Hej hej,

Jag planerar att ersätta en linoleummatta med ett massivt trägolv av furu. Jag har endast möjlighet att bygga ca 20mm på höjden och kan då välja mellan spåntade golvbrädor med antingen 15mm eller 20mm tjocklek. Bortsett allt annat hade jag helst valt 20mm då jag då kan få bredare brädor vilket jag föredrar estetiskt.

Det bärande undergolvet är så vitt jag kan se uppbyggt med två lager golvgips med en total tjocklek av ca 40mm. Gipset vilar på reglar som i sin tur rätar upp bjälklaget vilket kan vara rätt snett då huset i fråga är ett flerfamiljshus från ca 1900.

Min fråga är, hur kan jag fästa golvbrädorna i golvet?
- Att skruva igenom gipset i hopp om att hitta trä verkar lönlöst då jag inte kan se en träskiva under gipset. Kan golvet bestå av endast gips på reglar eller bör det finnas en träskiva? Jag kan ta borrprov för att undersöka saken.
- Att endast fästa skruvarna ner i gipset förhindrar horisontell rörelse av golvet, men finns det risker med detta? Lämplig skruv?
- Skulle en möjlig lösning vara att grunda med ett flytande lager plywood á 4mm och sedan lägga golvbrädor på 15mm, för att sedan skruva genom plywood och ner i gips?

Tacksam för input angående era erfarenheter!

Mvh
Fantas
 
Med dom förutsättningar du beskriver skulle jag lägga in ett golv av klicktyp och lägga det flytande.
 
Karl-Ove Qvarfordt Karl-Ove Qvarfordt skrev:
Med dom förutsättningar du beskriver skulle jag lägga in ett golv av klicktyp och lägga det flytande.
Tack för ditt svar. Rummet i fråga är köket, så det kommer stå en tung köksbänk på golvet. Tilläggas bör att jag vill lägga en fris av tvärgående brädor på rummets kortsidor. Vore inte ett brädgolv mer passande här?
 
Du har någonting mer under gipset. Du får ta ett hål för att titta hur det är uppbyggt
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Du har någonting mer under gipset. Du får ta ett hål för att titta hur det är uppbyggt
Tack för tipset. Har borrat ner och når tomrum efter 55mm. Resultatet är endast gipsdamm, inget trämaterial. Så det ser ut som att det faktiskt bara är gips på reglar.
 
R
Kan inte stämma det lär finnas golvspån eller ett annat undergolv under gipsen..
 
Du kan ju prova att dra i en skruv och se hur tungt det är att dra upp den med kofot. Det verkar underligt att golvet bara skulle vara gjort av gips. Är det inte ett lager flytspackel på en skiva av något slag?
 
Är det på övervåningen så det är för att minska ljudet mellan våningarna?
 
Du har inte enbart gips utan under gipset ligger det glespanel. Golvgips håller inte för att monteras på reglar. Är det golvvärme?
Ta en regelsökare eller magnet för att hitta skruvarna då vet du hur tätt det sitter under.
Tänk på att golvgipsen kan vara en del utav brandskyddet mellan våningarna så du inte förstör det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.