Vi tog en tur till Japan där jag bland annat spanade in japansk inredning. Här delar jag med mig av hur den japanska inredningsstilen ser ut på plats i Japan. Jag passade också på att undersöka hur vi kan fixa stilen här hemma.

Du kan läsa blogginlägget här: Japansk inredningsstil – på spaning i Kyoto
 
  • Gilla
Lenaml och 4 till
  • Laddar…
Jag gillar de japanska tatami-mattorna, men tyvärr är de ju en färskvara (byts ut då och då mot nya) och kostar massor om man ska få tag på dem i Sverige. Annars hade jag gärna haft dem på golvet i ett sovrum.
 
  • Gilla
fatsuG7
  • Laddar…
Vad konstigt, de missade jag helt. Gjorda av gräs alltså?
 
Ja tatami-mattor är standard om man sover på en futon på golvet.
Är ganska vanligt med tatami-mattor i vanliga hem men just för att de slits snabbt så används de nog inte i vanliga hotell där gästerna går i skor. Bor man däremot på ett ryokan (mer traditionellt japanskt boende, där man oftast måste lämnar sina skor i entrén och sedan har tofflor) så är det vanligt.
 
  • Gilla
b8q och 1 till
  • Laddar…
bygg_katt bygg_katt skrev:
Ja tatami-mattor är standard om man sover på en futon på golvet.
Är ganska vanligt med tatami-mattor i vanliga hem men just för att de slits snabbt så används de nog inte i vanliga hotell där gästerna går i skor. Bor man däremot på ett ryokan (mer traditionellt japanskt boende, där man oftast måste lämnar sina skor i entrén och sedan har tofflor) så är det vanligt.
Underbara att sova på, jag reste till Japan frekvent under 3 års tid och ofta bodde vi på Ryokan (för att det var mysigt).

Jag fattar vad du menar med Tatami-mattorna - men jag vill (i all välmening) lägga till att det är mer som ett golv. När man tänker ”matta” så tänker vi nog oftast på mattor som ligger ovanpå ett golv - men Tatami-mattan är ju i praktiken golvet (åtminstone på de 8-9 olika Ryokan jag bott på). Så här kan det se ut

https://www.istockphoto.com/se/foto/ryokan-living-room-interior-design-på-tatami-matta-golv-3d-rendering-gm1182217049-331882376
 
  • Gilla
bygg_katt och 1 till
  • Laddar…
Jag blev upplyst sedan om att det är tatamimattor på den andra bilden i artikeln. 😅
 
  • Gilla
bygg_katt
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Jag blev upplyst sedan om att det är tatamimattor på den andra bilden i artikeln. 😅
Just!

En intressant detalj på ett av slotten (jag minns inte om det var i Kyoto eller Osaka) var att golven i gångarna utanför var medvetet byggda så att de "gnisslade". Detta för att lönnmördare inte skulle kunna smyga sig på herren i huset! Detta gjordes för flera hundra år sedan och det funkar än idag 😎
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Riktigt smart 😁
 
P Pickadollen skrev:
Just!

En intressant detalj på ett av slotten (jag minns inte om det var i Kyoto eller Osaka) var att golven i gångarna utanför var medvetet byggda så att de "gnisslade". Detta för att lönnmördare inte skulle kunna smyga sig på herren i huset! Detta gjordes för flera hundra år sedan och det funkar än idag 😎
Låter som Nijō-slotter i Kyoto!
 
bygg_katt bygg_katt skrev:
Låter som Nijō-slotter i Kyoto!
Inte alls omöjligt! Jag får googla lite och se om jag känner igen mig 😅
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.