Skulle veta vilken höjd som rekommenderas när vägguttag skall monteras.

Jag vet att det är fråga om tycke och smak, men jag har för mig att det finns någon standardhöjd.

Vilken?

Tack på förhand!
 
200mm till centrum från golvet.
2000mm om det är till kyl/frys
 
Är det inte 300mm från golv?
Så står det i alla fall i alla skolböcker vi läser, är det något som ändrats nu på senaste tiden eller?
 
Först var det 200, sedan var det 300 ett tag, nu är vi tillbaka på 200 igen!
Bara nyfiken: När trycktes dina böcker?
 
Är väl 200mm över golv som gäller nu eller det är ändrat igen? Var ju inte så länge sen man läste El och då var det dom måtten som gällde.
 
200 gäller nu
 
MejaCopah skrev:
Är det inte 300mm från golv?
Så står det i alla fall i alla skolböcker vi läser, är det något som ändrats nu på senaste tiden eller?
När är dina böcker från?, jag har en montörshandbok liggandes från 2002 och i den står det också 200mm
 
Min elektrikerkompis sade 300 mm, han kan naturligtvis ha fel, men han brukar ha koll på läget...

När ändrades det tillbaka till 200 ?
 
200mm har det varit på de senaste byggen jag varit på. Jag tycker konstruktören bör ha koll på det. (Eller... nu sade jag emot mig själv. :p)
 
Finns ingen lag om att de måste sitta på 200 eller 300mm... Sätt dem där du tycker blir mest praktiskt/snyggast!
 
falukorv skrev:
När är dina böcker från?, jag har en montörshandbok liggandes från 2002 och i den står det också 200mm
Vet inte ritkigt fast skulle gissa dem är från början av 2000 i alla fall.
 
200mm över golv, ELKO:s elbok 2007-2008 sid 371.
 
...tills man inser att man skulle ha 140mm höga golvlister. :D
 
Ska det installeras efter Svensk standard så, det kvittar vad ni klagar på, ska det vara enligt standard så..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.