Jag försöker förstå denna ritning. Om den sekundära värmekällan är en vedpanna, som man vanligtvis då låter elda upp acctanken till iaf 80 grader. Visst får man då 80 gradigt vatten igenom luftvärmepumpen då när man eldar?
Eller är det något jag inte fattar..

Har kopplat snarlikt som på ritningen, problemet jag har är att när jag eldar och acctanken går upp över 75 grader så börjar värmepumpens sensor för utgående vatten att varna för att utgående vatten är för varmt.

Så min fråga är ju för om jag missförstått något.. Hur ska man annars kunna göra så det varmare vattnet från sekundärkällan inte kommer in i luftvärmepumpen?
 
  • Teknisk ritning av värmesystem med värmepump, ackumulatortank, cirkulationspump och olika ventiler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A Arnodt skrev:
Men du har väl redan en tråd om din värmepump,
Varför göra ytterligare en tråd?
[länk]
Handlar inte om samma sak dock. Den här är mer generell runt själva kopplingen, har inget direkt med min specifika värmepump att göra. Det här är väl mer något som folk i gemen och inte bara ägare till just Lyfco-pumpar kan svara på
 
Ett par backventiler fixar det.
 
J jonaserik skrev:
Ett par backventiler fixar det.
Hur då?
Cirkulationspumpen drar ju runt allt. Inkommande från till värmepumpen går ju från acctanken. Så det som cirkulerar genom värmepumpen blir ju så varm som acctanken blir
 
Det ska inte gå genom VP med det heta flödet, det ska gå förbi från tanken och ha en shunt ut från den, annars problem, VP ska stanna när den känner för varmt.
 
J jonaserik skrev:
Det ska inte gå genom VP med det heta flödet, det ska gå förbi från tanken och ha en shunt ut från den, annars problem, VP ska stanna när den känner för varmt.
Men är det så på ritningen där? Att jag missförstått något på den..

Och om VP stannar, vad hindrar att den fryser om det är kallt?
 
Ingenting om pumpen till VP stannar. Då måste till lite mer i koppling av rör som säkerställer ett varmt flödet genom VP. Blir ett par backventiler till och lite rör
 
J jonaserik skrev:
Ingenting om pumpen till VP stannar. Då måste till lite mer i koppling av rör som säkerställer ett varmt flödet genom VP. Blir ett par backventiler till och lite rör
Jävla skumt.. det där var den ritning som var med. Och det står att man kan ha sin gamla vedpanna som sekundär värmekälla vid behov. Men har jag då gjort rätt enligt den där ritningen så stämmer ju fasen inte det
 
På skissen i första inlägget fattas en del i botten, står något om shunventil sen stopp. Klart ska VP vara ptimär och ved sekundär så blir det så. Pumpen går hela tiden och det kan inte frysa. Vänder man på det så ved är primär och VP sekundär så kan det kallna på utsdian. Så allt är beroende på vad min vill ha, vedeldning eller VP som huvudvärmekälla
 
J jonaserik skrev:
På skissen i första inlägget fattas en del i botten, står något om shunventil sen stopp. Klart ska VP vara ptimär och ved sekundär så blir det så. Pumpen går hela tiden och det kan inte frysa. Vänder man på det så ved är primär och VP sekundär så kan det kallna på utsdian. Så allt är beroende på vad min vill ha, vedeldning eller VP som huvudvärmekälla
Jag har klurat lite. Vad jag behöver är två stycken trevägsventiler som styrs av någon form av tempsensor.
När temperaturen når upp till låt oss säga 55 grader så "kortsluts" kretsen från värmepumpen och in/ut ur acctanken och går istället ihop utanför acctanken så man får ett litet system som bara går runt runt för värmepumpen. Då cirkulerar ju vattnet så det inte fryser.

Frågan är bara vad prylarna man letar efter kan heta :) Känns som det borde finnas något. Det är ju nästan som shuntautomatiken fast det är mera av/på istället för en blandningsventil
 
Då är första frågan vilken av dom. Vilken av dom, VP eller Ved ska vara den primära värmekällan som du vill ha, det blir lite olika styrning av allt-
 
J jonaserik skrev:
Då är första frågan vilken av dom. Vilken av dom, VP eller Ved ska vara den primära värmekällan som du vill ha, det blir lite olika styrning av allt-
Tänker att veden ska vara primär. Och VP slå in endast när tempen i tanken går under 55.
Det är ju egentligen så det NÄSTAN fungerar nu.
VP har en sensor som känner av hur varmt det är i acctanken. När det understiger 55 grader så kickar den igång, den startar då cirkulationspumpen till denna krets också då. Allt det fungerar ju fint. Problemet är att när den stänger av sen när det går över 55 grader så kör VP igång cirkulationspumpen lite då och då under korta stunder ändå bara för att det inte ska frysa. Och då suger den ju i sig hetvatten och det börjar larma och ha sig.

Därav att jag tänkte om man kunde ha ytterligare någon form av automatik som stänger av mot acctanken så den inte får i sig hetvatten när det är över 55 grader
 
Verkar som det fungerar nu på ett ganska bra sätt, det som går att göra då är att sätta ett frånslagrelä för pumpen. När det får an spänning så slår den ifrån efter något minut eller så, då får VP ett mindre mängd flöde av varmt vatten och inte kyler av tanken eller larmar Behövs nog inte mer än max 1 minut för att säkerställa varmt i växlaren i VP. Tänkte mer på att konstant hålla en låg temp ut till VP, blir lite mer rör och backventiler, men är en konstant säkerhet för att VP inte ska frysa. Det finns alltid en restvärme i tanken som kan hålla frysrisken borta. Finns det kompressorvärme, en värmekabel som ligger runt kompressorn och varmhåller den. En kompressor mår inte bra av att kallna ned mot köldgrader och starta. Det har med oljan i den att göra.
 
En tanke från mig är att kolla flödet över c-pumpen på returen från panna som blir tillopp in i LVVP- växlare.
Krävs stor vattenvolym genom växlare i LVVP .
Kan ej fungera optimalt med denna typ av anslutning. Som sagt kolla på flödet in/ut LVVP får inte vara några strypningar. tips kolla anslutnings dimension på IN/Ut på LVVP får helst inte vara mindre någonstans,
OBS! ser ej något Magnetit-filter som skyddar växlaren från att tappa verkningsgrad PGA slam från pumpar och rör. Filtret monteras på inlopp-röret in i LVVP.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.