översta lagret tapet som också hade ett lag färg på sig. Denna tapet släppte lätt. Vi började sedan roller-spackla men märkte snabbt att det blev många, både stora och små bubblor. Bestämde oss för att riva bort all tapet ner till betongen på den väggen. Det tog oss två heldagar på två personer…



Efter den väggen bestämde vi att experimentera på nästa långsida för att slippa göra samma procedur med att skrapa bort alla tapetlager ner till betongen. Vi körde på med roller-spackel. Det började givetvis bubbla. Vi skar bort de stora bubblorna vi såg och täckte med mer spackel. Slipade sedan väggen med giraffslip.



Lager två bredspackel på samma vägg och det bubblar på nytt, stort och smått. Vi skär sönder de stora bubblorna och fyller med nytt spackel. Vi har nu låtit det torka och det är många små bubblor kvar. Väldigt många.



Vad gör vi?



Slipa ner väggen och fortsätta samma procedur igen med roller-spackel och hoppas att det denna gång håller tätt eller behöver vi bita i det väldigt sura äpplet och skrapa ner även den väggen till betongen för att roller-spackla igen, slipa och då vara redo för att börja tapetsera?



Tacksam för tips!
 
Innan man spacklar är det klokt att måla med spärrfärg just för att undvika blåsbildning.
 
  • Gilla
MasterP och 4 till
  • Laddar…
Jag är ingen målare, men för ett antal år sedan när jag skulle renovera en gammal lägenhet så fick jag ett tips av en gammal målare.
Jag skulle blanda rapetklister med vatten och rolla på väggarna där det satt tapet.
Bubblorna som blev då skulle jag skära bort
Sen bredspackla. (Blev inga fler bubblor sen)
Detta fungerade väldigt bra faktiskt
Kan vara värt att prova
 
  • Gilla
Frunihuset20 och 1 till
  • Laddar…
Precis som mexitegel säger är det bra med någon spärrfärg/sealer/tapetspärr. Min erfarenhet är att det blir bättre men du kommer fortfarande få blåser.
Under vintermånaderna är torktiden ofta lite längre så kanske kan behövas någon extra värme när du går igång med spacklingen.
 
- Det luktar väldigt mycket, men en lösningsmedelsbaserad spärrfärg reser inga bubblor utan stabiliserar underlaget.

- Håller inte med om att torktider på vintern behöver vara längre. Är bara rummet i fråga uppvärmt så är luftfuktigheten extremt låg inomhus nu, och det kan t o m torka fortare.
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
Jag skrev fel, torktiderna KAN vara lite längre men behöver inte vara det. Det beror på värme och ventilation.
 
Tack för era inputs!

Vi körde med en variant av ett tips vi fick här i tråden. Vi testade att rolla på tapetlim utblandat med vatten och skar upp de bubblor som uppkom. Små bubblor lämnade vi och såg hur de nästa dag åkt tillbaka av sig självt. Nu är hela vägren tapetserad och vi har inte sett en enda bubbla! Tror alla spacklade lager gjorde sitt :)
 
  • Gilla
David.villa och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.