Håller på att göra om en del på kallvinden och tyckte iden var god att flytta värme från vardagsrummer (med murstock och kamin) till andra ändan av huset.
Sagt och gjort, drog spiro 100mm ca 9m på kallvinden och körde igång fläkten.
Har tidigare mätt upp ca 40grader på luften ovanför kaminen och förväntade mig varm och go luft i andra ändan. Besvikelse...luften höll ca 20 grader på andra sidan.

Nu är det ingen isolering på rören,ingen isolering på vinden, och ca 9-10 grader där uppe. Onekligen så tappar jag värmen däruppe.
Hur mycket isolering bör man ha för att inte tappa någon värme på de 9m som rören går på vinden?

Någon som har gjort liknande?
 
När jag drog ventilationen så var rekommendationen att ha minst 100mm isolering över rören. Då var de inbäddade i lösull, så det var egentligen bara uppåt de behövde isoleras.

Så jag skulle tro att det behövs minst 100mm, gärna mer.
 
Tack,
Även jag har frånluftsrör som skall isoleras, det jag funderar på är om man behöver lägga mer på värmeförflyttningsrören.
Ventilationsrören / frånluftsrören håller ju ca 21 grader medans värmeförflyttningsrören håller ca 40 grader.
 
Bättre att lägga på rejält, om jag inte mins fel så är normen minst 120mm isolering (värme) på kanaler till FTX aggregat.
Och har du bara kanalen lätt åtkomlig är det en enkel sak att svepa runt två 95mm's byggmattor med papp, blir alltså närmare 200mm isolering.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.