Hej

Nej, jag skall inte göra arbetet själv men känner att jag vill höra lite kring hur ni ser på vad man ”bör” göra när man drar ny el… elektrikern som var där känner jag översålde lite…

Så här… det jag undrar egentligen är ju hur man brukar planera EL… hur många säkringar allt skall gå på etc…

Till ett kök? 2 ugnar, kyl, frys vinkyl o belysning samt rejäl spis… med inbyggd fläkt…
Badrum… belysning och uttag, ev ångaggregat
Ett vanligt sovrum… lite uttag o belysning
Vardagsrum, TV… belysning, lite generellt elektronik

Jag tänkte så här spontant.

1 Varje rum får en egen ledning från centralen. Det skall ändå dras ovan ett nedsänkt tak så det är inte så stort jobb. På den går både belysning o uttag.

2 Badrum? En separat ledning per badrum, ångaggregat på egen…

3 Vardagsrummet ? Alltså, det torde väl räcka med en ledning? Det är ju typ TV o en massa småelektronik, lite lampor etc

4 Köket… ja här är det väl lite knepigare… vad sätter man på egen säkring?

Jag tänkte sen köra lite Plejd på belysning men det sätter man ju i dosan inte centralen? man vill ju ha olika scenarion o då blir det väl ändå svårt styra från centralen?

Finns det någon generell standard, typ 5 uttag på egen säkring el motsvarande när man generellt planerar el? Jag skall inte göra något själv men vill kunna diskutera/argumentera lite med elkillarna…
 
Nog vet de att lösa det där på egen hand. Fokusera istället på vad du har för speciella önskemål och placering av saker. Gör en liten skiss eller ritning på detta.

Om det inte ska projekteras hänger det ju på dig att ordna med ett underlag av vad som ska göras.
 
Jag har hört en tumregel om max 10 apparater per gruppledning. Alltså summan av vägguttag och lampor. En gruppledning per rum räcker absolut i de flesta fall. Men ibland talas det om att man gärna har belysning och uttag på olika grupper för att inte allt skall bli mörkt om en säkring går. Men det är knappast nödvändigt. Det är onormalt att säkringar löser.

Köket är något annat eftersom det finns många effektkrävande apparater där. Kyl brukar ha egen grupp. Men det är egentligen onödigt eftersom det är en liten last. Samma sak med köksfläkten. Diskmaskin, ugn och mikro bör ha egna grupper. Hällen brukar behöva en tvåfasgrupp. Uttagen över bänken kan man gärna ha mer än en grupp till.

Vad sade elektrikern som du tyckte att översälja?
 
Well, det var väl mest köket där typ varje apparat skulle ha en egen…typ. Avslutade dialogen sen för jag ville ha mer på fötterna. Men anledningen är väl egentligen för köket att det ligger så till att det måste spåras i tegel… så vill därav ha få rör dit. Men det kan väl gå flertalet ledare i ett rör… hur många ledare förresten? Har man bara en noll o jord då eller är det liksom 3 ledare för varje säkring?
 
Hittade detta…

Du måste inte ha samma säkring om det är en 3-fas grupp då får du ha 3 säkringar i samma rör men max antal ledare är
Rör 16mm = 7x1.5mm2
Rör 20mm = 5x2.5mm2

Stämmer det och vad betyder det? Om jag skall dra till köket exempelvis, med utrustningen
Kyl, frys, 2 ugnar, induktionshäll med fläkt, vinkyl o lite belysning o bänkuttag? Hur många rör behövs…
 
Har det inte varit elspis i köket tidigare? Eller är det utanpåliggande installation som du vill fälla in? Normalt finns det ju rör sedan tidigare och det man behöver göra är att komplettera.

Normalt har man bara en grupp i ett rör. Men det finns som du stött på möjligheten att dela upp en trefasgrupp till tre enfasgrupper. Med rimliga kompromisser kan man klara sig med två rör skulle jag säga. En trefasgrupp till ugnar och häll. En uppdelad trefasgrupp till resten. Det kan bli så att man måste hålla i huvudet att mikrovågsugn och kaffebryggare inte kan användas samtidigt till exempel. Samma sak om man någon gång skulle få för sig att använda alla plattor på hällen och båda ugnarna samtidigt.

Vinkyl, kylskåp, frys, belysning och köksfläkt är små laster som kan samsas med annat utan problem. Diskmaskin, kaffebryggare, vattenkokare och mikrovågsugn är stora laster som inte bör köras samtidigt om de delar på en säkring.

