Hejsan!

Vi är nya husägare i ett hus med bergvärme. Har försökt läsa på väldigt mycket online, är dock alltid svårt att omsätta till sin egen situation och system (i alla fall för mig) och därför kvarstår en del frågetecken.

Allmän info: Vi har pump i groventrén (F1245 + UKV100), golvvärme på nedervåningen och två radiatorer på övervåningen.

Områden jag har svårt att förstå
  • Termostater på nedervåningen: Finns i samtliga rum, och har förstått det som att dom inte är inkopplade - eftersom de vita kablarna inte är påkopplade. Säljarna sa att dom pga. eldstad anser att det inte var klokt att koppla in dessa: Finns det någon sanning i det? Hur brukar man göra?
  • Inställning av termostater
    • Inställning nedervåning: Min tolkning är att man skruvar på hattarna för respektive rum för att ställa in temperaturen. Stämmer det att: Varmast = Helt uppskruvat? Kallast = Helt nedskruvat?
    • Inställning övervåning: Via termostater på radiatorer?
  • Mycket i huset har efter att vi flyttat in känts lite konstight gjort: Ser ni några uppenbara konstigheter / åtgärder som behövs?
Vi kommer ta hit en tekniker för service, vill dock gärna skapa mig en bättre förståelse innan det

Ett värmesystem med expansionskärl, pump, rör och ventiler i ett teknikrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Värmefördelare med rör och ventiler för uppvärmningssystem i fastighet, fokus på installation och teknik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vitt rum med radiator, fönster och gardin. Termostat för värmeinställning på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
det går förhoppningsvis en termostat till varje slinga och då skall de vara inkopplade

om du eldar med ved behöver ju inte värmen vara på eller?

du skall mao inte justera något på kopplet efter en riktig installatör har gjort flödesinställningen (installation)

koppla in termostaterna du verkar sakna ställdonen om de int ligger någon annan stans
uppe gäller raddarna
 
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
Har man värmepump ska helst alla termostater stå på max eller vara bortskruvade. Detta för att alltid garantera flödet i värmebäraren för värmepumpen. Värmen i huset regleras via inställningarna i värmepumpen. Har man eldstad kan man prova att använda några termostater i rum som annars blir för varma när man eldar. Och då följa upp antal/stopp och ev. högtryckslarm på värmepumpen och se om den går bra. Golvvärmens inställningar ska vara gjorda enligt protokoll vid bygget.
 
  • Gilla
mrPersson67 och 4 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
det går förhoppningsvis en termostat till varje slinga och då skall de vara inkopplade

om du eldar med ved behöver ju inte värmen vara på eller?

du skall mao inte justera något på kopplet efter en riktig installatör har gjort flödesinställningen (installation)

koppla in termostaterna du verkar sakna ställdonen om de int ligger någon annan stans
uppe gäller raddarna
Vi trivseleldar främst. Det säljarna sa var att det var dumt att ha ställdon även om man trivseleldar - men har svårt att se logiken i det.

Okej, så det absolut vanliga är att ha ställdon och termostaterna inkopplade?
 
A
boisbois boisbois skrev:
Vi trivseleldar främst. Det säljarna sa var att det var dumt att ha ställdon även om man trivseleldar - men har svårt att se logiken i det.

Okej, så det absolut vanliga är att ha ställdon och termostaterna inkopplade?
det absolut vanligaste är att man trimmar in systemet med värmekurva med alla termostater på fullt.

ojämnheter i temperatur kalibrera man bort med termostaterna och exv solinstrålning , många per oac annan värmekälla
 
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
Man kan ju ha en manuellt styrd termostat direkt på elementet i typ sovrum eller där man vill ha en reglerad (lägre/kallare) temperatur, dock svårt med ett rörs system , då denna strypning påverkar övriga rum/element beroende på hur detta ett törs system är gjort. bra att rådfråga någon lokalt kunnig person som kan med egna ögon bedöma detta på plats, PGA utreda vilket in-kopplings alt som är valt på elementeten.
Tack för mig.
 
snygg kbrörsdragning
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
DonPablo DonPablo skrev:
snygg kbrörsdragning
Sett till min okunskap är jag osäker om du är ironisk eller inte? 😆
 
  • Gilla
DonPablo
  • Laddar…
Hej, kan nog uppfattas som lite spydigt, men jag vill att det ska vara så, triggar igång något som jag tycker kan vara bra, jag menar det gör att många kommer att leta upp svar som kanske gör att jag kommer av mig lite och faller in i samma tyckande som är så inrotat här, nu måste jag lugna ner mig…
jag rör mig i en väldigt känslig fråga eller synsätt. Det är så jag har tacklat mina problem, jag är försiktig ändå, jag förstår att man har kollat på min historik här , kanske undrar varför han börjar att kommentera och ifrågasätta inlägg på detta forum först nu? Okej då så ska jag erkänna att det hade jag också undrats över.
Saken är den att jag har fått en pissig sjukdom som jag har fixat själv pga gamla synder med att jag har trott att jag är osårbar typ…(förlåt ”pissig” uttryck) som har begränsat mig att inte ge mig in i någon diskussion tills nu då.…..
Alltså det är något som jag aldrig trodde skulle hända, äntligen har jag fått känna att energin som jag har haft delvis är tillbaka och med en fortsatt uppåtgående spiral,underbart, söker inte medlidande här eller så, bara ren information.
Jag har alltid varit en jobbig personlighet, det har även mina läkare och professor låtit mig förstå, med allt ifrågasättande ifrån mig. Men där har jag fått lägga mig platt för dom jobbar ju med människor inte maskiner som jag har gjort….har fått med på andra tankar om mina nära och kära och de som jag har i min närhet….oj oj vilken vishet han har då…kan hända att jag har fått lära mig något som jag inte visste fanns tidigare, tack för idag.
 
boisbois boisbois skrev:
Sett till min okunskap är jag osäker om du är ironisk eller inte? 😆
Jag menar att den som dragit de svarta rören över golvet som det är gjort, kan inte ha varit i sina sinnes fulla bruk, så gör man inte, ser ju fördjävligt ut, även om det var enklast och kortast, så är det så fult och fel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.