Hej!
Jag står inför husköp och känner mig villrådig kring hur jag ska budgetera beträffande framtida renoveringar.

Ett av husen jag är intresserad av är i behov av:

Dra in fiber.
Dränera.
Renovera hela huset invändigt. inkl kök och bad. Två våningar. 180 kvm.
Återställa gammal eldstad.
Samt att på sikt bygga om källaren. Dvs gräva ut, putsa och lägga in golvvärme.

Det andra huset har behov av:

Byte av vissa fönster.
Laga och måla om utvändig puts.
Nytt kök.
Samt att på sikt bygga om källaren. Dvs gräva ut, putsa om och lägga in golvvärme.
Eventuellt kommer vi även bygga en inglasad veranda.

Min fråga är nu. Hur räknar jag för att få en uppskattning av priset?
Finns det tabeller att gå efter för att göra generella uppskattningar. Förstår såklart att alla projekt är unika så jag är bara ute efter prisbilder mellan tummen och pekfingret.

Stort tack på förhand.
 
En avgörande faktor är om ni ska renovera själv eller köpa in hantverkare för allt.
 
useless useless skrev:
En avgörande faktor är om ni ska renovera själv eller köpa in hantverkare för allt.
Förlåt. Det missade jag att nämna. Jag utgår ifrån att vi kommer köpa in hantverkare för allt.
 
I så fall är nog det korta svaret att det blir dyrare än att köpa ett hus med den standard ni vill ha.
 
Jag och min sambo gick i liknande tankar och googlade fram och tillbaka för att hitta exempelpriser på dränering/löpmeter, provade att bygga kök i olika tillverkares verktyg, etc etc.

Slutsatsen blev som skrevs ovan att det antingen blev för dyrt eller för slitsamt på förhållandet - vi köpte ett nyare hus istället!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.