Hej har asbest i min badrumsmatta som ska bytas pga vattenskada. Försäkringbolaget har backat ut från att betala pga ålder. Någon som vet vad är en rimlig kostnad per m2 är 2024?
Tack
 
BirgitS
Inläggning av våtrumsmatta (om det är det du undrar över) kostar inte per kvm eftersom det tar ungefär lika lång tid oavsett om rummet är 3 eller 8 kvm. Det är hörn och ev. special kring tröskeln som tar tid.
 
  • Gilla
HEM2121
  • Laddar…
H
C cleverbot skrev:
Hej har asbest i min badrumsmatta som ska bytas pga vattenskada. Försäkringbolaget har backat ut från att betala pga ålder. Någon som vet vad är en rimlig kostnad per m2 är 2024?
Tack
Det är väl utrivningen av asbetsmattan som kostar mest. Ta in offerter från olika mattläggare.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Kanske läge att titta på exakt hur ålderavskrivningen är formulerad i försäkringsvillkoren. Det är ju tänkbart att om du har ex. 90% ålderavskrivning, så räcker inte det som är kvar för att komma över självrisken, vid ett vanligt mattbyte. Men nu, med asbetssaneringskostnad kanske det ändå borde bli nååågot från försäkringsbolaget.
 
BirgitS
H hempularen skrev:
Kanske läge att titta på exakt hur ålderavskrivningen är formulerad i försäkringsvillkoren. Det är ju tänkbart att om du har ex. 90% ålderavskrivning, så räcker inte det som är kvar för att komma över självrisken, vid ett vanligt mattbyte. Men nu, med asbetssaneringskostnad kanske det ändå borde bli nååågot från försäkringsbolaget.
Det är nog 100 % åldersavskrivning med tanke på att asbest har varit förbjudet i drygt 40 år och våtrumsmattor brukar vara avskrivna efter typ 20.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Har man villaförsäkring plus så har man ofta ett tak på åldersavdrag på runt 15000kr.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det är nog 100 % åldersavskrivning med tanke på att asbest har varit förbjudet i drygt 40 år och våtrumsmattor brukar vara avskrivna efter typ 20.
Tror du har rätt i det.
0.3.3.3 Högsta åldersavdrag
Begränsningen gäller inte heller ytskikt och tätskikt äldre än
30 år i våtutrymmen som ersätts enligt avsnitt 3.4.2 Vattenoch läckageskador. Åldersavdraget på dessa byggnadsdelar
kan uppgå till 100 procent enligt värderingstabell för bygg
 
H hempularen skrev:
Kanske läge att titta på exakt hur ålderavskrivningen är formulerad i försäkringsvillkoren. Det är ju tänkbart att om du har ex. 90% ålderavskrivning, så räcker inte det som är kvar för att komma över självrisken, vid ett vanligt mattbyte. Men nu, med asbetssaneringskostnad kanske det ändå borde bli nååågot från försäkringsbolaget.
Det sjuka var att de sa till mig att dom skulle kunna hjälpa mig med saneringen i badrummet men hade det spridit sig i huset fick jag betala resten av saneringen. Proverna visade att det ej spridit sig men när byggaren kolla med dom skulle hela kostnaden hamna på mig :/
har villa plus men hittar inte en rad om asbest och regler kring det
 
BirgitS BirgitS skrev:
Inläggning av våtrumsmatta (om det är det du undrar över) kostar inte per kvm eftersom det tar ungefär lika lång tid oavsett om rummet är 3 eller 8 kvm. Det är hörn och ev. special kring tröskeln som tar tid.
Hej ser nu att min fråga var väldigt dåligt formulerad :( Är ute efter kostnaden för att sanera/ta bort asbest mattan
 
Ser nu att jag borde vart tydligare med att det är priset för att sanera asbestmattan och limmet jag undrar över.
 
BirgitS
Inte heller det är beroende på antalet kvm om du inte har ett väldigt stort badrum. Du kan också göra det själv för att hålla det hela billigare för det är ju mycket billigare att köpa avspärrningsmaterial, engångsoveraller och ansiktsmasker samt slita med att få bort mattan och transportera den till ÅVC än att anlita någon för att göra samma sak.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
C cleverbot skrev:
Hej ser nu att min fråga var väldigt dåligt formulerad :( Är ute efter kostnaden för att sanera/ta bort asbest mattan
Äsch då, jag hade kollat upp priser på fina asbestmattor, tänkte du ville ersätta med en ny av detta fina material. 😀

Här finns i allafall fina plastmattor förstärka med extra långa asbestfibrer av bästa kvalitet. Inte särskilt dyrt heller

https://ahsatuo.en.made-in-china.co...estos-Rubber-Gasket-Asbestos-Sheet-Rolls.html
 
N nb. skrev:
Äsch då, jag hade kollat upp priser på fina asbestmattor, tänkte du ville ersätta med en ny av detta fina material. 😀

Här finns i allafall fina plastmattor förstärka med extra långa asbestfibrer av bästa kvalitet. Inte särskilt dyrt heller

[länk]
Gött att veta att det finns likvärdiga alternativ ^^
 
  • Haha
nb.
  • Laddar…
C cleverbot skrev:
Hej har asbest i min badrumsmatta som ska bytas pga vattenskada. Försäkringbolaget har backat ut från att betala pga ålder. Någon som vet vad är en rimlig kostnad per m2 är 2024?
Tack
Hej, vem säger att du har asbest i din badrumsmatta!?Jag har utövat yrket i 35 år, och mig veterligen har det aldrig funnits en våtrumsmatta innehållande asbest!
 
B Berntpeter skrev:
Hej, vem säger att du har asbest i din badrumsmatta!?Jag har utövat yrket i 35 år, och mig veterligen har det aldrig funnits en våtrumsmatta innehållande asbest!
Byggaren tog och skickade in två prover. Han själv tjänar inge pengar på jobbet så...
Om någon undrar om priset för sanering av badrum och slipning så kan jag nu berätta att offerterna på 10-15kvm i två rum vart från 18600kr ink allt (med 17000kr som går att dra rot på) till "36 400 + moms – ROT avdrag".
Då avgifterna för att dumpa avfallet på tippen verkar vara svindyrt för företag men gratis för privatpersoner kan man ju ha en diskussion om vem som ska lämna det för att få ner priset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.