En annan möjlighet om det är spårandet fram till köket som är problem är att fräsa ett spår för en 6 mm² matning till en undercentral i köket. Men är det verkligen en stor skillnad mellan att fräsa ett spår för flera rör och att fräsa ett spår för ett rör?
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Karrock
Många sätter kyl och frys på egen grupp med annan jordfelsbrytare (inte nödvändigtvis helt själva, men en mindre del av huset) för att de inte ska slockna om andra apparater beter sig illa.
Trefas grupp till spis, enfas till kyl/frys och trefasgrupp uppdelad för uttagen ger tre slangar fram och det skulle vara minimum för mig.
 
För "vanliga rum" finns en tumregel om 10 uttag/lampor per 10A grupp. Regeln är rätt gammal, och jag tror att man utan vidare kan öka till minst det dubbla idag. Dels sätter man numera upp fler uttag för att slippa dra lösa skarvkablar i rummen, alltså fler uttag som inte används. Dels drar modern elutrustning försumbart med ström i förhållade till hur det var för typ. 30 år sedan. I vanliga rum, så är det i princip bara när man kör dammsugaren som det dras lite ström, och det är ovanligt att man kör flera dammsugare samtidigt.

I köket däremot. Där har du flera strömslukande apparater.

Häll och ugn behöver självklart egen matning. Normalt två-fas 16A till hällen, enfas 16A till ugn. Mikron rekommenderas en egen 10A grupp. Diskmaskinen också egern 10A grupp.

Kyl o frys drar försumbart med ström, men det finns lite olika skolor. Förr ville man ha dem på egen säkring, för att minska risken att en säkring som löser ut när en gammal glödlampa går sönder, skall slå ut frysen. Numera är det extremt ovanligt med utlösta säkringar, de löser typiskt bara vid riktiga fel på en apparat, eller feldimensionerat elsystem. Gamla glödlampor gav alltid en kortvarig kortslutning just när glödtråden brann av. Oftast för kortvarig för att lösa säkringen.

En köksfläkt drar för det mesta rätt lite ström (ca 200 - 300 W).
Men så behöver man "allmän uttag". Man har prylar som vattenkokare (typiskt 2kW och uppåt), Kaffebryggare (brukar vara på 1 - 1,5 kW, värstingmodeller kanske drar mer?). Brödrost brukar ligga på 1 -. 1,5 kW. Det finns airfryers, sous vide värmare, osv. En tumregel är att allt som på något sätt arbetar med värme drar 1 - 2 kW.

Så man bör ha 2, helst 3 grupper för allmänna uttag i köket. Inga problem att låta belysningen dela säkring med uttag, lamporna drar försumbart med ström.

Det där med att mer i samma rör:

Första förutsättningen är att det finns trefasmatning till elcentralen (inte självklart i en äldre lägenhet). Då kan man dra fram en trefasgrupp (3 säkringar, 3 matande faser, en nolla, en skyddsjord), i ett rör. En sådan kan delas upp till 3 enfasmatningar i köket. Dessa bör då användas till någorlunda samma sak. Man delar alltså inte på en grupp för spis, till vanligt allmänuttag.
 
Redigerat:
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Litar du inte på elektrikern så hör med några andra, ta in pris från några fler och jämför.
Skaffa Svensk standard, där får du en mycket bra grund att stå på, visst den kostar en slant om du inte kan låna den av "din" installatör men i en ombyggnad är det småpengar. Vad du inte ska göra är att börja dra lite som du tycker för att sedan överlåta jobbet till någon elfirma. Det brukar kosta mer än det smakar pga alla små misstag man gör och som kostar både tid och pengar att åtgärda.
 
B
Kloka råd ovan. Som sagt, eluttag i kök typ vänster höger sida får gärna stå på olika grupper så du inte drar säkring när kaffebryggaren och vattenkokaren går samtidigt, etc.

Ang extra jordfelsbrytare för kylfrys där detta ligger före den andra jordfelsbrytaren och övriga grupper i centralen är det förstås inte fel om du är ute och reser och får jordfel. Men sannolikheten att man får jordfel när man är ute och reser och hemmet står tomt är ju, mycket liten. Övervakning att strömmen fortfarande fungerar i hemmet kan ju valfri uppkopplad smartpryl kontrollera ex dina Plejd (kan förstås inte skilja på om internet gått ned).

Ang att sätta styrning i centralen, ja det är en lite "lyxigare" variant framförallt för större nyinstallation i villor etc. Ex om nätverk är draget till centralen eller annat bussystem som ger nätverk/styrning till varje smart relä på DIN-skena. T.ex. nätverksuppkopplade shelly kräver sedan enskilda matningar till den belysning du vill styra. Skulle säga att detta känns lite överkurs för din lägenhet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.